В течение 1965-1986 годов вышло 5 сборников стихов Василия Стуса. Он постоянно публиковал литературно-критические статьи и переводы с немецкого языка.
Из мест лишения свободы в 1972-1985 годах передавал письма друзьям и родным. Осужденные, отбывавшие наказание вместе с ним, вспоминают, что в лагере Василий Стус очень много писал. Готовый неопубликованный сборник из 300 стихотворений и переводов осталась в лагере возле села Кучино в Пермском крае в России, где он погиб.
Gazeta.ua приготовила подборку цитат Василия Стуса.
"Жити - то не є долання меж, а навикання і самособою – наповнення"
"Від горілки шлях до витверезника, від гашиша — до в'язниці, за читання книжок платимо життям. Народився — щоб читати"
"Наша історія — це все і завжди спочатку, якась постійна гойданина на одному й тому ж місці, мертва хвиля еволюції"
"Бери од кожної пори свого життя те, що вона тобі пропонує. Вимагати од часу — і немудро, і негідно, може. Але — і не пливи за течією. Будь собою — тобто, виробивши тверді орієнтири, що таке добро і що зло, виростай у їхньому магнітному полі, аби по ньому все в тобі скристалізувалося (так Вернадський писав, згадуючи геологічні структури). Ідеал є один — добра і справедливості, чесності і любові. Іншого, мабуть, нема. Ще додам — ідеал Краси"
"Ти ждеш іще народження для себе, а смерть ввійшла у тебе вже давно"
"Тримай над головою свічку,
допоки стомиться рука –
ціле життя. Замало – нічку.
Довкола темінь полохка"
"Завжди любити, щоб завжди помилятися. Але - завжди любити. І відтак існувати, а існувати - це помилятися"
"З прикрістю можна констатувати, що психологічна ситуація сьогодні дуже подібна на ту, що, була сто років тому. Різниця одна, але суттєва: хліборобсько-селянська Україна вже не є ні хліборобською, ані селянською, хоча її культура й досі живиться з цієї основи"
"Щось вимінила у твоїй натурі
Від тебе відгороджена весна"
"Як мені досягнутися до того дня, коли все буде гаразд? Скажіть мені. Монтеню, Платоне, Сковородо, Канте — скажіть мені. Хтось бере слово? Мовчання. Одноголосне. Як на профспілкових зборах. Профспілка глухонімих. Жодного зауваження до порядку денного. Згода, бо все — ніби повз їхні вуха".
ЧИТАЙТЕ ТАКЖЕ: Вячеслав Черновол: "Допустить два государственных языка - значит, разрушить государство"
"Бо вже не я – лише жива жарина
горить в мені. Лиш нею я живу.
То пропікає душу Україна –
та, за котрою погляд марно рву"
"Обачні! Золота середина — найнебезпечніша. Ви ж бо подвійні вороги!"
"Ми двічі не вмираємо. Ми сущі
раз — і навіки, і на все життя.
Не жебраємо ласки ні від кого"
"Живі - у домовині. Мертві - ні, хоча тюремним муром всіх притисло. Прадавні роки, місяці і числа перебирають у живій труні"
"Власне, чи є українська інтелігенція? Думаю, або її немає взагалі, або вона молода і все недозріла. Вона втратила свою якість або ніколи її не досягала. Український інтелігент на "95% чиновник і на 5% патріот. Отож, він і патріотизм свій хоче оформити в бюрократичному параграфі, його патріотизм і неглибокий і ні до чого не зобов'язує. Бо на Україні досі не створено патріотичної гравітації. Введена в систему держави, ця інтелігенція не чує жодного обов'язку перед народом, який так і не забув індивідуального обличчя. Він теж многоликий янус, радянській Світовид"
"Як у "Галілеї": чесноти на гидкому ґрунті, квітка, виросла з учорашніх нужників. І цей педерастизм, ця чеснота навпаки, ця гангрена болю видається за патріотизм"
"Отак живу: як мавпа серед мавп.
Чолом прогрішним із тавром зажури
все б'юся об тверді камінні мури,
як їхній раб, як раб, як ниций раб.
Повз мене ходять мавпи чередою,
у них хода поважна, нешвидка.
Сказитись легше, аніж буть собою,
бо ж ні зубила, ані молотка.
О Боже праведний, важка докука —
сліпорожденним розумом збагнуть:
ти в цьому світі — лиш кавалок муки,
отерплий і розріджений, мов ртуть"
"Намагайся зрозуміти інших людей, бачити в їхніх життях їхню правду, яку треба приймати, а не оспорювати. Отож, суди про людей не зі своєї позиції тільки, а й з їхньої. Ще краще — з кількох позицій. А як би вчинив тут П'єр Безухов чи Роберт Джордан чи Мартін Іден, наприклад? Для цього треба мати щедре серце. Живуть же по-своєму дерева і квіти, жаби і ластівки, щурі й соколи. І претензій до них ніхто не ставить. Так і люди".
ЧИТАЙТЕ ТАКЖЕ: "Поднимали гроб, а из него лилась вода" - перезахоронили украинских диссидентов
"Напередодні свята,
коли люди метнулися по крамницях,
виносячи звідти шпроти, смажену рибу,
шинку і горілку з перцем,
якийсь дивак, обутий в модні черевики
(такі тиждень тому були викинули
в універмазі "Україна" — двадцять два
п'ятдесят з навантаженням — дитячі штанці
вісімнадцятого розміру), облився чортівнею
і підпалив себе.
О, він горів, як порося, смажене примусом,—
налетів на людей, що культурно собі стояли
в черзі за цитринами.
Порозбігалися усі як один:
від нього так несло смаленим —
носа було навернути ніяк.
На щастя узялося кілька міліціонерів,
одразу вкинули його в машину
і помчали в бік Лук'янівки.
А черги ми таки достоялись. Аякже:
що то за святковий стіл без цитрин?"
6 января 1938 в селе Рахновка Гайсинского района Винницкой области родился Василий Стус.
"Это был человек, который говорил и писал при любых обстоятельствах ясно, как перед Богом, и платил за это жизнью", - вспоминал о нем диссидент Евгений Сверстюк.
Был самым младшим четвертым ребенком в семье. Когда мальчику исполнился год, отец уехал на Донбасс на работу. Впоследствии к нему приехала жена с двумя детьми, оставив меньших на бабушку. Когда Василию было три года, отец перевез его в город Сталино - теперь Донецк. Жили в общежитии.
Комментарии