Відпочинок на міському святі для музичного звукорежисера перетворюється на муку. Ці люди страшенно нервуються, коли помічають недбалість колег: неправильно виставлена апаратура, невідрегульований звук. Навіть поза студією чи сценою вони відточують свою майстерність. Бо що професійніший фахівець, то частіше його запрошуватимуть на роботу.
У Києві працює кілька потужних звукозаписувальних компаній: "Комора", "Лемма", "Династія", Будинок звукозапису. Крім них — кілька десятків менш відомих. Щоб потрапити на роботу до відомої фірми, треба "потертися" у цих колах, щоб тебе побачили. Попрацювати кілька років у менш знаній компанії. Можливо, почати з технічної роботи: встановлювати й настроювати обладнання.
— Найуспішніші майстри звуку — колишні музиканти, — ділиться досвідом звукорежисер українсько-британського СП "Комора" Костянтин Костенко, 38 років. — Бо крім досвіду і вміння треба мати вроджене відчуття музики і стилю. Цього не навчить жоден вуз.
Пан Костянтин сам колишній музикант. Він вже більш ніж десять років працює звукорежисером і вважається одним із найкращих. Каже, що найчастіше гурт чи виконавець працює з одним "спецом". Тоді режисер добре знає їхні вимоги до звуку й має постійний заробіток.
— На концертах звукорежисерові часто доводиться "тягнути" і свою роботу, і системного інженера. Тому для успішної кар"єри непогано мати дві освіти: технічну й музичну, — вважає заступник директора з технічних питань музичної студії-магазину "Тік-Так" Сергій Головін, 33 роки. — Звичайно, для цієї роботи головне — добре відчувати звук. Хоча, буває, у професію приходять техніки, — розповідає Сергій.
Сценічний звукорежисер максимально швидко має усунути хиби звуку
За Кодексом законів про працю фахівець має працювати шість годин на день. Тоді він чітко вловлюватиме тони і півтони.
— Але більшість наших звукорежисерів працюють по дві зміни, доки готується і триває шоу, — пояснює специфіку роботи Головін. — Ось на Заході за перевищення норми по звуковому тиску, який заміряє спеціальний прилад, студію можуть навіть закрити.
Студійний запис — ще один різновид звукорежисерської роботи. Тут спеціаліст має стаціонарно виставлену апаратуру, хоча її все одно доводиться настроювати під голос і стиль виконавця, пояснює Костянтин Костенко з "Комори".
— Сценічний звукорежисер займається технікою для виступу. Коли щось не так — максимально швидко має усунути хиби звучання під час концерту, — говорить пан Костянтин. — А студійний запис ще вимогливіший до музичної обробки. Та досвідчений звукорежисер однаково успішно працює і в студії, і на концерті, — запевняє пан Костянтин.
Найбільше роботи звукорежисери мають під час Нового року — свято за святом. Хоча немало замовлень і в теплу пору, коли виконавці активно їздять з концертами. А корпоративні вечірки влаштовують незалежно від погоди.
Практично всі компанії працюють зі звукорежисерами на гонорарах. За один концерт можна заробити $50–300. За місяць буває чотири-п"ять виступів. Але при цьому є можливість працювати з кількома компаніями.
Іменитий студійний майстер за місяць заробляє $400–500. На записі альбому вдається отримати до трьох тисяч доларів. Однак над ним можна працювати і кілька місяців.
У Західній Європі деякі звукорежисери заробляють по дві тисячі євро за день. А відомі майстри звуку отримують і до 300 тисяч євро.
Вантажник став музичним техніком
29-річний киянин Юрій Мордвінов сім років підробляє техніком по апаратурі в компанії "Тік-Так" і хоче стати професійним звукорежисером. Він починав робітником-вантажником, коли вчився у Національному університеті культури і мистецтв. Потім монтував обладнання. Його робота компанії сподобалася, і тепер запрошують часто. Юрій працює за сценою, встановлює апаратуру перед концертом, а після завершення — демонтує.
— У середньому техніку платять 25–50 гривень за день, — розповідає Мордвінов. — Усе залежить від обсягу. Робота з десятьма колонками оплачується дорожче, ніж з двома. А гонорар залежить ще й від того, як менеджер домовиться із замовником. Під час виборів за один день заробляв $30, — згадує Юрій, — але таке трапляється нечасто.
Коментарі