пʼятниця, 28 квітня 2017 05:50

"На капоті ізолентою був наклеєний великий тризуб, ми давай його відривати"

Автор: Ельдар Сарахман
  Отець Дмитро Поворотній іде Краснопільським кладовищем у Дніпрі. Тут ховають загиблих у зоні АТО українських бійців
Отець Дмитро Поворотній іде Краснопільським кладовищем у Дніпрі. Тут ховають загиблих у зоні АТО українських бійців

Зі священиком 45-річним Дмитром Поворотнім зустрічаємось на Краснопільському кладовищі в місті Дніпро. Він показує могили загиблих на Донбасі невідомих солдатів. Отець очолює капеланську службу Дніпропетровської єпархії УПЦ КП. Є духівником полку "Дніпро-1".

Наша перша розмова триває близько години. Потім отець має їхати на службу. За кілька днів домовляємося зустрітися в Михайлівському соборі Києва. Йдемо поговорити в монастирський сад. У храмі триває служба.

Чому в березні 2014-го ви пішли у військкомат?

— Після появи "зелених чоловічків" вирішив захищати батьківщину. Воєнком тоді сказав, що немає місць. Записали мене в базу даних. Через тиждень зателефонували й попросили порозносити повістки.

А на початку квітня я сам пішов капеланом у 20-й батальйон територіальної оборони.

Що найбільше запам'яталося за два роки на війні?

— Перші місяці. Коли батальйон ­вийшов на кордон Донецької й Дніпропетровської областей. Коли почав звільняти окуповану зону. Тоді часто їздив на позиції. З хлопцями контакт налагоджувався. Більшість із них у храм особливо не ходили. Як до священика ставитись, не знали. Спочатку була недовіра до мене. Згодом охрестив 10 хлопців на війні.

Часто доводиться підбирати слова з військовими?

— Вперше відспівував невідомих воїнів після Іловайська у вересні 2014 року. Це було на площі Героїв Майдану в Дніпрі. За кількасот метрів у барах грало караоке. Оце одне з питань на війні — ми гинемо, а там люди веселяться. Я завжди хлопцям відповідаю: ви для цього й воюєте, щоб тут не було війни. Що користі від того, коли й тут будуть терпіти? Я був у місцях, де мирні мешканці сиділи по підвалах. Вони голодували, не мали, де помитись, діти пісялись від страху. Ви цього хочете? Потрібна ще одна Друга світова, коли всі в одному пориві працювали на фронт? Багато хто вихований на такому кліше.

Опишіть день, коли поїхали в Червоний партизан за тілами бійців.

— Це було 22 січня 2015 року. Ми ­збиралися везти гуманітарку та посилки в район Верхньо­торецького. Зранку я зателефонував хлопцям. А вони: "У нас бій іде на блокпості у Червоному партизані". Ми доїхали до базового табору. Вивантажились і повернулися додому.

За першими Мінськими домовленостями, в Червоному партизані стояв наш блокпост для пропуску мирних жителів. Укріплень не було. Коли переговори зірвались, бойовики почали наступ на нього. Штурмували два танки, рота піхоти. Загинули четверо, семеро потрапили в полон. Решта встигли відійти.

Вранці наступного дня я відслужив у храмі службу й зателефонував знову. Хлопці сказали, що все стихло, можна привезти посилки. Ми скочили в джип і поїхали.

У базовому таборі розповіли, що з тієї сторони був дзвінок рідним загиблого бійця. Казали забрати тіло. Виявилося, телефонував заступник командира батальйону "Восток" Сергій Проценко — колишній афганець із позивним "Душман" (командував першим штурмом Донецького аеропорту 26 травня 2014 року. — ГПУ).

Я запропонував забрати ­померлого. Подзвонив Проценку. Він каже: "­Забирай". Я тоді: "А можна всі забрати тіла?" — "Так. Але приїхати можете тільки ви".

Мені дали транспорт. На капоті ізолентою був наклеєний великий тризуб. Давай його відривати, але слід від клею залишився. Телефоную Проценку, а той каже: мене нема, викликали в Донецьк, чекайте.

Наступного дня мені спокійно віддали тіла, військові квитки. Тільки один почав умнічати, коли треба було тіла переносити — не буду до укропів торкатись.

Більше з Проценком не спілкувалися?

— Кілька разів дзвонив після боїв за Дебальцеве. Ми витягували тіла наших хлопців, Проценко давав контакти.

Була розмова з іншим сепаратистом. Наприкінці лютого 2015 року мені на "Фейсбук" написала жінка. В боях загинув їхній родич. На відео бачила його тіло в луганському морзі. Родичі стали шукати, як забрати його. Їм зателефонував журналіст пропагандистського каналу "Анна-ньюз" Ігор Реймер. Пообіцяв посприяти, якщо батьки запишуть ролик і розкажуть, що все погано, сина забрали в армію і там вбили свої.

Попросив його номер. Кажу: віддайте тіло. Той почав розповідати про Київський патріархат, розкольників. Потім дізналися, що тіла централізовано повернули в Україну. А журналіст виявився колишнім офіцером із Санкт-Петербурга. Воював за ДНР, потім став працювати на пропагандистів. У Росії є одним із лідерів руху "Светлая Русь".

Ви часто з ними говорили. Хто ці люди? Вони себе називають православною армією.

— У Російській імперії церква стала фактично одним із державних міністерств, через яке держава впливала на людей. У СРСР це збереглось. Тільки церква була під контролем КДБ. Для багатьох, хто сумує за Союзом, церква є острівцем великої імперії. Ностальгують, що в молодості були сили, а зараз немає. А "русский мир" повертає їх у ці часи.

Таке відчуття, що ці люди рухаються по життю спиною вперед. Спотикаються і звинувачують у цьому навколишній світ.

У 1990-ті ідеологія "русского мира" плекалась маргіналами. На початку 2010-го про це заявив патріарх Кирило. Багато людей сприйняли це за чисте православ'я. Коли чуєте від людини "святая Русь, триединая Русь" — це маркер того, що людина не православна, а ідеологічна. Немає тут нічого спільного з християнством.

Треба не вестись на скрєпи. Бо це ментальні цвяхи, забиті в голову. Треба їх вийняти й залікувати.

Є твердження — влада від Бога.

— Цим висловом неправильно користуються. Особливо, коли хочуть прикрити гріх. Йдеться про структуру суспільства, коли одній людині делеговані певні обов'язки служіння. Щоб не будь-хто брав палицю і йшов карати іншого за порушення правил.

До церкви пішов у 30 років

Дмитро Поворотній народився в селищі Нові Кодаки. Зараз — це частина міста Дніпро. Працював гальваником на заводі, сторожем.

— На сусідній від мого дому вулиці стояв старий Миколаївський храм — церква козацької паланки. Я з інтересом читав про її історію. Також любив філософську й релігійну літературу. Згодом перестав опиратись Богу, — розповідає отець Дмитро. — Свідомо пішов до нашої церкви років у 30 років. Від інших її не відрізняв. Доки одного дня до рук не потрапила газета "Почаївський листок" від Московського патріархату. Там писали, що українці — це вигадка. А ми з росіянами — єдиний народ. Подумав: "Хіба можуть таке писати в церкві?" Перейшов до громади Київського патріархату.

2013-го Дмитро Поворотній став наставником храму Покрови Пресвятої Богородиці у Дніпрі.

Із дружиною Вікторією мають доньку Дарину, 22 роки. Навчається на психолога.

Зараз ви читаєте новину «"На капоті ізолентою був наклеєний великий тризуб, ми давай його відривати"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути