Я зробив 19 машин. Це поєднання простоти мотоцикла й комфорту автомобіля. Мотоцикл споживає удвічі менше бензину, але зимою на ньому холодно, задуває сніг. На моїх авто можна їздити цілий рік. Але пальне вони витрачають, як мотоцикли, – 3,8 літра на 100 кілометрів.
Першу машину змайстрував у 43 роки, назвав "Пульсар". Три роки провозився. Поставив туди двигун і всі агрегати від моторолера "Тула".
Коли "Пульсар" рушив уперше, я співав. Дружина сиділа поруч, теж була щаслива. Не через машину, а за себе, що має такого чоловіка.
Міліція часто зупиняла на саморобці – хотіли роздивись авто.
У радянські часи багато хто робив машини сам, бо заводські купити було складно. Один чоловік поставив на автомобіль двигун від холодильника-рефрижератора.
Як 1957 року вперше побачив "Москвича-402", він мені здався занадто симетричний. Незрозуміло було, де багажник, а де капот. Я, тоді 17-річний, прибіг додому й швиденько накреслив під його розміри дизайн із плавними обтічними лініями.
Студентом хотів справити враження на одну панянку, що подобалася. Думав посадити її в автомобіль і катати. Став на чергу за горбатим "Запорожцем". Тоді ж не можна було піти в магазин і одразу купити, як зараз. Люди стояли в чергах по три-п'ять років, і не всім вистачало. "Запорожець" коштував найдешевше – 1200 карбованців, а найдорожча була "Волга", 20 тисяч.
"Запорожець" подобався своїм виглядом. Мав плавні округлі лінії капота і передніх крил, двері спереду відчинялися проти руху. Дизайн розробили італійці – для Fiat-500, а радянські конструктори вкрали.
"Запорожця" мені не дісталося, довелося взяти мотоцикл Jawa.
1970-го став на проспекті Перемоги в Києві й дивився, по скільки людей сидять у машинах. Як правило, або сам водій, або ще один пасажир. Зрозумів, що майбутнє – за двомісними авто. Відомі виробники додумалися до цього пізніше, в 1990-х. Тоді з'явилися маленькі Nissan, Сitroen, Peugeot, Daewoo.
Назви для автомобілів вигадую українські. "Бурсак" – це студентське авто, його двері відчиняються вгору. "Ласка" – найшвидша, спритна, як цей звір. "Сайгак" – із закрученими бічними стійками біля лобового скла, які нагадують роги.
Продаю свої машини за 18–30 тисяч гривень. Авто має бути дешеве, щоб його міг купити кожен. Вони без проблем розганяються до 100 кілометрів на годину.
Мої машини реєструють як саморобку. Вартість реєстрації така сама, як і серійної машини. Що більше у моделі заводських деталей і вузлів, то простіше її поставити на облік
Металевих автівок не роблю. Всі зі склопластика – він міцний і легкий. Мої моделі важать по 280–300 кілограмів. На виробництво однієї витрачаю півроку. Малюю профіль на картоні, роблю каркас із труб. Наповнюю простір усередині пінопластом. З нього металевими тертушками витесую форму, як скульптор. Покриваю рідким скловолокном. Воно застигає й утворює корпус.
Зателефонував російський режисер Федір Бондарчук і каже: "Мені треба неземні автомобілі". Замовив вісім для фільму "Залюднений острів". Під час зйомок три підірвав, а решту повернув мені.
На малолітражки часто ставлять маленькі колеса, щоб було більше простору в салоні. Через це такі авто трусить на поганій дорозі. Я поставив на "Бурсака" 13-дюймові колеса, як у машинах середнього класу. Тому він їде плавно.
Зараз багато маленьких чотиримісних автівок. Ні спереду, ні ззаду не можна зручно вмоститися, особливо високій чи огрядній людині. У моїх машинах для водія і пасажира стільки ж місця, як і у відповідниках середнього класу.
Колір автомобіля – чорний, решта для іграшок, казав Генрі Форд. Але я для своїх обираю незвичайні кольори, щоб запам'ятовувалися. Перший був червоно-синьо-білий. Зараз роблю коричнево-сірий.
Машина має служити не більш як п'ять років. Я поміняв 12.
Дизайн для мене важливіший за начиння. Найкрасивіші машини італійські. Корейці прогресують. За останніми моделями Нyundai видно, що в них з'явився толковий дизайнер. "Таврія" й "Лада" виглядають, як зубило, – всі кути гострі, лицева частина нахилена під кутом. У "Москвичах" дизайн якийсь незавершений.
Мрію організувати серійний випуск своїх автівок. Для цього треба 2 мільйони доларів. Не можу знайти цієї суми. Бо якщо її вбехати у розважальний центр, гроші повернуться за рік. Автозавод почне приносити прибуток за чотири-п'ять років.
Комментарии
19