80% випускників йдуть здобувати вищу освіту. Ви в це вірите?
Стільки людей не долає перешкод між школою та університетом
Трохи методологічного болю про 80% випускників шкіл, які йдуть здобувати вищу освіту.
Одразу спойлер - їх не може бути 80%, бо стільки людей просто не долають кілька перешкод, які є між школою та університетом:
1. поріг склав/не склав на ЗНО;
2. конкурс на бюджет;
3. ціна на контракт.
Другий спойлер - ми не знаємо, скільки насправді школярів вступають на програми вищої освіти. І заважає нам ряд проблем.
Проблема перша. Ми не до кінця визначились із дефініціями. Не знаємо, що вважати вищою освітою. Наприклад, молодший спеціаліст ще, ніби, належить до вищої освіти, а з 2019 року вже не буде належати, чи знову подовжать? Тобто рахуємо без нього чи з ним? А якщо рахуємо, то тих, хто після молодшого спеціаліста пішов на бакалавра рахуємо знову чи це дубляж буде? І таких питань чимало.
Ми не знаємо, що вважати вищою освітою. Рахуємо без молодшого спеціаліста чи з ним?
Проблема друга - збір та подача даних.
По-перше, ми не можемо протягнути ланцюжок по лінії вступу: 9 клас - молодший спеціаліст - бакалавр. Даних просто немає. Якщо хтось думає, що це незначні цифри, то дарма - щороку понад третина випускників 9-го класу не продовжують навчання у 10-му. Скільки з них вступають на молодшого спеціаліста? Скільки саме з них потім вступають без ЗНО на бакалавра? Ми просто цього не знаємо. Зрештою ми не знаємо і ланцюжок: 11 клас - молодший спеціаліст - бакалавр.
По-друге, ті дані, які таки є і публічно доступні, подаються у розрізах, які математично некоректно між собою зводити. Наприклад, я можу взяти з одного звіту Держстату кількість випуску 11 класу, а з іншого звіту Держстату скільки з них вступило до університетів, академій та інститутів. Розумієте, саме таке формулювання "До університетів, академій та інститутів" - невідомо, хто з них пішов на бакалавра, а хто на молодшого спеціаліста і т.д.
Проблема третя - часовий лаг. Щороку у вступній кампанії беруть кілька десятків тисяч осіб, які закінчили школу не цього року, а раніше. І через дозвіл використовувати сертифікати ЗНО попередніх років, таких осіб стає дедалі більше. Як їх обліковувати? Додавати до частки вступу року їх випуску зі школи, чи до року вступу?
Щороку у вступній кампанії беруть кілька десятків тисяч осіб, які закінчили школу не цього року, а раніше. Як їх обліковувати?
Проблема четверта - традиційна. Якби хто цікавився, то звісно ж Україна не синхронізувала свої системи збору даних з міжнародними показниками типу GER чи інших, де беруть до уваги вікові категорії та в їх межах рахують.
Проблема п'ята - можливо, до речі, основна. Поки в Україні немає реєстру учнів шкіл, ми залишаємось сліпі. Бо, якщо говоримо серйозно та фахово, то усі перелічені проблеми ми можемо обійти лише тоді, коли у нас є дві бази - учні та студенти - і ідентифікатор, через який вони можуть взаємодіяти.
Що в цій ситуації рахуємо, наприклад, ми в CEDOS. Беремо те, що, на нашу думку, можна найбільш коректно порівняти. Беремо випуск цього року школи, який складав ЗНО, у масиві УЦОЯО і синхронізуємо його із зарахованими на бакалавра чи магістра на базі повної середньої освіти у ЄДЕБО. І обов'язково згадуємо про обмеження, наприклад, що в такому варіанті немає тих, хто вступав в обхід ЗНО. За цей рік ми нарахували 61% випускників, які пішли здобувати вищу освіту.
За цей рік ми нарахували 61% випускників, які пішли здобувати вищу освіту
І на сам кінець - смішне. Звідки 80%? У мене два варіанти. Це або GER від ЮНЕСКО. Нагадаю, що GER - це кількість студентів, які навчаються на заданому рівні освіти незалежно від віку, виражені у відсотках від офіційного населення шкільного віку, що відповідає рівню освіти. Для третього рівня населення використовується 5-річна вікова група починаючи з офіційного випускного віку середньої школи. Тепер нехай хто мені скаже, як ЮНЕСКО з України збирає дані про те, скільки у нас населення у категорії 17/18-22/23 роки. І те, чи розуміють вони усі ці питання з молодшим спеціалістом і т.д.
Коментарі