Штрафи інспекції з паркування масово оскаржуватимуть у судах
Ми знову опинилися в заручниках найбільшої біди нашої країни – ексцесу виконавця
З 1 лютого в Києві стартувала пілотна стадія появи на дорогах інспекторів з паркування. Їх діяльність регулюється новими змінами до законодавства у сфері дорожнього руху. У Львові такий проект почав діяти торік. Але на відміну від нього, інспектори в столиці перший час не будуть виписувати штрафи. Займатимуться спостереженням і аналізом обстановки, в очікуванні запуску системи автоматичної фіксації правопорушень.
Ця міра - актуальна для Києва, який переповнений автомобілями, припаркованими з порушенням правил дорожнього руху. Здавалося б, це сталося! Нарешті пішоходи зітхнуть з полегшенням і зможуть пройти по тротуарах, на газонах знову почне рости трава, а у громадських проектів по боротьбі з порушниками не залишиться роботи. Однак, є в цій затії і "ложка дьогтю". Діяльність цих інспекторів базується на системі автоматичної фіксації правопорушень у сфері дорожнього руху. А система ця суперечить Конституції України. У ній передбачено механізм відповідальності власника автомобіля за всі порушення, зафіксовані за його транспортним засобом, незалежно від того чи він їх зробив. Це прямо суперечить конституційній нормі (стаття 61) про персональну юридичну відповідальність. Усі потуги законодавців обійти цю норму, на даний момент, безрезультатні. Все, на що вони здатні, - це спробувати змусити власника автомобіля "здати" людину, яка була за кермом у момент порушення, що в деяких випадках буде суперечити 63-й статті Конституції.
Єдиний випадок, при якому штраф, виписаний цими інспекторами буде законний - це якщо водій сам буде згоден з порушенням
Єдиний випадок, при якому штраф, виписаний цими інспекторами буде законний - це якщо водій сам буде згоден з порушенням, а справу про адміністративне правопорушення буде складено без процесуальних помилок. Але і тут не все так просто. Адже винесення постанов без попереднього складання протоколів і можливості водія звернутися за юридичною допомогою суперечить ще кільком статтям тієї ж Конституції та інших законодавчих актів.
На жаль, автофіксація в такому вигляді не має реального майбутнього. Оскільки відразу ж після запуску буде схильна до величезної хвилі судових позовів із боку водіїв, адвокатів і громадських діячів. Ми просто повторимо результат 2010 року, коли спроба держави запустити подібну систему провалилася. Цей інструмент нашими законодавцями сприймається не як спосіб підвищення безпеки дорожнього руху, а як інструмент для наповнення бюджету. А коли мова йде про бюджет, вони намагаються закривати очі на, як їм здається, "дрібні недоліки" в законах.
Інспекцію з паркування чекає така ж доля: штрафи будуть масово оскаржені в судах, а сама система автоматичної фіксації - в Конституційному суді
Тому інспекцію з паркування чекає така ж доля: штрафи будуть масово оскаржені в судах, а сама система автоматичної фіксації - в Конституційному суді. Що в підсумку спричинить за собою розформування або переформатування такої необхідної для міста служби.
Однак, якщо цю службу спочатку направити на те, щоб забезпечити позитивні зміни, наприклад, на появу нових паркувальних зон у місті, перерозмітку старих, установку в місцях масових порушень спеціальних антипаркувальних стовпчиків, то в майбутньому у них буде набагато більше шансів залишитися на плаву і почати діяльність по винесенню постанов за порушення.
На жаль, ми знову опинилися в заручниках найбільшої біди нашої країни - ексцесу виконавця, коли кращі ідеї і задумки розбиваються в прах об методи їх впровадження конкретними законодавцями і держслужбовцями.
Олексій Задорожний, для Gazeta.ua
Коментарі