четвер, 18 березня 2010 19:50

"Команда Януковича навіть на рівні слів не може сформулювати виклики, що стоять перед Україною"

  Станіслав БЄЛКОВСЬКИЙ, 39 років. Російський політолог, засновник Інституту національної стратегії і сайта політичних новин АПН. Народився в Ризі. Закінчив факультет економічної кібернетики Московського інституту управління. Кар'єру політичного консультант
Станіслав БЄЛКОВСЬКИЙ, 39 років. Російський політолог, засновник Інституту національної стратегії і сайта політичних новин АПН. Народився в Ризі. Закінчив факультет економічної кібернетики Московського інституту управління. Кар'єру політичного консультант

Які найбільші виклики стоять перед Україною?

- Головний виклик - це створення єдиної політичної нації. Це завдання не вдалося вирішити майже за 19 років існування України як незалежної держави. Будь-яка українська влада мала формувати пакет ідей, які були б засадою для формування єдиної політичної нації, але цього не робили.

Другий виклик - радикальна модернізація економіки. Нинішня модель успадкована від Радянського Союзу й надто залежна від зовнішніх чинників - світових цін на метали і продукти хімічної галузі, від присутності іноземного спекулятивного капіталу на фондових ринках країни. Треба створити принципово нову модель, зі ставкою не на базові галузі, що залишилися від радянської індустрії, а на нові пріоритети. Зокрема, на екологічно чисте сільське господарство, на високі технології. Україна має достатній інтелектуальний потенціал для цього.

Третій виклик - це загроза авторитаризму, яка завжди залишається, доки владні повноваження сконцентровані в руках однієї політичної сили. Це велика спокуса для українських політиків. Вони погоджуються з демократією скоріше як з реалією сучасного світу, а не розцінюють її як невід"ємну складову нової української держави.

Чи усвідомлює ці виклики нова влада?

- На 100 відсотків не усвідомлює жодного. Команда Віктора Януковича не може навіть на рівні слів сформулювати їх. Але якщо Янукович захоче залишитися в українській історії не лише реінкарнацією Леоніда Кучми, то інтуїтивно діятиме у правильних напрямках.

Які найсильніші й найслабші ланки в новому уряді?

- Його склад не дає підстав для надмірного оптимізму. Микола Азаров знову каже про підтримку базових галузей - і жодної концепції, що передбачала б радикальні зміни будь-де.

Найадекватнішим рішенням стало призначення Бориса Колеснікова віце-прем"єром із питань Євро-2012. Решта відображають певні лобістські інтереси окремих бізнес-угрупувань. Звичайно, плюс, що є Тігіпко. Він, на мій погляд, щиро готовий узяти на себе відповідальність за реформи, зокрема і вкрай непопулярні. Але чи широкими будуть його повноваження під постійним контролем із боку Азарова?

В яких питаннях Микола Азаров як прем"єр сильніший за Юлію Тимошенко?

- Він краще розбирається в державних фінансах. Але в тому, що стосується стратегічного бачення і сміливості при проведенні певних заходів, не кажу вже про реформи, від Азарова багато очікувати не варто. Це ідеальний глава уряду для доброї економічної ситуації, для міцної зовнішньої кон"юнктури - як було в період першого та другого прем"єрства Януковича. Але у кризових умовах потрібні дуже сміливі рішення, а до них Микола Янович не готовий. І хоча він - людина некорумпована, протистояти корупції у більшості галузей, які зараз під контролем лобістських груп, не зможе.

Чому на посаду міністра освіти призначили Дмитра Табачника?

- Для Віктора Януковича дуже важливі ті, хто підтримував його в найтяжчі часи. Особливо після поразки на виборах 2004-го. Він цінує Табачника й хоче компенсувати йому відданість у попередні роки. Це було зрозуміло й під час створення Кабміну Януковича 2006 року. Лише внутрішній спротив деяких однопартійців не дав призначити Табачника віце-прем"єром із гуманітарних питань.

Узагалі в Партії регіонів не має єдності не тільки щодо Табачника. Конфліктують групи Ахметова. Як жорстко, побачимо невдовзі - від цього залежить єдність команди Азарова. У будь-якому випадку, російська мова не стане другою державною. Скоріш за все, її легалізують на регіональному рівні.

Як поясните поведінку Сергія Тігіпка, який заявляв, що уряд створено в антиконституційний спосіб, а потім погодився на посаду віце-прем"єра?

- Для українських політиків така поведінка - типова. Не знаю, у чому мотивація Тігіпка та які неформальні обіцянки він отримав від Януковича. З публічної точки зору це виглядає як помилка. Він опинився віце-прем"єром без конкретних повноважень і без власної команди в уряді, який у принципі в реформах не зацікавлений, потребує збереження нинішньої економічної системи, бо вона дозволяє  паразитувати на державних ресурсах - у цьому й полягає їхня базова філософія. Не знаю, як поведеться Тігіпко й наскільки достовірні чутки про те, що він може очолити Партію регіонів і зайняти місце Віктора Януковича на наступних парламентських виборах. Ті, хто фінансують"Регіони" і мислять далекоглядно, напевне готові поставити саме на нього. Тому, можливо, жертва Тігіпка є виправданою.

