Велика партія червоної ікри виробництва російської компанії "Орландо" вже півтора року стоїть на івано-франківській митниці. Ніякого офіційного документа про те, що ікра бракована, власники фури так і не отримали: ні припису, ні передбаченої законом постанови санлікаря. Лише відмова в розмитненні з причин відсутності санітарного контролю на внутрішній митниці. І хоча за проведення цього нібито відсутнього контролю відповідають саме СЕС та митниця, розмитнити товар українському імпортеру "Камчадал-Плюс" досі не дають. Терміни придатності ікри давно минули, але утилізувати її без постанови державного органу неможливо. Адже ніхто не хоче нести відповідальність за інцидент.
— Усі дії по недопущенню розмитнення нашої фури координувала Служба безпеки України. Наша ікра вироблена за Міждержавним стандартом СНД ГОСТ-18173 2004 року. Україна за нього голосувала, але всередині країни поки що діє ДСТУ 1972 року, який не передбачає використання нового консерванта — Е211, бензоат натрію. Це стало основною зачіпкою. На полицях українських магазинів повно ікри виробництва наших конкурентів, яка зроблена за ДСТУ 2004 року. Згідно з ним, добавка Е211 дозволена, а також допускається сумарна доза консервантів — до 2000 міліграмів на кілограм. Такі ж параметри дозволені санітарними нормами якості продовольчої сировини та харчових продуктів, затвердженими Міністерством охорони здоров'я, та прописані в санітарно-гігієнічному висновку, отриманому підприємством "Орландо" від Міністерства охорони здоров'я. Утім, вони не збігаються з рекомендованими медико-біологічними вимогами МБВ-89 — не міждержавним, а внутрішнім нормативним документом України. Офіційної заборони та постанови про забраковку ікри від СЕС немає, а є лише внутрішнє листування між СБУ, СЕС та митницею про невідповідність партії старому ГОСТу — 1972 року через присутність нового консерванта Е211 бензоату натрію, — пояснює колишній директор "Камчадал-Плюс", засновник і представник "Орландо" в місті Петропавлівськ-Камчатський Костянтин Комісаров.
За його словами, не довівши свої звинувачення про шкідливість ікри в суді, СБУ фактично незаконно зобов'язала митницю не допустити розмитнення ікри. Офіційно СБУ ніяких звинувачень по справі №1375 за півтора року компанії не пред'явила. І через закінчення терміну давності справа, очевидно, була закрита. Тому виробник просить Адміністрацію президента зобов'язати СБУ відізвати свої внутрішні листи з митниці, якими вона заблокувала розмитнення ікри, і дозволити санітарному лікарю врешті видати розпорядження на її утилізацію.
— Ми загнані у патову ситуацію. Санітарний лікар не може забракувати товар і видати припис на знищення ікри. Де-юре товар не забракований, а де-факто ніхто не хоче брати на себе відповідальність за те, чому він досі — понад 540 днів — стоїть на митниці у величезній фурі з рефрижератором, котрий треба постійно підтримувати. У фурі весь цей час живе водій Борис Логинов, якого іноді підміняє син. Якщо в нас закінчаться гроші, ми відключимо холодильник. Тоді за декілька днів банки з ікрою роздує, вони вибухнуть. З'являться хробаки. І митниця буде мати санітарні наслідки. А це може статися у будь-який момент, як тільки водію набридне і він просто кине фуру, — попереджає Комісаров.
Він висловив останню надію на те, що ситуацію можна буде виправити, коли прийдуть відповіді на звернення до Адміністрації президента й Кабінету Міністрів.
— Камчатський рибзавод "Орландо" постачає свою продукцію найвищої якості в Україну вже 17 років, має єврономер 23L. Ікру регулярно закуповували найвідоміші санаторії та здравниці країни, їдальні Верховної Ради й Міністерства закордонних справ, Нацбанк України, ФК "Динамо" тощо. Ми завжди відповідали за якість. Тому наша ікра завжди подобалася першим особам країни. Але тепер, коли я звертаюся про допомогу до депутатів, послів, Адміністрації президента та Кабміну — ніхто не хоче навіть своєчасно надати відповідь на звернення. Я вже задумуюсь, чи варто продовжувати вести бізнес в Україні? Адже так само на митниці може стати будь-яка майбутня фура з найякіснішою камчатською ікрою, — зазначає представник "Орландо".
Комісаров готує позов до митниці й санепідемстанції з вимогою компенсувати збитки на 4 млн грн з урахуванням вартості простою та самого вантажу. 1,4 млн з них було витрачено на судові тяганини, утримання ікри на митниці, солярку, зарплатню й готель для водія.
Подробиці на суспільному блозі сайта ikra.ua.
Комментарии