Автоматична фіксація порушень ПДР суперечить Конституції
Що робити з цією колізією?
Запуск системи автоматичної фіксації порушень правил дорожнього руху - напевно, найбільш актуальна і необхідна на сьогоднішній день ініціатива в сфері дорожнього руху в Україні. Її поява істотно змінить загальний клімат відносин між державою і водіями. Позитивно позначиться на статистиці аварійності та смертності на дорогах.
Підготовка до запуску системи автоматичної фіксації порушень ПДР знову йде в Україні повним ходом. За планом, почати свою роботу вона повинна вже в цьому році. Але не обійшлося і без "ложки дьогтю". У тому вигляді, в якому автофіксакція готується до впровадження, вона порушуватиме деякі закони України. В першу чергу - Конституцію.
Штраф за порушення ПДР буде приходити власнику транспортного засобу незалежно від того, хто ним керував на момент порушення. А в Конституції зазначено, що юридична відповідальність в нашій країні - персональна
У проекті закону зазначено, що штраф за порушення ПДР буде приходити власнику транспортного засобу незалежно від того, хто ним керував на момент порушення. Це суперечить ст. 61 Конституції, в якій зазначено, що юридична відповідальність в нашій країні - персональна. Між іншим, саме з цієї причини автофіксація і закінчила свою попередню "каденцію": у 2010 році Конституційний суд України виніс рішення про незаконність такого механізму притягнення до відповідальності, після чого робота системи фіксації була зупинена.
Що робити з такою колізією?
Вирішувати її на законодавчому рівні. Перший варіант - змінити Конституцію і ще кілька законодавчих актів. Зараз це практично нереально, з урахуванням ситуації в парламенті і початком передвиборної гонки. Другий варіант - перенести тягар відповідальності з власника автомобіля на автомобіль. Наприклад, перетворити штраф в свого роду податок на користування автомобілем, який збільшується з кожним порушенням, а власник сплачує на регулярній основі разом з іншими податками. Наприклад, раз в квартал або рік. Третій спосіб - запустити все, як є. А потім відбиватися від судових позовів або просто сподіватися, що громадяни будуть платити штрафи, не замислюючись про їх законність. Швидше за все, відбудеться все саме так, і це не може не засмучувати.
Законно працююча автофіксація могла б стати базою для справжньої революції в області дорожнього руху
Можна придумати ще кілька таких способів. Проблема лише в тому, що тоді надходження в бюджет від сплати штрафів будуть не настільки частими (хоч і в тому ж обсязі), як хотілося б уряду. Доведеться усвідомити, що автофіксація - це спосіб поліпшення ситуації на дорогах, а не інструмент для наповнення бюджету. Не факт, що наша держава спокійно поставиться до таких змін в своїй парадигмі. Перешкодою для такого механізму також може стати те, що в Україні поширеною практикою є продаж транспортного засобу "за дорученням" і "по техпаспорту", а також велика кількість автомобілів-двійників. З цим теж доведеться щось робити. Знадобляться зміни у законодавстві.
Законно працююча автофіксація могла б стати базою для справжньої революції в області дорожнього руху.
Якщо автофіксацію запустять в тому вигляді, в якому вона зараз готується, адвокати та активісти закидають суди позовами
Поки ж це - утопія. Як тільки автофіксацію запустять в тому вигляді, в якому вона зараз готується, адвокати та активісти закидають суди позовами, і будуть абсолютно праві. Сподіватимемося, що депутати прислухаються до голосу розуму і допрацюють свої законопроекти. Адже сама по собі автофіксація широко поширена в світі, і результати її роботи позитивні. Але впроваджувати її в Україні на шкоду правам людини і наперекір вищому закону держави - ні в якому разі не можна.
Олексій Задорожний, для Gazeta.ua