
До міжнародних маршрутів п"ятої, найвищої категорії, допускають провідників щонайменше з дворічним досвідом роботи. Рейс, скажімо, до Польщі триває шість днів. Наступні шість — вдома. І заробляють "міжнародники" близько 1500 грн. А загалом по Україні провідники отримують 1000. Хоча святкові дні оплачуються додатково. За рейс, довший за 12 годин, також отримують більше.
У поїзді "Київ—Варшава" працюють переважно чоловіки. Привертає увагу бездоганний вигляд їхньої уніформи та майже військова виправка. Провідник — обличчя поїзда і компанії, кажуть на залізниці. Правила чітко визначають: має бути костюм, кашкет чи шапка, галстук або шийна хусточка. За зовнішнім виглядом провідника стежить начальник поїзда. За неохайність він може покарати: позбавити премії, оштрафувати чи навіть подати рапорт начальникові депо на звільнення.
Провідниками стають після залізничного профтехучилища, технікуму або інституту. Провідниця Інна Грабовецька, 20 років, народилася в Херсонській області, переїхала до тітки у Львів, закінчила училище і вже рік працює в поїзді N660 "Київ—Львів".
Найвищий щабель у кар"єрі провідника — посада начальника поїзда
— Мені зарплати вистачає, — каже Інна, — багато гарних людей щодня зустрічаю, та й бригада у нас хороша.
Графік на цьому маршруті поблажливий — чотири дні у дорозі, чотири — вдома. Навіть 22-річна Марія Кохан, яка після декретної відпустки працює перший місяць, погоджується залишати на такий час маленьку доньку.
Їхній керівник Роман Пилипчук, 23 роки, — наймолодший з начальників поїздів "Укрзалізниці". Він закінчив Дніпропетровський залізничний інститут. Посада начальника поїзда — найвищий щабель у кар"єрі провідника.
У сучасних вагонах є кондиціонер та опалювач. Стежити за їхньою роботою — обов"язок провідника. За це він отримує приблизно 200 грн до основної ставки. Ще один обов"язок: пропонувати пасажирам чай, каву та кондитерські вироби — печиво, вафлі, коржики. Ці товари отримує під розписку і має по них виконати план. Скільки саме і за які відсотки — провідники не зізнаються.
— Вашим проводникам хорошо, а нам разрешают только чай продавать, — скаржиться провідниця поїзда, що прибув з Астани, росіянка Любов Кулікова, 52 роки. Вона працює 12 років, отримує $300 і нарікає, що пасажир "страшно наглый пошел", працювати стало важче. На безбілетних пасажирах пані Люба підзаробити не може, каже, їх не провезеш через вісім митниць по дорозі до Києва. Та й три роки до пенсії хочеться спокійно допрацювати, без скандалів.
Кар"єра провідника закінчується у 55 років для жінок і в 60 — для чоловіків. Хоч із досягненням пенсійного віку співробітників "примусово" не звільняють, багато хто залишається працювати далі.
Пасажир "страшно наглый пошел"
Відомо, що провідника — надійна й швидка неофіційна пошта в нашій країні. З ним можна передати, наприклад, посилку голодному студентові у столицю. Така послуга коштує 10–50 грн. За посилку з Москви до Києва беруть 50–70 грн. Передачу можна відправити і законним шляхом — є у поїздах така служба — але це коштує дорожче, а платити доводиться залежно від ваги "торби".
Улітку на південних напрямках активно перевозять фрукти. Персики у Сімферополі коштують на 10 грн дешевше, ніж у Житомирі. Це дозволяє провідникові заробити кілька сот гривень за поїздку. Чи бодай здешевити домашню консервацію. Серед плюсів роботи залізничники також називають два комплекти одягу (літній та зимовий) раз на чотири роки і безкоштовний проїзд в обидва кінці по Україні або по СНД — раз на рік.
Коментарі