НАЙМОЛОДША МАТИ З ТАБОРУ ВОЛОХІВ НАРОДИЛА У 12 РОКІВ
– НАШІ ПРОТИВНИКИ НАСМІХАЮТЬСЯ, ЩО СКОРО СЕЛО БУДЕ НАЗИВАТИСЯ НЕ ПОРОШКОВО, А ВОЛОШКОВО. Але нікуди звідси не дітися. Треба вчитися жити разом, – каже 50-річна Ганна Гаджега, секретар сільської ради Порошкового Перечинського району на Закарпатті.
У селі з майже п'яти тисяч населення зо дві тисячі – волохи. Живуть у таборі по сусідству з ромами. Себе називають румунами. Говорять на діалекті румунської.
Табір волохів у Порошковому – найбільший в Україні. Загалом їх налічують шість тисяч. Розселені на півночі Закарпаття. Про своє походження майже нічого не знають. Українські та румунські вчені три роки досліджували нацменшину. Зробили висновок – волохи не є румунами. Скоріше прийшли сюди у?XVIII ст. як кочові роми.
– Оце і є волохи. Або коней тримають, або їдуть на заробітки. Часто від них чути, як дурять їх там. Найлегше надурити – це неграмотного цигана, – розповідає водій таксі з міста Свалява.
При в'їзді в Порошковому частіше зустрічаються вози, запряжені парою коней. Село лежить у долині серед невисоких гір. Автобусний зв'язок із курортною Свалявою, що за 30 км, двічі на день. Основне джерело заробітків селян – робота за кордоном. Найближче звідси – до Словаччини.
У Порошковому є дві православні, дві протестантські та одна греко-католицька церкви.
– У таборі не увидите дівчат в коротких юбках, в джинсах, із серьожками. Бо прийшли місіонери з Румунії, баптисти. Построїли тут дом. Много з ними займаються. Хочуть притягнути до цивілізації, – розповідає Ганна Василівна у приміщенні сільської ради. Струнка жінка з короткою стрижкою та у брюках сідає перед комп'ютером за стіл голови, доки його немає. – Раніше наживали п'ятеро-шестеро дітей, а шлюбу не брали. Тепер частіше розписуються. Бо знають, що їм нададуть допомогу на дитину, якщо союз буде зареєстрований.
Табір дуже виріс через виплату грошей на новонароджених. 18 років – у неї вже п'ятеро дітей. Наймолодшій рожальниці було 12. За статеві стосунки з неповнолітніми мали би притягнути до кримінальної відповідальності. Але в них не діють закони. Хоча з українськими паспортами усі ходять. Соціальні служби контролюють переважно витрачання державних грошей.
Минулого місяця народилося 17 немовлят у таборі. Майже щороку приріст збільшується на сотню дітей. То є капєц!
ТАБІР ВОЛОХІВ ПОЧИНАЄТЬСЯ ЗА КІЛОМЕТР ВІД ЦЕНТРУ СЕЛА. Його видно по великій кількості випраного дитячого одягу, що сохне на мотузках біля невеликих хат за низькими хирлявими парканами. Вулиця рідко вимощена великими грудами бруківки, змішаними з болотом. Бігають замурзані діти. Худі дівчата, на вигляд років по 7–8, носять на руках молодших братів. Усі голосно вітаються: "Добрий день!". Кожні 5 хвилин вулицею торохтить дерев'яний віз із кіньми. Їх тримають більшість родин у таборі. Всього налічують близько 200 голів.
– У таборі є десяток прізвищ. Шість-вісім сімей розрослися у дві тисячі, – розповідає дорогою сільський голова Юрій Касинець, 45 років.
Він розпочав свій третій термін поспіль на посаді. До цього 16 років працював у міліції. Веде знайомити зі старостою волохів – "біровом".
– Трохи далі – ромський табір. Вони між собою усе ділять, але ті трохи бідніші, – продовжує Юрій Юрійович. – Роми не ведуть господарства. А тут – коні, корови, кури. Із заробітків привозять пшеницю. У них наше населення закуповує зерно.
