Офіціант у ресторані заробить більше, ніж молодий вчитель у школі
Невдовзі не буде кому вчити учнів і випускати вчителів з вузів
Близько 3 тисяч нових учителів прийшли 2020-го в українські школи. А потрібно, щоб щороку заходили близько 14 тисяч спеціалістів, написав нардеп Сергій Колебошин, заступник голови комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій, член депутатської фракції "Слуга народу".
Якщо у певній сфері віковий склад працівників такий, що людей пенсійного або передпенсійного віку часом є 40%, то неодмінно можемо сказати, що ця сфера приваблює небагато молоді. Загалом, там не часто відбувається приток, оновлення кадрів. З цього можемо робити висновки – чи це означає низьку престижність? Але факт є. У нас по деяких предметах, особливо фізика і математика, вчителів пенсійного віку до 40% добігає по всій країні.
Емоційно і психологічно професія вчителя набагато виснажливіша за інші. Я не кажу про екстраординарні ситуації. Психологічне виснаження – це штатна ситуація для вчителя. Тому що передбачає комунікацію з великою кількістю молодих умів і характерів, які бувають різні за своїм складом, не завжди стабільні. У багатьох інших професіях ви просто не контактуєте з людьми взагалі.
Психологічне виснаження – це штатна ситуація для вчителя
Є просто об'єктивні особливості професії вчителя, які далеко не всім можуть підійти. Це не тільки в Україні.
Ми відсікли тих, кому психологічно не підходить така професія. Далі подивимося на заробіток. Сила-силенна професій, де оплата праці вища за вчителя. Часто це професії, на які вчитися і докладати зусиль треба менше. Якщо детальніше подивитися від чого залежить зарплата вчителя, зрозуміємо, що вона часто прив'язана до стажу. У молодих людей, у яких він не може бути великим, зарплата ще нижча. Це десь близько семи тисяч гривень, на руки насправді менше. Це за умови повного завантаження. Офіціант у ресторані більше заробить, ніж молодий вчитель в школі.
Багато політиків кажуть, що варто оцінити, які фактори впливають на зарплату вчителя. Можливо, треба за щось інше збільшувати зарплату, крім стажу і регалій. Щось треба трансформувати всередині. Є дві проблеми в питанні зарплати – загалом низька оплата праці і те, що вона всередині ще й компонується. Ці питання треба розглядати у зв'язці. Бо в школи і далі йтиме мало людей.
Треба за щось інше збільшувати зарплату, крім стажу і регалій
Потрібно комплексно підходити до питання формування оплати праці. Робити такі реформи, щоб приваблювати саме молодих вчителів. Друге – ми входимо у період, коли точно не обійдемося без допомоги людей, які мають класичну освіту за певною спеціальністю і не мають педагогічної. Їх треба запрошувати. Зараз ніхто цього масово не робить. Це люди з хорошою математичною освітою, природничою, англійською мовою. Це предмети, де спостерігається дефіцит. Може бути тимчасовий захід. Це трошки допоможе зараз спокійніше пережити кадровий голод у школах. Не знаю, де невдовзі шукатимуть викладачів хімії. Їх просто шалено бракує.
Є питання з відтворюваністю. У деяких районах, областях стоїть велике питання, чи є кому випускати кадри? В якому стані кафедри, де навчають вчителів? Туди молодь також не хоче йти. Це взаємопов'язаний процес. Якщо там не з'являться люди, то невдовзі не буде кому випускати вчителів і не буде кого випускати.
Єгор Стадний, для Gazeta.ua
Коментарі