На кого хоче рівнятися новий президент?

- Думаю, Віктор Янукович мріяв би про встановлення вертикалі влади за російським зразком. Але в умовах сучасної України це неможливо. І це - найважливіше досягнення президентства Ющенка. Не вірю, що після цих п"яти років знайдуться люди, а головне - політичні еліти, які захочуть бути вбудованими в якусь вертикаль. І хоча жоден із представників правлячої еліти не є демократом у повному розумінні цього слова, шлях демократії для України вже є незворотнім. Можливе посилення контролю в деяких елементах владної машини. Це навіть буде корисно для сучасної України після такого хаосу через непорозуміння гілок влади і протиріччя між Ющенком і Тимошенко. Але наступу на демократію я не передбачаю. Не треба забувати, що за всієї симпатії до авторитарних елементів, які Янукович бачить у Росії, головною для нього залишається легалізація себе на Заході. Ніяких митних союзів, ніяких євразійських проектів він укладати не буде.

Тігіпко готовий взяти на себе відповідальність за реформи, зокрема і вкрай непопулярні. Але чи широкими будуть його повноваження під постійним контролем із боку Азарова?

Чи дозволятиме нинішня влада чиновникам красти стільки, як попередні?

- Красти можна буде до межі краху економіки. Звичайно, в умовах кризи робити це набагато важче, ніж за економічного підйому, який спостерігали в часи першого і другого прем"єрства Януковича. Але для більшості представників правлячої еліти обмежень немає. Вони приходять до влади, щоб красти і продовжуватимуть це. Не думаю, що механізми й філософія грабіжництва буде відрізнятися від тієї, що панувала в часи Ющенка-Тимошенко. У цьому й була основна проблема "помаранчевої" влади. Вона так і не відокремила бізнес від себе і не змогла запровадити принципи соціальної справедливості, які проголошували на Майдані. У політичній сфері обіцянки виконали, а в економічній і соціальній - ні.

Наскільки Янукович зможе стати Кучмою-2?

- Янукович не зможе хоча б тому, що ситуація у світовій політиці якісно змінилася. Славнозвісна багатовекторність Леоніда Кучми полягала в тому, що Америка розглядала Росію як джерело загрози й альтернативний центр впливу на євразійському просторі. Тому Кучма міг одного дня йти до Вашингтона, лякати там союзом із Росією й отримувати певні пільги. А другого дня йшов до Москви і робив навпаки. Янукович так не зможе. Зараз Америка не розглядає Росію як ворога. Вона відкриває обійми для російської правлячої еліти, а не воює з нею. Президент Обама робить ставку на контроль над елітами на рівні стандартів - споживання, технологічних. Оскільки США контролює більшу частину світової економіки, то в такий спосіб може впливати й на російську. Це інший рівень відносин.

Щодо моделі у внутрішній політиці, то такого обсягу повноважень, як у Кучми, в Януковича ніколи не буде. Коли Кучма прийшов до влади, питання української державності було ще під сумнівом. Якби він захотів зробити російську мову державною, то зробив би. А зараз це неможливо - державність пройшла досить великий шлях і незалежність є безсумнівним фактом. Незалежно від того, що Янукович бачить уві снах, він є президентом демократичної держави, яка рухатиметься на Захід. Він - не революціонер, тому змінити цього не зможе.

Яке політичне майбутнє Юлії Тимошенко?

- В українській політиці панує принцип: ніколи не кажи ніколи. Юлія Тимошенко - постійна величина, а не політичний проект, яким був Янукович 2004 року. Усе залежить від того, наскільки грамотно вона діятиме далі. Під час передвиборної кампанії вона припустилася кількох принципових помилок, які й призвели до поразки.

Головна помилка - це тональність її кампанії. Вона вперше вела її, перебуваючи у владі, а не в опозиції, тому частково втратила зв"язок із реальністю. Не усвідомила, що країна налаштована досить песимістично. Життєствердна кампанія такого начебто успішного прем"єра - "вона працює" - іще раз наголосила, що вона не відвертий, не щирий політик. Тимошенко в усьому білому на фоні дуже втомленої і роздратованої країни - це величезна помилка. Але вона дуже талановита людина і, якщо зробить висновки, то зможе отримати реванш на парламентських виборах 2012-го. Із президентськими виборами 2015 року трохи важче, оскільки її головний ворог уже не Янукович, а власний вік. Політичний імідж Юлії Володимирівни був значною мірою побудований на її сексуальній привабливості. Тому наступні п"ять років будуть для неї в цьому сенсі найдраматичнішими.

Журнал "КРАЇНА" N 12 від 19 березня 2010 року

Зараз ви читаєте новину «"Команда Януковича навіть на рівні слів не може сформулювати виклики, що стоять перед Україною"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

3

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути