Олександр Соколовський
Президент Всеукраїнського об'єднання роботодавців легкої промисловості
04.04.2018

Кримінал проти легалізації азартних ігор. Хто ще?

Заборона грального бізнесу призводить до втрати 7 млрд грн податків за рік

Повинні ж ми бути в чомусь попереду всієї планети? Так ось, можемо пишатися тим, що Україна - єдина країна в Європі, яка має повну заборону на азартні ігри! О, забув. Ми ще лідируємо, як країна з найнижчою середньою зарплатою і ВВП на душу населення в найближчих околицях. Але це ж одне з одним ніяк не пов'язане, правда?

Раніше не особливо замислювався про гральний бізнес. Хіба що, спостерігаючи, як силовики воюють з бізнесом, який утримує їх же, нашу армію, пенсіонерів і всю країну, приходять в голову думки - по всій країні, як гриби, ростуть гральні зали в найдорожчих і прохідних місцях. Ніхто вже навіть не ховається, спокійно працюють і непогано себе почувають, на відміну від нашої промисловості.

Отже, що ми маємо. В Україні 40 тисяч "лотерейних залів", а на ділі - залів ігрових автоматів. Жоден юрист не зможе знайти принципової різниці в термінах.

В Україні 40 тисяч "лотерейних залів", а на ділі - залів ігрових автоматів. Жоден юрист не зможе знайти принципової різниці в термінах

Трохи історії. Гральний бізнес заборонений вже більше 7 років, з травня 2009 року. Ігрові зали тоді дійсно пропали з поля зору і якщо працювали, то в мізерній кількості і повністю нелегально. У 2012 році законодавці зробили виняток для лотерей і зобов'язали Мінфін розробити і затвердити нові ліцензійні умови, щоб упорядкувати дії лотерейників. А поки є правова невизначеність, під виглядом "державних лотерей" напівлегально почали працювати повноцінні гральні заклади. І навіть в невеликих обсягах платити податки в бюджет. Правда, потім платити передумали і останні два роки обсяг надходжень впав на порядок: 2014 рік - 318,9 млн грн, 2015 - 26,5 млн грн, 2016 - 64,2 млн грн.

Оборот же цього ринку і Мінфіном, і незалежними експертами оцінюється мінімум в 40 млрд грн в рік. Що повинно приносити в казну до 7 млрд грн потенційних податків тільки при існуючому стані справ. Звичайно, якщо цей бізнес легалізувати і декриміналізувати, оборот і податкові надходження зростуть у рази за рахунок іноземних туристів. Але розуміють це, схоже тільки не у нас, а в сусідній Білорусі, куди і їдуть іноземці витрачати гроші, а заодно розвивають їм туристичний, готельний і ресторанний бізнес. Або в Грузії, де тільки один невеликий Батумі, наприклад, завдяки великій кількості казино в фешенебельних готелях наповнює бюджет країни більш ніж на $10 млн в рік.

Оборот з грального бізнесу і Мінфіном, і незалежними експертами оцінюється мінімум в 40 млрд грн в рік. Що повинно приносити в казну до 7 млрд грн потенційних податків

А хто оператори грального ринку у нас?

Виявляється на ринку тільки один оператор. Результати ми бачимо. Зрозуміло, що монополія багатьох влаштовує і вони будуть битися за збереження статус-кво до останнього. Монополістів лобіює, на жаль, Мінфін, хоча їх перших повинні хвилювати надходження в бюджет. Ви здивуєтеся, але в Мінфіні є цілий Департамент лотерей, де не покладаючи рук, без найменшого результату налічується близько 25 чиновників, головне завдання яких, на мою думку - проїдати гроші платників податків. Адже замість трьох місяців, покладених на підготовку проекту ліцензійних умов, вони витратили п'ять років!

Демонстративно була проігнорована норма Закону "Про державні лотереї України", який вступив в дію в 2012 році. Згідно ст.15 цього закону Мінфін був зобов'язаний протягом кварталу розробити, а Кабмін прийняти необхідні підзаконні акти, включаючи головний - ліцензійні умови для ринку лотерей. А коли документ у 2017 році був все ж представлений Мінфіном, виявилося, що він нікуди не годиться, за що він був розкритикований Антимонопольним комітетом, Державною регуляторною службою, лотерейними експертами та громадськістю.

Але стоп, адже крім Мінфіну є робоча група в парламенті, яку очолює головний радикал Олег Ляшко і яка "працює" вже більше трьох років. Там зібрали разом всі подані законопроекти (їх уже більше десятка) по гральному бізнесу і пообіцяли видати один, але хороший. Який наведе порядок в цій сфері. Але поки бачимо тільки "проміжний результат" - гігантські виграші в лотерею, які офіційно задекларував найпалкіший радикал!

А потрібно всього лише:

- ліквідувати монополію однієї компанії на гральному ринку, яка поки контролює всі грошові потоки як з легальних лотерей, так і з нелегального грального бізнесу;

Потрібно ліквідувати монополію однієї компанії на гральному ринку, яка контролює всі грошові потоки як з легальних лотерей, так і з нелегального грального бізнесу

- прописати, хто може сертифікувати гральне обладнання (наприклад Європейська асоціація лотерей);

- зобов'язати операторів ринку (за прикладом інших країн) підключити кожен термінал до єдиної європейської електронної системи прийняття ставок. Поки Мінфін пропонує замість цього використовувати касові апарати. У такому випадку, однозначно виручка закладами буде приховуватись, а вигодонабувачами цього заниження знову стануть кришувальники на місцях і в центрі. Не можу повірити, що міністр фінансів Олександр Данилюк не розуміє різниці між реєстратором розрахункових операцій і Єдиною ліцензійною системою прийняття ставок;

- зробити так, щоб поліція при перевірці легко і чітко могла визначити використовується легальне обладнання чи ні (спеціальний код), легально чи ні ПО;

- ввести "картки гравця" (але вони можуть діяти тільки там, де побороли нелегальні азартні ігри) - з їх допомогою можна встановлювати максимум програшу конкретного гравця, частоту гри, недопуск до гри, якщо є непогашені заборгованості і т.д.

- боротьба з дитячою лудоманією, яка також можлива лише в разі легалізації грального бізнесу;

- передбачити в ліцумовах заборону розміщення гральних закладів біля шкіл і навчальних закладів (цього теж немає в проекті Мінфіну).

Оригінал - на Site.ua

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі