Ексклюзиви
Четвер, 24 лютого 2011 16:54

Машини, що возили дефіцити

 

За "розвинутого соціалізму" дефіцитом було майже все. Найбільш популярні товари продавали або за попереднім записом, або через підприємства й організації - як нагорода чи заохочення. Ще можна було "дістати по блату". Але й тоді існувала реклама. Здавалось би - навіщо?

Річ у тім, що у 1950-1960-х переважна більшість людей у Радянському Союзі жила ще дуже бідно. Купівля чогось окрім товарів найпершої необхідності була подією. На це ще треба зважитися. І взагалі: після десятиліть голоду й розрухи людям слід було просто нагадувати, що вони можуть собі купити щось іще, окрім гасу, солі та сірників.

Наприкінці 1950-х радянська реклама набула небачених раніше розмірів і форм. Багато років до цього довколишній простір прикрашали майже винятково портретами комуністичних вождів або ж гаслами. Портрети та гасла нікуди не поділися, але поруч із ними почала з'являтися реклама. Від сучасної вона відрізнялася монументальністю - асортимент у крамницях практично не змінювався, тож цю рекламу можна було хоч у бронзі відливати.

Автомобілі, які розвозили крам по магазинах, прикрашали зображеннями товарів. З рекламною метою. Як-от на машинах автобази №1 Київського міського управління торгівлі. Їх малюнок розмістив журнал "Новости торговой техники" у № 1 за 1958 рік. Водночас це не означало, що автомобіль везе товар, намальований на його кузові. Зберігалася лише спеціалізація - хлібобулочні вироби і бакалію возили одними машинами, м'ясні вироби - іншими, молочні - третіми тощо. Так само не було гарантії, що рекламований крам є в магазині.

Під кінець 1960-х купівельна спроможність радянських людей уже перевищила наявність якісних товарів. Сплеск реклами почав поступово згасати. Рекламувати ж непотріб, який залишався в магазинах, не було сенсу. У 1980-х тим, хто пам'ятав роки радянського рекламного буму, молоді не дуже й вірили. Наприклад, що 1964-го розрекламований "горбатий "Запорожець" можна було вільно купити. Бо 20 років потому будь-який автомобіль уже був дефіцитом.

Зараз ви читаєте новину «Машини, що возили дефіцити». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 4309
Голосування Чому президент Зеленський погодився на "формулу Штайнмаєра"?
  • Хоче швидких перемог для себе і не розуміє наслідків для країни
  • Робить це через тиск європейських партнерів
  • Піддався Росії
  • Це зрада і немає, чого обговорювати
  • Ще не все пропало, ситуацію можна виправити
  • Ваш варіант у коментарях
Переглянути
Погода