вторник, 02 ноября 2021 15:01

"Высотки строят наспех, из некачественных материалов. Государство этому потакает" – урбанистка Юлия Попова

Висотність, малий простір між будинками, брак зелені, запаркованість гнітюче впливають на людську психіку, – каже урбаністка Юлія Попова

Вінницю вшосте поспіль визнали найкомфортнішим містом України, за дослідженням соціологічної групи "Рейтинг" і Міжнародного республіканського інституту. За рахунок чого це вдалося?

– До рейтингів треба ставитися обережно. Мають систему критеріїв, не всі дослідники з нею погоджуються. Те, що Вінниця лідирує, не дивно. Серед перших українських міст отримала міжнародну технічну допомогу, налагодила необхідну інфраструктуру і співпрацю, щоб керувати цією підтримкою. Тодішній мер Володимир Гройсман зробив ставку на сталу мобільність. Залишив трамвайні колії, які в багатьох містах прибрали. Для них почали закуповувати трамваї. Цей захід забезпечив імідж і підтримку громадян та міжнародних партнерів. Далі розробили транспортну і просторову стратегію у спів­праці зі швейцарським бюро Van de Wetering. Активно залучали іноземних експертів. Наступним кроком було розроблення концепції інтегрованого розвитку за підтримки швейцарської та німецької агенцій. Як результат – високий рейтинг, підвищення комфорту і якості життя. Вінниця – хороший приклад, що складається з політичної волі, адекватного керівництва, переборювання бюрократичних перепон, залучення громадськості та міжнародної допомоги. Це і є запорука успіху таких проєктів.

  Юлія ПОПОВА, 34 роки, урбаністка. Народилася 24 квітня 1987-го в Ялті. До Києва переїхала у 12 років. Закінчила філософський факультет Києво-Могилянської академії. Навчалася в Естонії, у Тартуському університеті на спеціальності ”Семіо­тика”. Працювала у представництві німецького фонду імені Гайнріха Белля. Координувала програму ”Сприяння демократії”. Вивчала в Німеччині магістерську програму ”Інтегрований міський розвиток і сталий дизайн” за стипендією ”Всесвітні студії” Фонду Віктора Пінчука. Одночасно працювала в Інституті Фраунгофера, у відділі сталої мобільності. Повернулася в Україну за програмою ”Міграція&Діаспора”, яку реалізує Центр міжнародної міграції та розвитку. Координаторка досліджень в урбаністичній лабораторії MetaLab. Володіє англійською та німецькою мовами. Тричі на тиждень бігає по 10 км, бере участь у марафонах. Займається скетчингом – технікою швидких малюнків. Живе в Івано-Франківську. Про особисте життя не розповідає
Юлія ПОПОВА, 34 роки, урбаністка. Народилася 24 квітня 1987-го в Ялті. До Києва переїхала у 12 років. Закінчила філософський факультет Києво-Могилянської академії. Навчалася в Естонії, у Тартуському університеті на спеціальності ”Семіо­тика”. Працювала у представництві німецького фонду імені Гайнріха Белля. Координувала програму ”Сприяння демократії”. Вивчала в Німеччині магістерську програму ”Інтегрований міський розвиток і сталий дизайн” за стипендією ”Всесвітні студії” Фонду Віктора Пінчука. Одночасно працювала в Інституті Фраунгофера, у відділі сталої мобільності. Повернулася в Україну за програмою ”Міграція&Діаспора”, яку реалізує Центр міжнародної міграції та розвитку. Координаторка досліджень в урбаністичній лабораторії MetaLab. Володіє англійською та німецькою мовами. Тричі на тиждень бігає по 10 км, бере участь у марафонах. Займається скетчингом – технікою швидких малюнків. Живе в Івано-Франківську. Про особисте життя не розповідає

У п'ятірці ще Івано-Франківськ, Чернігів, Хмельницький, Харків. Чим вони привабливі?

