
Яма серед траси, що сполучає Тернопільську та Івано-Франківську області, утворилася в селищі Золотий Потік на Тернопіллі. Дорожні служби не тільки не ремонтували дорогу, а й не встановили попереджувальних знаків. Тож місцеві жителі встромили в яму опудало з ведмежою головою. А потім почали змінювати його "наряди": то вбрали в старий жіночий одяг, то школяркою-випускницею, іншим разом – у вечірнє плаття на бретельках. На "руку" повісили сумочку з написом "Поможіть, хто чим може". Опудало стало місцевою цікавинкою – туристи, які минали Золотий Потік, зупинялися, щоб сфотографуватися з ним. Через три тижні після появи опудала дорожники виставили нарешті попереджувальний знак.
Слово "опудало" походить від старослов'янського пудити – "лякати, гнати", подає "Етимологічний словник української мови. Давні форми – пудло, страхопуд. В академічному 11-томному Словнику української мови є кілька тлумачень цього слова:
1. Подоба людської постаті з накинутого на хрестовину або начиненого соломою старого одягу, яку ставлять у садках і на городах для відстрашування птахів.
2. Імітація людської постаті для введення в оману кого-небудь.
3. Пристрій, знаряддя для тренування солдатів, спортсменів, що замінює тулуб людини.
4. Лайлива та зневажлива назва незграбної, вайлуватої або негарної людини.
5. Набита тирсою, соломою тощо шкура тварини, птаха, що відтворює їх зовнішній вигляд.
Синоніми "опудала" в українській мові: страхопуд, пострах, чуперадло, химера, опуд, опуда, солом'яник. Називають також – дід, уточнюють: солом'яний дід, баштанний дід.
В українських приказках і прислів'ях опудало символізує негарну й неохайну людину.
Чужі жінки, як маківки, а моя, як опудало.
Гарна, як опудало на городі.
Таким опудалом тільки ворон лякати.
Стирчить між людей, як опудало в горосі.
Замість слова "опудало" як зневажливої й лайливої назви неповороткої та незграбної людини можуть вжити синоніми: вайло, тюхтій, незґраба, лантух, тюлень, ведмідь, бурмило, мамула, бамбула, одоробло, кендюх, ґевал, ґерґепа.
Про когось незграбного й нерішучого, млявого можуть також сказати: макуха, кваша, лемішка, розмазня, тютя, мачула, м'яло, глевтяк.
Про незграбного й малотямущого – телепень, вахлак, вахлай, патика, нездара.
Про неповороткого й нудного – маруда, марудник.
Про неповоротку й лінькувату людину – белбас або бельбас, бабак, байбак, хом'як.
Про незграбного та й грубого – мугир, мугиряка, замло.
300 євро
на тиждень платять
у Великій Британії студентові, найнятому "живим опудалом", за охорону 4 га соняшникового поля. Такий відлякувач зазвичай одягає яскраве вбрання – щоб було видно здалеку
У логіці опудалом називають один із методів доведення. Він є хибним або ж умисно використовується для маніпуляції співрозмовником. Полягає в перекручуванні аргументів суперника. Наприклад, беруть частину доказів – переважно найслабшу – і розбивають. Рештою нехтують, і виникає враження, ніби позиція співрозмовника повністю спростована. Або замість справжніх слів опонента наводять дещо змінені вислови – які легше заперечити. Також логічне опудало можна виконати, приписавши суперникові іншу позицію, ніж він обстоює. Заперечивши її, кажуть, що опонент був неправий – хоча насправді йшлося про інше.
"Опудало городнє" – так називається спеціальна вправа, яку лікарі радять дітям, щоб вони перестали сутулитися. Підліток має вдягнути на кілька розмірів більшу сорочку з довгими рукавами. Якнайширше розвести руки, в рукави просунути дерев'яний стержень, ним може бути держак від швабри. Так слід ходити по 10–15 хв щодня принаймні місяць. Невдовзі м'язи звикнуть до правильного стану й триматимуть потрібну форму.
Бачити уві сні опудало – до хвилювань, невдачі. Опудало тварини віщує зустріч із неприємною людиною. Опудало птаха – нездійсненні сподівання і розчарування в коханні. Майструвати опудало – планувати обдурити своїх супротивників, ввести їх в оману.
На Івана Купала – у ніч проти 7 липня – із соломи, гілок майстрували опудала Марени й Купала. Перша символізує нічні страхи, зимові холоди, хвороби. Купало – бог літнього сонця, що у день сонцевороту має прийти на зміну весняному Ярилу. У різних місцевостях купальські традиції різняться, але спільне одне: опудал треба знищити. Спочатку їх заквітчують, водять довкола танки, співають пісень. Наприкінці Марену топлять або спалюють – щоб подолати зло, яке вона уособлює. А ще кажуть, вона намагається звабити Купала – аби на землі запанувала вічна ніч. Тому його теж підпалюють.
Виготовлення опудал політиків і їх спалення – популярна форма протесту. Учасники "антифашистського" мітингу в Сімферополі наприкінці травня зробили подобу народної депутатки від партії "Свобода" Ірини Фаріон і підпалили. В останні дні березня кияни так само змайстрували опудало голови міської держадміністрації Олександра Попова.
Коментарі