пʼятниця, 20 липня 2012 23:59

Розшифровано геном сперматозоїда

Стівен Квейк. Фото: med.stanford.edu

Вперше розшифровано геном людської статевої клітини. Про успішне завершення тривав майже десятиліття процесу розшифровки повного генома сперматозоїда оголосила група вчених зі Стенфордського університету. Результати їх роботи опубліковані 20 липня в журналі Cell.

За інформацією ScienceNews, досліджена 91 чоловіча гамета була виділена з насінної рідини голови групи, професора біоінженерії та прикладної фізики Стенфордського університету Стівена Квейк (Stephen Quake). В процесі роботи було проведено порівняльний аналіз геномів кожної з статевих і попередньо повністю розшифрували геном соматичних клітин Квейка, що дозволив по-новому поглянути на механізми мутації і рекомбінації генів - двох базових процесів, в результаті яких виходить індивідуальний людський геном.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: По місту Сіетл їздить 3-метровий велосипед у формі сперматозоїда

В ході попередніх досліджень було з'ясовано, що процес рекомбінації генів (обмін батьківським генетичним матеріалом в процесі репродукції) управляється білком PRDM9, який прикріплюється до спіралі ДНК в точках можливого обміну. Однак група Квейка виявила, що часто процес рекомбінації відбувається без участі PRDM9, всередині транспозони (стрибаючих генів) - мобільних ділянок ДНК, здатних переміщатися всередині генома - де відсутнє місце для прикріплення цього білка. Ці дані, на думку Квейка, дозволяють припустити, що транспозони мають більш важливе значення в процесі еволюції, ніж уявлялося раніше.

На основі отриманої в ході паралельної розшифровки генома кожного сперматозоїда інформації Квейк і його команда склали персональну рекомбінаційну карту, що дозволяє оцінити послідовність, частоту і інші характеристики кожного епізоду рекомбінації і мутації генів. Було визначено, що кожна гамета абсолютно унікальна за ступенем і частотою випадків мутацій і рекомбінацій генів, причому ця відмінність виявилася дещо  більш виражена, ніж очікувалося.