– Типологія українських міст широка – є історичні, імперські, індустріальні, побудовані в радянські часи з нуля. Порівнювати їх між собою важко. Перелічені, крім Харкова, подібні за кількістю населення, розміром і форматом. Компактні, з хорошими природними характеристиками. Жити там затишно і приємно. Саме комфортабельність визначає високий рейтинг. Інфраструктура всюди поганенька. Два чинники корелюються між собою – транспортна система й зелені та публічні зони. Від їхньої взаємодії і формується комфортний простір. Також це місця пішохідних дистанцій.

Є мантра, що машини – це погано, бо з ними пов'язане зниження якості життя в місті. Що більше транспортна система орієнтується на приватне пересування, то більше простору забирають автомобілі в зелених зон. У вищезгаданих містах непогана транспортна система й публічні ділянки вивільнені від машин. Зелених зон забагато не буває.

Мобільністю можна насолоджуватися

Для якості життя необхідно тримати в рамках розвиток автомобільного руху – зменшувати орієнтованість людей на пересування приватним транспортом і покращувати громадський. Найперше – електричний. Він екологічно чистий. Природні простори добре поєднуються з трамвайними коліями. Приклад – київський трамвай у Пущі-Водиці.

Чернігів – зелене місто з парками й річками. Це позитивно позначається на рейтингу. В Івано-Франківську останні 5–10 років спостерігається розвиток урбаністики, зокрема й відновлення старого заводу "Промприлад" як інкубатора для міських проєктів. Це призвело до того, що місто рухається в напрямку Відня й інших найкращих міст для життя.

Останніми роками в багатьох містах, зокрема у столиці, зросла кількість велодоріжок, з'явилися прокатні велосипеди й самокати.

– Це чудова тенденція. Починаємо цінувати різні форми мобільності. Гасло, що машини нищать місто, хоч і популістичне, але має сенс. Збільшується кількість способів дістатися з точки А до Б, поширюється концепт "мобільність як сервіс". Є низка плюсів – фізична активність, перебування на свіжому повітрі. Мобільністю можна насолоджуватися. Вона фізично та психічно корисна. У нас чудово прижилися самокати, майже одночасно з Європою.

Там, де природа робить свою справу, людям не треба втручатися

Часто на заваді розвитку міст стають звички. Є хороші рішення щодо пересування, але люди звикли їздити на авто. Переконати їх пересісти на велосипед важко. В їхній свідомості це зниження комфорту. До того ж мати машину – статусно. Звісно, коли в родинах з'являються діти, важко без неї.

Треба переходити до мобільності як сервісу, коли є пропозиції на кожну потребу. В де­яких країнах Європи можна так спланувати маршрут: за одним абонементом проїхати в метро, потім узяти авто, а залишок шляху здолати самокатом або пішки. Питання в тому, які міста можуть нам надати такі сервіси й інфраструктуру.

Столиця занепадає?

– Тут переходимо до управління містом. Варто відзначити розмір. Децентралізація – це коли є центри й підцентри з власними повноваженнями. Важливі роззосередження функцій і розгалужені сервіси. Партисипація (культура співучасті людей. – Країна) в місті з чотирма-п'ятьма мільйонами населення значно складніша, ніж у маленькому. У невеликих і добре децентралізованих агломераціях між зацікавленими сторонами – коротка дистанція, є різні коаліції, що швидко змінюють одна одну, більше можливостей громадського впливу.

Процеси мають бути такого масштабу, щоб громадяни могли брати в них участь. Тому децентралізація необхідна. У Києві, наприклад, неможливо відстежити порядок денний усього міста. У ньому важко брати участь. Проблем так багато, що необхідна велика коаліція громадськості, щоб системно ними займатися.

У Києві відбувається занепад зелених зон, казали ви. До чого це може призвести? А як щодо цього в інших великих містах?

– У столиці тенденція невтішна. Рахуємо зелені нормативи на людину з огляду на все місто. Коли площу Голосіївського лісу й інші великі периферійні парки поділити на населення міста, то виходить ніби нормально. Але погляньте на плани Києва й Берліна – та побачите, які клаптики зелені лишилися в першому. На Подолі немає парків – лише сквери. Немає доступу до Дніпра, береги забетоновані. Є Труханів острів, але до нього довго добиратися переповненими вулицями. Парк Шевченка в центрі, за німецькими стандартами, надто малий, бігати в ньому нема де. Людині потрібен регулярний контакт із природою, вона має дихати повітрям, а не вихлопами.

Університети розторговують свої території та корпуси

Вкрай мало зелених місць, до яких можна потрапити, вийшовши з дому. Треба кудись їхати. Голосіївський ліс постійно атакують забудовники. Зберігся, бо його захищає громада. Але цей ліс – програма вихідного дня. Туди не можна потрап­ляти щоденно, важко дістатися людям похилого віку зі спальних районів.

А між парками, скверами, зеленими дворами найголовніше – зелені коридори, що їх сполучають.

У Штутгарті, де я мешкала, між центром і околицею є справжній ліс. І потрапити до нього можна з будь-якого району пішки. Київ не відповідає стандартам, яких прагнуть розвинені міста. Немає належного догляду за насадженнями. Дерева переважно хворі.

Але з'явилися нові облаштовані парки на Оболоні та Троєщині.

– А чи потрібні вони нам розкішні? У парку Наталка можна відпочивати й займатися спортом. Є комунальні успішні проєкти. Але слід змінювати концепцію. Там, де природа робить свою справу, людям не треба втручатися. Бо витрачаємо гроші й не досягаємо бажаного результату. Природним утворенням треба давати рости й очищати повітря. Не обов'язково все змінювати в зеленій зоні, прокладати асфальтовані доріжки, ставити скульптури. Є баланс – делікатне втручання у природу й діалог із нею: що треба перелаштувати під себе, а що зберегти для інших живих організмів. Коли вкладаємо багато коштів у благоустрій і надмірне прикрашання, в нас потім не лишається грошей на те, щоб зробити парки достатньо великими й безпечними. А ходити людині треба багато. І краще це робити зеленою зоною. Орієнтуватися треба, щоб у парку можна було пробігти кілометрів 10. Мій улюб­лений зелений трикутник київських парків – Нивки, Сирецький і Дубки.

Головне – закріпити охоронні зони й не допустити туди забудовників. Ініціатива "Екопарк Совські Ставки" – приклад боротьби громади за збереження засаджень, поруч з якими йде забудова. Тут уже має виступати арбітром місто. Якщо ви щось зводите, робіть це без порушення екосистеми, не забирайте зелених зон у громади й не засмічуйте їх.

Як має оптимально відбуватися забудова? Міста повинні розширюватися?

– Немає однакового рецепта для всіх. Це як розвиток суспільства – щось росте, щось занепадає. Завжди відбуваються паралельні процеси – розширення і скорочення. У зв'язку з розвитком економіки й соціуму деякі міста стають актуальнішими та зростають. Скорочення уникнути неможливо, але воно має бути контро­льоване. В Україні ж більшість міст зменшується. Зростають лише кілька великих. Є негативна тенденція до зашвидкого розширення Києва на тлі скорочення інших міст. Стратегічні рішення ухвалюють у певній взаємодії чи конфлікті зацікавлених сторін. Бізнес прагне забудувати – громада чинить опір. Цей конфлікт і визначає динаміку розвитку міст. Попри те, що місто формують усі гравці – громада й бізнес, – адміністрації мають належати право вето й останнє слово. Вона повинна аналізувати й визначати, які частини міста віддати під забудову, щоб не порушити ареалів охоронних зон історичних або природних пам'яток, а також не забрати у громади стратегічно важливих територій. Ці рішення повинні ухвалювати прозоро.

Генплани в нас не працюють, на жаль. Мають діяти контрольні системи, найперше – судова. Повинні бути прозорі незаангажовані рішення щодо конфліктів.

Ви називали проблемою те, що в нас держава не володіє житловим фондом. Які саме незручності це створює?

– Якщо не володіє, не може надавати соціальне житло. У Штутгарті комуна володіє 7 відсотками житлового фонду й забезпечує за його рахунок соціальне житло. Місто може формувати саме себе, уникаючи сегрегації, коли окремі зони суттєво збагачуються і закриваються від решти. Модель житла в Німеччині здебільшого орендна. У певному кварталі місто провело реновацію – надбудувало два поверхи в будівлях. 20–40 відсотків визначили соціальним житлом. Дорогі квартири здають в оренду, місто отримує прибуток і може розвивати інші території, оберігаючи їх від занепаду.

Ми так сфокусовані на образі, що часто ігноруємо здоровий глузд

У нас велика проблема з бездомністю і нерегульованим ринком оренди. Розвинені держави надають соціальне житло тим, хто за межею бідності. Тобто забезпечує базову якість життя для всіх. Діти з непривілейованих родин мають доступ до шкіл. У нас державний житловий фонд розбазарюють, приватизують колишні гуртожитки. Університети розторговують свої території та корпуси. Країна втрачає майно, що в довгостроковій перспективі могло б бути орендними будинками, включно з дорогим комерційним житлом.

Які найбільші проблеми висотних будинків, що їх зводять зараз?

– Експерт із житлової політики Павло Федорів каже, що це одноразові будинки. Взяли землю в оренду, звели, продали, отримали вигоду. Немає відрахувань на капремонт. Місто мало би замовляти детальні плани території та вимагати їхнього дотримання від забудовника, щоб він забезпечував якість простору й не порушував загального контексту. Висотки будують поспіхом, часто з неякісних матеріалів. Держава цьому потурає без розуміння, яке це житло буде за 20–30 років. Цей бізнес розрісся, бо не було контролю. Неврегульовані соціальні питання. Хто має забезпечувати інфраструктуру – держава чи забудовник? Немає стратегії.

У нас є міста, які близько стоять до європейської якості

Цікаво також, чи хочемо ми жити на 25-му поверсі. В Німеччині якіснішою вважається низька забудова – приватні чи малоквартирні будинки. Висотність, малий простір між будинками, брак зелені, запаркованість гнітюче впливають на психіку.

Багатьом подобається Абу-Дабі. Столиця Об'єднаних Арабських Еміратів така гарна на фото, сучасна, футуристична. Але не уявляю, як там жити. Є міста-картинки, які створювали, щоб залучати туристів. А якщо пожити там місяць, сприйматимеш усе інакше. Ми так сфокусовані на образі, що часто ігноруємо здоровий глузд. Якби прислуховувалися до тіла, можливо, інакше дивилися б на міський розвиток.

Якими ви хотіли би бачити наші великі й малі міста за 30 років?

– Хотілося б побачити сталі транспортні системи, розвинені з урахуванням ландшафту й контексту кожного міста. Людей, які насолоджуються простором через прогулянки та спорт. Громади, активно залучені у формування населених пунктів. Інклюзивні міста, в які легко інтегруватися.

Вважаю, що Львів та Івано-Франківськ рухаються у правильному напрямку. Прогрес останніх років наблизив їх до рівня життя німецьких міст. У нас є міста, які близько стоять до європейської якості. Важливо не проґавити моменту, коли там почнеться будівельний бум, щоб не повторити долі столиці.

Сейчас вы читаете новость «"Высотки строят наспех, из некачественных материалов. Государство этому потакает" – урбанистка Юлия Попова». Вас также могут заинтересовать свежие новости Украины и мировые на Gazeta.ua

Комментарии

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосов: 1
Голосование Как вы обустраиваете быт в условиях отключения электроэнергии
  • Приобрели дополнительное оборудование для жилья для энергонезависимости
  • Подбираем оборудование и готовимся к покупке
  • Нет средств на такое, эти приборы слишком дорогие
  • Есть фонари и павербанки для зарядки гаджетов, нас это устраивает
  • Уверены, что неудобства временные и вскоре правительство решит проблему нехватки электроэнергии.
  • Наше жилище со светом, потому что мы на одной линии с объектом критической инфраструктуры
  • Ваш вариант
Просмотреть