По-різному до них селяни ставляться. От йде їхня дитина по траву коням. Стає на кращу ділянку і траву викошує. Люди зляться. А ще пускають коней на випас уночі. І за ними не слідкують. Вони заходять на городи до селян. Взагалі ж конфлікт між українцями і волохами роздмухують. Комусь вигідно, щоб дві громади були між собою у напряжонці.
Раніше їх було мало, то з усього села фактично не виділялися. З незалежністю України почали з'являтися місцеві князьки. Стали вбивати клин у стосунки, впливати на волохів, щоб сіру масу використовувати у своїх інтересах, ставити на свій бік. Але ця система вже зламалася.
Ще 10 років тому їм би сказали голосувати за одного кандидата, вони б і пішли. Зараз уже кожен думає. Під час виборів їхня дільниця показала найбільшу активність. На виборах мене підтримали. Бо наказував справедливо. Вони мають почуття гордості: несправедливо наказав – ти ворог. Справедливо – ще й подякує.
У ЦЕНТРІ ТАБОРУ БІЛЯ МАГАЗИНУ ІЗ ЗАЛИТОЮ БЕТОНОМ ТЕРАСОЮ СТОЇТЬ СТАРОСТА 56-РІЧНИЙ ВАСИЛЬ ГОРВАТ. Він коротко стрижений і чисто поголений. На пальцях обох рук по золотому персню. На лівиці виблискує золотий браслет, з-під футболки видно такий же масивний ланцюжок. Крамниця належить його родині.
– Я вважаю себе румуном, удома говорю румунською, – староста кладе руки за спину, дивиться прямо в очі. – Питав у батька: а вудкі ми? Він казав, що його батько, дід тут родилися. Звідки ми тут взялися – знаю тільки те, що передав батько.
– Колись було князівство Валахія. А то якраз вихідці звідти. За Радянського Союзу було п'ять-шість паспортів у таборі, де писалося "циган". І твій батько мав так написано в паспорті, – каже Юрій Касинець.
– З українцями не маємо проблем. Всьо добре, – продовжує староста. – Тільки бувають проблеми з травою: наші її косять у неположеному місці коням. Українці скаржаться. З міліцією маємо рідко справу – може, раз на місяць. У нас багато вірующих – п'ятидесятники, баптисти, суботники, православні.
Працюємо, ходимо в Тернопіль, у Львовську область, Кійов, даже у Москву. По лісу багато наших хлопців.
3–4 тисячі заробить, то вже щось є у хаті.
Старих серед нас мало. У нашій національності скоро вмирають – 5862 роки. Спрацьовуються страшно. Такого робочого народу не зустрінете. А освіти нема, тому тільки на важку роботу йдуть.
Доки був Совєцький Союз, ми ходили в Казахстан працювати. Робили кірпіч. Набирали тут їсти на три-чотири місяці і на зиму їхали. Грошей у нас було отак, – проводить долонею над чолом. – Чому ми ще трохи забезпечені, бо картошку заробляємо і потім тут продаєм, зерно, свині токо так купують од нас. Їхня молодьож господарство не хоче держати, а наша держить.
Наш народ – це тайна. Якщо у вас чисто й акуратно в хаті, наш народ не дуже вас піддержить – треба бути, як він. Вони грязні – і ви такими повинні бути. Тоді любов буде межи вами. А підніметеся вище – уже не наш, уже пан. А я кажу: дома будь який хочеш, а йдеш межи людьми – помийся, зафукайся, щоб запах від тебе був, як від людини, щоб нашу націю не ображав.
До старости підходить білявий 2-річний онук – син молодшої доньки. Простягає руку в піску – щойно впав на терасі магазину. Василь Юрійович нахиляється її витерти.
– Раніше працював столярем. Трьом синам знання це передав. Дочка живе біля мене з чоловіком і двома дітьми.
Я 26 років старостою. Але вже не хотів би бути, – Василь Горват стає боком, опускає очі додолу. – Я заболів. Та й тут все не так, як раньше. Тоді їли з однієї посуди. Я все біля батька ходив. Завжди хтось його прикличе: ідіть їсти до мене! Такоє уваженіє було. Ну, ложку мали брати з дому, бо там не було на всіх. Тепер я ходжу по табору – нема того уваженія.
