Протистояння Хвильового і Сталіна досі живе. Воно ключове нині
Про Європу і Азію
Ви знаєте, як я люблю Європу. Це межує з пристрастю. Європейська культура - це мій дім. Не менше, ніж українська культура.
Але от що важливо - чи не занадто ми протиставляємо "Європу" та "Азію"? Зрештою, в козацтві - достатньо "азійського". Кримськотатарська культура сьогодні - життєво важлива для української. І один із головних концептів ХХ століття, що говорив про європейськість України, називався "азіатський ренесанс". Так, я про Хвильового.
Чому Хвильовий думав у 1920-х роках про "азіатський ренесанс"? Чому він бачив в українській "пролетарській" культурі 1920-х років перший крок до "азіатського ренесансу"? Тому, зокрема, що він хотів інтуїтивно вийти за межі протиставлення "Європа vs Азія", яке починається в самій модерній європейській культурі десь від XVIII століття, а коріннями сходить до "Історії" Геродота.
Зрештою, в українців чимало спільного з "Азією" у відносинах з "Європою": бо як був існував європейський "орієнталізм" відносно Азії, як довів Едвард Саїд, так існував європейський "орієнталізм" відносно Східної Європи, як довів Ларі Вулф. Для "західної" Європи XVIII століття Східна Європа - вже від Польщі - була "Азією".
Що прагнув робити Хвильовий - то зняти це напруження і помислити Європо-Азію як якийсь цілісний організм. Де цінності європейського ренесансу виявляються не менш важливими для "Заходу" і для "Сходу".
Що прагнули робити російські "євразійці" в той самий час, 1920-х роках? Вони вирішили радикально протиставити російську "Євразію" та Європу/"Захід". З того євразійства виросло сучасне російське неоєвразійство, з Дугіним і ко, з його ідеєю "русского мира", як окремої, неєвропейської цивілізації. А це - ідейна основа російської агресії.
На духові цих "євразійців" 1920-х зрештою виріс і Сталін, з його мрією про експансію Сходу на Захід. Такі люди як Хвильовий (які мріяли про рух Заходу на Схід, мирний рух цінностей), були його ворогами. Тому він їх знищив.
Українська традиція дуже цікава. Бо вона є часто живою сумішшю і живим діалогом "Європи" та "Азії
Протистояння Хвильового і Сталіна - досі живе. Воно - ключове протистояння сьогоднішнього дня. Це питання того, чи "Азія" протистоїть Європі - цивілізації свободи - протиставляючи їй якогось жахливого монстра. Чи все не так, і між "Азією" та "Європою" немає засадничого конфлікту, а йдеться просто про поступове дорослішання людини. Яке колись швидше відбувалося в Азії (наприклад, в середньовіччі), а колись - в Європі.
І тут українська традиція дуже цікава. Бо вона є часто дуже живою сумішшю і живим діалогом "Європи" та "Азії".
І так, Хвильовий досі грандіозно актуальний.
Текст є постом автора у Facebook і не написаний спеціально для Gazeta.ua. Передруковується з дозволу автора.
Коментарі