Що буде з АТО?
5 найпоширеніших питань про переформатування АТО
Відбулося засідання робочої групи з доопрацювання законопроекту про переформатування АТО, раніше анонсованого секретарем РНБО Олександром Турчиновим. Робота над законопроектом закінчується. Погоджуємо деякі деталі. Незабаром побачимо його в Раді.
Навіщо потрібен такий законопроект?
АТО дозволила зупинити наступ росіян на Донбасі і звільнити чималі території. Навесні 2014-го це був найбільш прийнятний формат. Путін заперечував свою агресію, і серйозна частина міжнародного співтовариства, включаючи наших партнерів, не вірила в "російські корені" конфлікту. Сьогодні всі розуміють, що це - не внутрішній конфлікт, а агресія Кремля.
Як би кому не хотілося, не можемо взяти і оголосити війну Росії
Але і зараз, як би кому не хотілося, ми не можемо взяти і оголосити війну Росії. Вона і тепер завзято заперечує свою агресію на Донбасі. Просто не зможемо будується військовими та економічними потенціалами "безпосередньо", в ході відкритого військового протистояння двох держав. Така нинішня "де-факто війна без війни де-юре" - і є суть путінської "гібридної агресії". На ці реалії ми знайшли не менш "гібридну відповідь" у вигляді даного законопроекту, коли українська армія може використовуватися для звільнення окупованих росіянами територій без юридичного стану війни з РФ.
Чому питання переформатування АТО виник тільки зараз, на четвертому році війни?
Питання про невідповідність АТО реаліям конфлікту стояло давно. Останньою краплею став зрив Москвою Мінського процесу, коли з початку 2017-го Росія визнала "документи" ЛНР-ДНР. Ввела в окупованих районах Донбасу "рубльову зону". Загребла українські підприємства під виглядом "націоналізації". А зараз устами Путіна і його шавок розмірковує про подальшу по суті інтеграцію ЛНР-ДНР в РФ. Ці кроки росіян змушують нас форсувати визнання даних територій окупованими (так, це треба було зробити давно, але це не означає, що з цієї причини не треба цього робити зараз) і переформатувати АТО, оскільки поняття деокупації і антитерористичної операції несумісні.
Чим пропонується замінити АТО?
По суті - військовою операцією, якою керує не СБУ (як зараз, в режимі АТО), а Оперативний штаб. Керуватиме Оперативним штабом Президент як верховний головнокомандувач, з питань оборони також керівництво здійснює Генштаб. Президенту надається право як вирішувати питання використання сил і засобів ЗСУ в операції, так і залучати інші силові структури, але під загальним керівництвом військових. Всі нинішні між цивільними та військовими адміністрації або військові адміністрації в разі створення останніх також "замикаються" на Оперативному штабі.
Чи буде вводитися військовий стан?
Законопроект (цілком в руслі нинішнього законодавства) дозволяє вводити воєнний стан на розсуд президента. Однак треба розуміти, що Закон про правовий режим воєнного стану - це не інструмент використання ЗСУ, як чомусь впевнені багато хто. Воєнний стан може вводитися і без стану війни, а лише в разі загрози. Він полегшує в певних ситуаціях забезпечення використання ЗСУ. В цілому ж він спрямований на вирішення адміністративних питань "під військових", на обмеження прав громадян і ЗМІ, і т.д. (Дивимося Закон "Про правовий режим воєнного стану").
Чи означатиме прийняття даного законопроекту відмова України від Мінська?
Ні в якому разі. Навпаки, після фактичної відмови Росії від Мінських угод, прийняття даного законопроекту і переформатування АТО дозволить вдихнути життя в Мінський процес, зміцнивши найважливішу складову - стосується питань безпеки. Україна, як і раніше, робить ставку на політико-дипломатичний спосіб вирішення конфлікту на Донбасі. Однак захистити себе і примушувати будь-якими шляхами Росію до виконання Мінська - наше святе право і обов'язок.
І на завершення. Ще й не проглянувши законопроекту, багато наших експертів і політиків уже посилено критикують його. Критика - завжди добре, якщо вона конструктивна. Але впевнений, що жоден з критиків не зможе запропонувати нічого більш ефективного і відповідного реаліям конфлікту на Донбасі.
Коментарі