Путін серйозно поранив українську економіку

Захід має надати країні фінансову підтримку

Навіть не розпочавши масштабне вторгненням в Україну, Володимир Путін вже завдає країні великих економічних втрат. Захід не може стояти осторонь і дивитись, як це відбувається. Економічний фронт у російсько-українській війні настільки ж вирішальний, як і військовий. Вимагає такої самої міжнародної уваги, - пише Андерс Аслунд для Atlantic Council.

Оскільки витрати нинішньої кризи продовжують зростати, західні лідери мають активізувати свої дії та надати суттєву фінансову підтримку Україні, як вони це зробили у 2014-2015 роках. Водночас українському уряду необхідно терміново повернутися до всеосяжної програми реформ, які поставлять економіку країни на більш стабільну основу в довгостроковій перспективі.

З листопада 2021 року Росія все більше оточує Україну з півночі, сходу та півдня з потенційними силами вторгнення, що налічують понад 130 тис. військових. Це нарощування військової могутності називають найбільшим у Європі за 30 років і воно викликає побоювання щодо найбільшого конфлікту на континенті з часів Другої світової війни.

Не дивно, що путінське брязкання зброєю зуміло налякати міжнародну бізнес-спільноту кількома способами. До середини січня річна прибутковість українських єврооблігацій перевищила 10%, що означає їх вкрай низьку надійність, і що фактично позбавило країну доступу до міжнародних фінансових ринків. Ані український уряд, ані великі українські компанії більше не можуть випускати міжнародні облігації.

Ані український уряд, ані великі українські компанії більше не можуть випускати міжнародні облігації

Ще одним ударом стало знецінення української гривні, яка впала до річного мінімуму. Тим часом, майже всі приватні внутрішні та іноземні інвестиції припинилися. Через невизначеність ситуації підприємства дедалі неохочіше беруть фінансові зобов'язання, а деякі транснаціональні корпорації зобов'язали іноземних співробітників залишити країну.

Страхування української економіки стало серйозним головним болем для влади країни, оскільки страховики, що покривають торговельні перевезення та комерційні рейси, піднімають червоні прапорці через небезпеки поїздок в Україну. Зайве казати, що індустрія туризму та ділових поїздок фактично зупинилася.

Путінська тактика залякування – чудовий спосіб утримати Україну в економічному занепаді та зробити її вразливою для тиску Кремля

Хоча немає точних цифр, можна припустити, що загроза масштабного російського вторгнення вже коштувала Україні мільярди доларів, які вона не може собі дозволити. Альтернативні витрати, з погляду втраченого економічного потенціалу в майбутньому, важко піддаються кількісній оцінці, але, мабуть, вони значно вищі. Простіше кажучи, путінська тактика залякування - чудовий спосіб утримати Україну в економічному занепаді та зробити її вразливою для тиску Кремля.

На щастя, фінансова відправна точка України на початку цієї кризи була досить гарною. Державний борг - нижчий 50% від ВВП, тоді як українська економіка сильно виграла від високих цін на агропродукцію та залізну руду за останні два роки. На кінець 2021 року міжнародні валютні резерви України сягнули $31 млрд, що є найвищим рівнем за десятиліття.

Водночас Україна також має значні зобов'язання щодо зовнішнього боргу. Компанія Dragon Capital оцінює потреби України у зовнішньому фінансуванні цього року у розмірі $8,5 млрд, з яких $5 млрд - для фінансування дефіциту бюджету, а $2,5 млрд необхідні для покриття зовнішнього боргу.

Західні партнери України вже пропонують фінансову допомогу. Передбачається, що МВФ дуже скоро направить місію в Україну і має намір укласти нову угоду на додачу до $2,2 млрд резервної угоди на $5 млрд, які мають бути виплачені навесні 2022 року.

ЄС уже запропонував 1,2 млрд євро макроекономічної фінансової допомоги. Франція запропонувала таку ж суму, переважно у вигляді кредиту, на покупку електровозів Alstom, яких гостро потребує Україна. Держсекретар США Ентоні Блінкен запропонував кредитні гарантії на $1 млрд, а Канада запропонувала $0,5 млрд. Загалом це близько $6,4 млрд.

Крім того, можна розраховувати, що Світовий банк і Європейський банк реконструкції та розвитку дадуть цього року близько $1 млрд кожен. Надходитимуть додаткові двосторонні кошти, тому загальна фінансова підтримка України у 2022 році має становити близько $10 млрд.

Як тільки дізнаємося про результат нинішньої кризи, міжнародне співтовариство, зазвичай Світовий банк, має організувати зустріч донорів України, щоб мобілізувати та скоординувати ці зобов'язання. На початку липня у Швейцарії відбудеться щорічна конференція з реформ в Україні. Ця конференція стане гарною нагодою підбити підсумки фінансування України на 2022 рік.

Хоча міжнародна економічна підтримка України і вітається, і необхідна, Захід не має і не може надавати такої суттєвої фінансової підтримки без жодних умов. Ці умови зрозумілі: Україна має відновити економічні та управлінські реформи, які адміністрація Зеленського зупинила чи допустила в них застій.

Україні необхідно провести справжню судову реформу. Вищі суди потрібно очистити від корумпованих суддів, а потім їх використати для очищення нижчих судів

Головне, Україні слід провести справжню судову реформу. Вищі суди потрібно очистити від корумпованих суддів, а потім їх використати для очищення нижчих судів. Паралельно слід деполітизувати Генпрокуратуру і СБУ.

По-друге, енергетичні ринки України, які нині знаходяться в неорганізованому стані, потребують як лібералізації, так і більш належного регулювання. Великий розрив між різними цінами на той самий вид енергії слід усунути, і держава має виконати свої зобов'язання. Приватний видобуток природного газу слід полегшити, щоб Україна нарешті стала самодостатньою. Країні також варто проводити декарбонізацію виробництва електроенергії, тобто вводити альтернативні методи видобутку енергії, включаючи світлову та вітрову.

Офіс Зеленського має відновити зусилля щодо реформування корпоративного управління великими державними підприємствами. Це означає призначення компетентних і незалежних директорів у наглядові ради великих компаній з повноваженнями вибирати топ-менеджмент і приймати фінансові та стратегічні плани.

Зрештою, слід відновити повноваження міністрів уряду. Міністри мають призначатися на основі компетенції, а не через близькі особисті стосунки з Офісом президента. Міністрам також слід надати розумний час перебування на посаді, щоб проявили себе.

За Зеленського було сім міністрів енергетики та п'ять міністрів економіки. Жоден не мав достатньо часу, щоб щось зробити

За Зеленського в Україні було сім міністрів енергетики та п'ять міністрів економіки. Жоден не мав достатньо часу, щоб щось зробити. Кабінет міністрів має відновити свою владу над економічною політикою та більше не потерпати від телефонного диктату зі сторони команди президента.

За достатньої міжнародної підтримки та достатньої політичної волі нинішня криза може врешті привести Україну в правильному керунку до сильнішої економіки та верховенства права. Тільки так можна досягти вищого рівня життя і кращої його якості, що означатиме остаточну перемогу України у цивілізаційному протистоянні з путінською Росією.

Переклад Gazeta.ua

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі