— Люди крутили пальцем біля голови. Казали, що поламаємо весла, проб'ємо дірку. Коли ми говорили, що збираємося плисти по Дністру проти течії, узагалі в шоці були, — розповідає 34-річний Назар Морозко з Івано-Франківська. Разом із Володимиром Ільківим, 33 роки, побудували човен вікінгів за зразком судна Х ст. На ньому сплавилися річкою.
Назар і Володимир закінчили училище з художньої обробки дерева. Вивчали ковальство, роботу з деревиною, керамікою, шкірою.
— Якось я сказав, що непогано було б побудувати корабель вікінгів. Володимир загорівся. Серед ночі міг подзвонити і говорити, що це крута тема, — згадує Назар.
Човен робили рік. Вийшов завдовжки 5,5 м. На матеріали витратили близько 14 тис. грн.
— Ми будували малогабаритне судно. На таких вікінги рибалили, переправлялися та плавали на невеликі відстані, — пояснює Володимир. — Робили їх найчастіше з сосни і дуба. Вони міцні. Ми хотіли відтворити технологію повністю. Сосну нам везли місяць, а потім відмовилися від замовлення. Тому обрали смереку. Вона має подібні властивості — добре взаємодіє з водою, не розбухає. Також використали сосновий дьоготь, овечу шерсть і лляну олію.
Судна вікінгів були маневреними. Добре пристосовані до морських походів, трималися на воді в негоду. Дошки стінок закладали промащеною шерстю. Це додавало міцності. Подібні будували і в Київській Русі.
Чоловіки спустилися човном по річці Бистриця до Дністра. Піднялися проти течії до міста Галич.
— Бистриця — гірська і досить мілка, — додає Назар. — Нашому човну достатньо 25–30 сантиметрів глибини для руху. Долали невеликі пороги — тягнули його за мотузку. Моторні човни там не проходять. Експедиція тривала три дні. Пройшли 15 кілометрів.
Тепер хочемо реконструювати 17-метровий скандинавський човен і давньоруський. Будувати плануємо на міському озері Івано-Франківська. Запросимо долучитися всіх охочих.
Коментарі