– Добрий день, дай Боже! – до магазину прямує літня жінка в чорній хустці й такій же оксамитовій сорочці, з ціпком. Перемовляється зі старостою кількома реченнями на діалекті волохів.
– Марія Йосипівна – найстарша мешканка в нашому таборі. 82 роки. Ходить постійно на собранія, хоче все знати, – каже біров. – Її віку в нас зо троє людей залишилося.
Жінка бачить нашу відеокамеру й починає у неї жалітися:
– Усе треба купити: круплика, макарону, муки, порошок, цукру двасту грам-тристу грам, олаю, – закладає довгі кістляві пальці. – Єдну воду у студні не купую. І на том ся натрудила. Бо мій чоловік першим тут зробив студні. А у мене студня постаріла, поремонтувати не можуть.
– Це добре, що магазини наші на список дають, – додає староста. – Якби не давали в борг, то вони би не жили. Ідіть до центру спросіть – так, як наша нація оддає долг, ніхто не оддає. Буде йойкати, перепрошуватиме, сорочку з себе зніме, щоб віддати.
– Найуспішніші люди в таборі – хто вони? – запитую.
– Ну є трохи підприємців. Три, чотири, – пригадує староста. – Але далі табору свою справу не розширюють. На Закарпатті, даже якби були возможності, нам би ворота не відкрили. Задушать. Потрібні зв'язки. Я би їх знайшов. Але вистачає того, що маю.
ДВОПОВЕРХОВИЙ БУДИНОК СТАРОСТИ – ЗА ВИСОКИМИ КОВАНИМИ ВОРОТАМИ НА ПОЧАТКУ ТАБОРУ. Живе з дружиною-українкою, донькою, зятем та двома онуками. Троє синів із сім'ями відокремилися.
– Я продаю в магазині батьків, але вивчилася на вчителя біології в Ужгороді заочно, – каже дорогою до будинку 28-річна Жанна, донька Василя Горвата. Невисока, чорнява. Дзвенить ключами у правій руці. – За професією не працюю, бо у мами цукровий діабет, у батька – теж. Треба їх часто заміняти. Чоловік біля худоби, коней. А то пішла би вчителювати.
Коли закінчувала 11-й клас, то тільки двоє дітей з табору зі мною вчилися. А теперка – багато. Мій двоюрідний брат на режисера вступив після 9-го. Племінниця в медичному на третьому курсі вчиться.
У нас багато дітей, але ще жодна дитина в інтернаті не була. Даже мої двоюрідні сестра і брат самі всиновили українських дітей з інтернату.
Двоє своїх дітей маю куплених. Коли після 11-го класу вступала, проходила медкомісію. Там виявили проблему по жіночому. Лікарі сказали, що маю вийти заміж, бо гірше зробиться. Вийшла заміж. Не могла вродити чотири роки. Пішли лікуватися в Івано-Франківську. Моя мала коштує 70 тисяч гривень. Коли вона пішла в перший клас, захотіли сина. Він у 60 тисяч обійшовся.
Жанна відкриває ковані ворота у двір, викладений плиткою. Знімає капці на килимку перед дверима. За ними одразу потрапляє в простору кухню суміщену з їдальнею. Посередині – великий стіл з відполірованою до блиску поверхнею. На ньому в багатоярусних підставках лежать яблука і виноград, у вузькій вазі – штучні фіолетові троянди. Навколо столу – стільці із світлою оббивкою.
Жанна показує ванну з джакузі. На другий поверх є двоє дерев'яних сходів із протилежних кінців будинку. Виводять у просторі кімнати з великими ліжками. Усі заслані яскравими ковдрами. Зверху розкладені подушки. Під стінами виставлені великі вазони з квітами. Зі стель звисають масивні люстри під кришталь.
– Щоранку наводжу тут порядки, – сміється внизу захекана Жанна.
