— Щоб стати стюардесою, спеціалізованої освіти й досвіду роботи не потрібно, — розповідає 26-річна Роксолана Бережанська зі Львова. Чотири роки працює в Еміратських авіалініях.
— Я надіслала заявку на офіційний сайт авіакомпанії. Запросили на інтерв'ю в Молдову. Тривало три дні. Складалося з чотирьох етапів — попередній відбір, робота в групі, тест із англійської мови й фінальна співбесіда. Щоразу відсіювали якусь кількість претендентів. Коли пройшла випробування, підписали контракт на три роки.
Авіакомпанія надіслала квиток до Дубая в Об'єднаних Арабських Еміратах. Там головний офіс. Була середина літа, коли температура вдень сягає плюс 50. Ще п'ятниця й Рамадан. П'ятниця в Еміратах — як неділя в Україні. А Рамадан — святий місяць, під час якого мусульмани тримають піст до заходу сонця. Заборонено їсти, пити й курити в публічних місцях. Офіси працюють за скороченим графіком. Тому в день прильоту не могла поміняти гроші, скористатися метро — все закрито. Добре, що мене зустрів водій. Відвіз у орендовану роботодавцем квартиру. Там живуть двоє-троє працівників. У кожного окрема кімната й ванна.
— Перш ніж допустили до польотів, два місяці проходила інтенсивне навчання в авіаційному коледжі, — говорить Роксолана Бережанська.
— Розповідали про системи літаків, як боротися з вогнем, евакуйовувати пасажирів, надавати першу медичну допомогу й приймати пологи. Також були заняття з сервісу — як правильно носити уніформу, робити зачіску й макіяж.
У стюардеси обов'язково має бути годинник і червона помада. Заборонено мати брекети на зубах, накладні вії, тату на видних місцях. Колір волосся повинен відповідати етнічній приналежності. Темношкіра дівчина не може бути білявкою. Волосся збирають у пучок, на нього одягають сіточку. Можна носити сережки, але лише з маленьким камінням або перлинами. Чоловікам не дозволяють мати бороду, довге волосся.
Перші два рейси були навчальними. На них дозволяють сидіти в кабіні пілота під час зльоту й посадки. За 12 годин до вильоту не можна вживати алкоголь. Інакше звільнять. Перед рейсом вибірково тестують на наявність в організмі спиртного, наркотичних речовин. Робочий день починається за дві години до відправлення рейсу. Спочатку йдемо на брифінг у штаб-квартиру. Працівникам розповідають про рейс, пасажирів. Перевіряють документи — паспорт, візи, льотні ліцензії. Запізнення на одну хвилину вважається прогулом.
Перед рейсом стюардеси повинні дотримуватися тих самих вимог, що й пасажири. Разом проходимо через сканер. За годину до вильоту йдемо в літак. Перевіряємо салон, готуємося зустрічати пасажирів на борту. Я працюю у бізнес-класі. Маю привітати кожного пасажира по імені, запропонувати шампанське або фреш, меню на рейс. Стюардеса економ-класу лише вітає пасажира, пропонує меню. Також роздає іграшки дітям.
— На місяць літаю 16–18 разів. Найкоротший рейс триває 40 хвилин. Найдовший — 17 годин, — продовжує стюардеса.
— Є правила, які регулюють відпочинок між рейсами. Перед довгим — 14–17 годин у повітрі, обов'язково дають два вихідних до та після польоту. Маю 30 днів оплачуваної відпустки на рік. Ще компенсують 15 днів лікарняного. Відвідала вже 70 країн світу. Постійна зміна часових поясів і температурних зон б'є по здоров'ю. Робота втомлює.
Заробітна плата складається зі ставки й кількості годин, що провели в повітрі. Розмір виплат залежить від стажу, класу польоту. Також маю відсоток від продажу товарів на борту літака.
Роботодавець повністю покриває стюардесам витрати на житло, транспорт, комунальні послуги. Коли зупиняємося в інших країнах, оплачують номер у хорошому готелі. Платять добові в валюті країни. Раз на півтора року замінюють уніформу на нову. Туфлі — раз на рік. Раз у чотири роки — робочі валізи. Хімчистка уніформи безкоштовна.
Робота навчила не дивуватися нічому й нікому. Одного разу пасажирка попросила передати капітану, щоб вимкнув двигун. Бо сильно гуде. Пасажир першого класу заявив, що стюардеса подала йому прострочене червоне вино. На пляшці було написано 1996 рік.
Коментарі