вівторок, 18 липня 2006 14:02

"Знаю заклинання, аби дівка заміж вийшла"

Автор: фото: Василь КИЯШКО
  Микола Зінчук зібрав казок і пісень на 22 томи, але вийшло тільки п’ять
Микола Зінчук зібрав казок і пісень на 22 томи, але вийшло тільки п’ять

81-річний Микола Зінчук — вчитель історії в селі Довгопілля Чернівецької області. Живе сам у невеликій двокімнатній квартирі на другому поверсі колишнього учительського будинку.

У кімнаті — безлад, кожен куток заставлений книжками, журналами, папками. Микола одягнений у ношений коричневий костюм. Каже, щойно зі школи повернувся і ще не встиг переодягтися.

Зінчук розповідає, що з дружиною розлучився майже 20 років тому і згадувати тих років не хоче. Двоє синів мають свої родини, живуть у Львові.

— Діти часто приїжджають. Влітку привозять онуків. Їх у мене четверо. Старший син Ігор вчений, вивчає горючі копалини. Шкода, що моєї роботи ніхто не хоче продовжувати. Я вже старий, а ще стільки всього не зробив, — сумно хитає головою. — Поназбирував фольклорного матеріалу на 22 томи, а вийшло тільки п"ять.

Господар йде на кухню і повертається з тацею у руках. На ній — закоркована "Кадарка", кілька шматочків білого хліба, на тарілці порізана копчена ковбаса.

Давно почали записувати казки та пісні?

— В інституті. На творчість мене благословив академік Іван Крип"якевич. Якось ішли із моїм викладачем Розановим, а назустріч Іван Крип"якевич. Розанов чомусь представив мене як найкращого студента Львова. А той глянув і каже: "Кожен солдат у ранці повинен носити булаву маршала". Зачепили мене ті слова. І я твердо вирішив зробити в житті щось достойне.

Важко збирати фольклор?

— Не те слово. Не одну сотню кілометрів пройшов. Було таке, що людина не розкаже, не заспіває, поки 100 грам не поставиш. З такими одразу прощався. Цирки іноді такі були, — сміється. — Якась гуцулка прийняла мене на ночівлю. Постелила в окремій кімнаті. Уночі повернувся її чоловік, п"яний як чіп. І давай галакати – приревнував, напевно. Мусив іти з хати. До ранку блукав вулицями, аж росою припав.

Микола Зінчук каже, що про оповідачів казок у селах найкраще знають місцеві діти. Тому він завжди спершу заходить у школу.

— На Путильщині я так записав аж 200 казок. Але найцікавіше було на Гуцульщині. Довгими зимовими вечорами гуцули-лісоруби наймали дідів-оповідачів, які в колибах розповідали казки, легенди. Поки не засинав останній слухач. Більшість відомих казок мають по кілька варіантів. Наприклад, казка про бременських музикантів — аж три.

Уночі повернувся її чоловік і приревнував, напевно

Господар доливає мені вина. Сам не допив ще першого келиха.

— Шкода, що казка як жанр поступово зникає, — зауважує. — Сьогодні справжню казку від старожилів можна почути хіба що у нас та в Угорщині. На Заході вони зникли ще 100–150 років тому.

Зінчук витягує з тумбочки старий зошит. Питає, чи маю дітей.

— Маю, — кажу.

— А сплять добре?

— Як коли.

— От коли не схоче спати, знаю одне заклинання-примовку. 30 років тому записав. Треба взяти віника, вийти увечері надвір і, дивлячись на якусь хату, де світло горить, ним махати. При цьому примовляти: "Я бачу світло, — проводить пальцем по пожовклому аркуші, — зігрію Василькові ручки, ніжки і тим мину несплячки. А візьму йому сон з усіх сторон. Щоби він спав, спочивав і на себе тіло брав". Це треба повторити тричі. І дитина буде спати.

Знаю, як дівці заміж вийти, — перегортає кілька сторінок. — Треба дати їй випити свіжої води та сказати: "Свята Покровочко, покрий мені головочку, сяков-таков онучов, най си дівкою не мучу". Так треба повторити дев"ять разів.

А від якоїсь болячки знаєте заклинання?

— Знаю, як можна допомогти людині чи худобі від укусу змії, — гортає зошит. — "Господи Боже, допоможіть у добрий чєс зачєти, а в лихий мовчєти. Ци ти лоїш, ци ти лоїшка, ци лоїшенє". Це так гадюка називається, — додає. — "Уразила, указила в шкіру, а з шкіри в мнєсо, а з мнєса в жили, а з жилів у кости". Ці слова треба повторити дев"ять разів до горнятка з водою. Тоді укушений має тричі сьорбнути тої води. І ще треба вмочити в ту воду камінь і стерти ним уражене місце.

Допиваємо вино. Господар проводить мене до дверей. Каже, як трапиться лихо, щоб приходив. Чим зможе — допоможе.

1925 — народився у селі Кошелівка на Житомирщині
1942 — вивезений на примусові роботи до Німеччини
1944 — за спробу втечі відправлений у концтабір Флосенбург
1946 – вступає у Львівський учительський інститут, на історичний факультет
1950 — народився син Ігор
1959 — народився син Олександр

Зараз ви читаєте новину «"Знаю заклинання, аби дівка заміж вийшла"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути