Мистецтво попри все. На які театральні вистави сходити в травні
Огляд для тих, хто скучив за справжнім театром та шукає живої емоції
Театр докарантинної епохи, хоч і не дивував перспективним плануванням, але більшість репертуарних афіш були складені на поточний та наступний місяці. Були випадки кількох закладів, які працювали плановими сітками по три місяці.
Впевненості у плануванні, й не тільки театральному, суттєво поменшало через пандемію з березня 2020-го. А сміливі творчі задуми кінця лютого – березня 2022-го назавжди залишилися зупиненими миттєвостями кривавого вторгнення "великой русской культури".
Повернення до планування – справа не з легких. Від весни 2022-го покази, якщо й відбувалися у відносно безпечних регіонах, могли носити ситуативний характер. Далі свої коригування до розкладів почав вносити блекаут з усіма його плановими та позаплановими відключеннями. Але глядач продовжував йти на мистецьке світло й додавати промінчики власних ліхтариків, коли електрика зникала посеред вистави.
Весна 2023-го. Бажання перемоги, робота основна та волонтерська, створення мистецького продукту не завдячуючи, а всупереч... І разом з тим всі планування за замовчуванням містять зірочку, за якою довгоочікувану подію може бути відмінено. П'ятнична російська атаки в Умані занурила в скорботу всю країну, а на Черкащині оголошено триденну жалобу за загиблими зі скасуванням всіх розважальних заходів.
Попри все плани майбутнього будуються, театральні афіші верстаються. Навіть якщо по факту їх доводиться коригувати
Але попри все плани майбутнього будуються. Навіть якщо по факту їх доводиться коригувати.
Більшість з київських театрів, які працюють, вже зверстали свою травневу афішу, яку я пропрацював для готовності індивідуальних запитів Навігатора на порталі "Театральна риболовля". Але й загальною картиною цілком можу поділитися.
Одразу пропускаю все стандартне, максимально класичне та заздалегідь передбачуване: адептів того чи іншого театру переманити на виставу в інший – справа невдячна. Тому огляд більше для тих, хто розглядає театр як альтернативу домашньому екрану та шукає живої емоції на противагу іншому часопроведенню.
Тож, один київський театр – одна вистава з афіші місяця на замітку.
Так чи інакше, але травневий інфопростір спробують наповнювати нотками ностальгії за радянськими наративами у відповідності до календарних дат. Цілити будуть в тих, хто сумуватиме за власною молодістю, або в тих, хто в совку навіть не встиг пожити. Погляд на непохитку плинність застійного часу пропонує на сцені Театру на Лівому березі італійський режисер Маттео Сп'яцці у виставі "Сімейний альбом" (18 травня). Додатковий виклик для акторів – забрана міміка обличчя, адже основне навантаження у спілкуванні із глядачем – через тіло. Обличчя закриті архитеповими масками, в кожній з яких впізнаються ті самі світлини зі ще аналогового альбому зі знімками, надрукованими у фотоательє.
Вочевидь, нової хвилі дискусій чекає й ім'я Булгакова. В районі його дати народження обов'язково сплинуть перепости старих дебатів, чи підготуються нові. Антрепризери вже завалюють пропозиціями халтурної майстромаргарити весь інфопростір. У свою чергу в огляді Булгакова запропоную. Але якого? Голенківського! Сходіть на "Зойчину квартиру" до Театру на Подолі (21 травня). Режисер Максим Голенко знайшов тональність, від якої не те що не треба відмежовувати глядача, а рівно навпаки – запрошувати до перегляду. Чи варто казати, що текст не піддається суттєвим змінам. А ось резонування із сьогоденням, робить перегляд справжнім полем для вельми потрібних у суспільстві запитань.
На виставі "Крихітка Цахес" кожен у глядацькій залі може знайти відповідь на питання, хто такі Дорж Бату, Спартак Субота та низка інших
У підвальчику на Шовковичній, в театрі "Золоті ворота", запланована зустріч із "Крихіткою Цахес" (5, 26 травня). Точніше, навіть, не з одним. Але обійдусь без спойлерів, хоча й вартує зауважили, що потреби перечитування казки Гофмана немає. Марина Смілянець (драматуриня) та Анна Турло (постановниця) потурбувалися про те, щоб кожен у глядацькій залі спробував знайти відповідь на питання, хто такі Дорж Бату, Спартак Субота та низка інших, хто видає себе за того, ким не є насправді.
Винесення актуального порядку денного до сценічного простору пропонує Театр на Михайлівській: "Собачий вальс" у постановці Віталія Кіна за текстом Юрка Васюка (6, 14 травня) – концентровані ситуації нашого повсякдення під збільшувальним склом драматурга. Крім того, афіша театру рясніє широким вибором денної дитячої та вечірньої дорослої сцени, але заданими параметрами з усього різноманіття зупиняюся лише не одній виставі театру.
Ціна. Все в нашому житті має свою ціну. Хоча й далеко не завжди вона вимірюється у грошовому еквіваленті. Авіадрама "Зальот" в Малому театрі запускалася тричі й пройшла з відтермінуванням через вторгнення та блекаут. Проте постановка Юрка Радіонова про ціну досягнення мрії все ж зустрілася з глядачем (6 травня).
З пропозицій Театру на Печерську рекомендував би обирати більш давні за датою прем'єри роботи, потужна режисерська основа яких тримає їх на піку глядацької любові та затребуваності. Прикладом, один ден з життя Дені Дідро у виставі "Розпусник" Олександра Крижанівського. Й це зовсім не про нудну філософію, а про мінливість найусталеніших переконань, на зміну яких іноді достатньо всього кількох хвилин (26 травня).
Досить не чисельною є категорія вистав для підлітків. Працює над поповненням пропозицій Київський театр юного глядача – в афіші з'явився "Лис Микита" від Катерини Чепури. З одного боку одразу виникає питання, як сьогоднішніх тинейджерів зацікавити Іваном Франком. А вже з іншого – на горизонті майоріють ритуальні прадавні маски в естетиці "Бійцівського клубу", й думка вшанувати Івана Яковича виглядає все більш переконливо (6, 7, 20 травня).
Театр універсальної мови "Київ Модерн-балет" – завжди безпрограшний вибір
Театр універсальної мови "Київ Модерн-балет" – завжди безпрограшний вибір. Серед виконавців – нові обличчя, які увійшли до складу "золотого фонду" вистав театру. Протягом травня заявлено декілька вистав, але зупинюсь на тому, з чого сам почав знайомство свого часу із феєричним та самобутнім колективом – вечір одноактівок у складі "Болеро" й "Дощу" постановки Раду Поклітару. Це те саме торжество задуму, втілене у елегантному виконанні (4 травня).
Сказати більше за "цієї вистави ви не побачите" – певно й не вийде. "Хто росте у парку" – вистава Катерини Лук'яненко в рамках проєкту "Шосте чуття" – й експеримент, й інклюзія, й "ви майже гарантовано нічого подібного не зустрічали". Театр відчуттів починається з того, що глядачам "вимикають" один орган чуття – зір, й протягом вистави активізують всі інші. Виставу в Києві застати можна досить не часто – здебільшого на закордонних фестивалях. Проте у травні – цілих чотири покази (6, 7, 13, 14 травня).
Є ціла спільнота тих, для кого надважливим є саме перший дотик до вистави. Київ травневий обіцяє таке
Окремий абзац – прем'єри. Є ціла спільнота тих, для кого надважливим є саме перший дотик до вистави, з усіма хвилюваннями акторів та урочистою атмосферою першопоказів. Київ травневий обіцяє таке.
Після "Оскара" та "Дітей Ноя" режисер Михайло Урицький вже втретє звертається до творчості Еріка-Емануеля Шмітта. Цього разу – тонке та щемливе оповідання "Намалюй мені літак", сценічна версія якого виходить у Київському театрі на Лівому березі (6, 7 травня).
Серед інших анонсованих прем'єр – постановка чорної комедії Володимира Петранюка за власною п'єсою "Мій бідний Фюрер" у Театр української традиції "Дзеркало" (8 травня). "Жінка в Берліні" – імерсивна вистава Олени Щурської, яку створено за щоденником Марти Гіллерс у Малому театрі (9 травня), "Мина Мазайло" Микола Куліш у постановці Олени Щурської у Мистецько-концертному центрі ім. Івана Козловського, або соціальна опера "Замок герцога Синя Борода" від мистецької формації "Art.Razom". Оперу про абʼюз поставив на Сцені 6 Олександр Співаковський.
Чи є перелік рекомендацій вичерпним?
Точно ні.
З одного боку, він не враховує театри, які донині тримають свою травневі плани у секреті. Тому сміливо гортайте сторінки цікавих вам театрів, уточнюйте розклади у адміністраторів та доповнюйте перелік всього непересічно-театрального, що заплановано у весняному Києві.
Спеціально для Gazeta.ua
Коментарі