ЖАННА ПОВЕРТАЄТЬСЯ В МАГАЗИН ДОПОМАГАТИ МАТЕРІ ТОРГУВАТИ. На терасі зібралися з десяток людей. Спершись на дерев'яний бордюр, гріється на сонці 39-річна Надія Горват. Має 15 дітей. Першу народила 15-річною.
– У мене п'ятеро дівчат і десять хлопців. Дівчата получилися самі менші. Щоб були старшими, то допомагали б за малими дивитися. А так сама, – говорить жінка. Має зібране на потилиці в ґулю волосся. На зелений халат одягла червону спортивну кофту. – До школи лиш троє пішло. Решта – на заробітки. Мій чоловік – теж. Без куска хліба не лишаємося.
Щодня варю 20 літрів борщу. Щоб прогодувати родину, на місяць треба 15 тисяч гривень. Усе в магазині купуємо. Живемо, як городські.
Вулицею йдуть троє молодих чоловіків. Обнялися за плечі, співають.
– Ми тута живемо класно, весело, – зупиняється 16-річний Роман. – Ходимо по заробітках. Жити ж треба. За рік може назбирається місяць, що я вдома.
– У мене в сім'ї дев'ятеро дітей. Самий старший я. Роблю з шести років, – каже 21-річний Василь. – Тільки прийшов зі школи – у ліс на заготівлю дров. Зараз – по заробітках. Один раз дадуть гроші, один – не дадуть. Хочу заробляти не важким трудом, а якось іначе.
Роман говорить, що мріє стати кухарем.
У ПОРОШКОВОМУ НАЙБІЛЬША ШКОЛА В РАЙОНІ – 986 УЧНІВ. Двоповерхове приміщення брудно-рожевого кольору стоїть у центрі села. З нещодавно вставлених білих пластикових дверей виходить директор Олеся Петрик, 40 років.
– До 11-го класу дотягують одиниці, – розповідає посеред невеликого двору. – В 14–15 років ідуть на заробітки. Частіше продовжують навчання дівчата. Закінчують непогано школу – середні бали 7–8. Часто буває так, що батьки неписемні. Таких серед дорослого населення – більшість.
У початкових класах покращилася відвідуваність. Звісно, важливо, що до 4-го класу їх безкоштовно тут харчують. Але і батьки цікавляться успішністю дітей, чи роблять домашні завдання.
Директор заходить в окрему будівлю для молодших класів. На першому поверсі відчинені двері до їдальні. Діти саме допивають компот.
– Дуже важка школа, бо багато ромів, – піднімається сходами Олеся Йосипівна. – Приходять з інфекційними захворюваннями, мають масовий педикульоз. Бувають брудні, постійно застуджені, у соплях. Та й дисципліни не знають.
Заходить до 4-го класу. Школярі голосно по складах протягують: "Добрий день!". У крайньому лівому ряду сидять діти із табору волохів. Переважно – русяві.
– У нас чотири класи вчаться в другу зміну. Не вистачає класних приміщень, бо роми швидко розмножуються. У школі 52 відсотки – волохи і роми.
– Деякі навіть українською не вміють говорити, – приєднується до розмови завуч Надія Гісем. – Так з ними і спілкуємося, – сміється.
– Часто в дев'ятому класі діти вже живуть у громадянському шлюбі, – продовжує Олеся Петрик. – Того року на державну підсумкову атестацію одна прийшла вагітна, одна – з дитиною. Було би краще, щоб до дев'ятого класу від них не вимагали обов'язкової освіти. Початкова – а далі за вибором. Вони не встигають за програмою. Вдома не готуються. Можуть прийти з порваними зошитами, чи взагалі без них.
Вже піднімали на рівні району питання, щоб зробити для них окрему школу, принаймні початкову. Бо потужностей нашої на всіх уже не вистачає.
– Окремо для них програму робити – недобре, – говорить голова села, коли лишаємося віч-на-віч. – Треба навпаки – усіх на кучу. Щоб інтегрувалися з українцями чим раніше. Виростуть – буде ще гірше, якщо зараз їх розділити. Берлінську стіну у селі не построїш.
Коментарі
1