Як покращити ситуацію на столичних дорогах
Треба створити муніципальний контролюючий орган
У Києві зараз дуже напружена дорожня обстановка. Патрульна поліція не займається наглядом за дорожнім рухом через завантаженість більш пріоритетними завданнями і банальний недобір співробітників. Система автоматичної фіксації порушень ПДР все ще на стадії планування. Водії користуються всім цим безсоромно.
Абсолютно хаотична і навіть хамська манера паркування, виїзд на забиті автомобілями перехрестя, порушення швидкісного режиму - норма для більшості водіїв. Все це доповнює огидний рівень організації дорожнього руху та відсутність якого б не було контролю за порушеннями.
Хаотична і навіть хамська манера паркування, виїзд на забиті автомобілями перехрестя, порушення швидкісного режиму - норма для більшості водіїв
Врятувати ситуацію може міська влада. Потрібно створити і узаконити муніципальний контролюючий орган, діяльність якого була б цілком спрямована на налагодження дорожнього руху в місті. Приміром, "муніципальну дорожню поліцію". В її функціонал можна було б включити організацію евакуації автомобілів, складання адміністративного матеріалу на водіїв і пішоходів (тільки за деякими статтями Кодексу України про адміністративні правопорушення), оформлення ДТП без постраждалих, інший нагляд за дорожньою обстановкою. Наприклад, складання звітів по інфраструктурним недолікам, відсутності розмітки, знаків, поганого стану дорожнього покриття, необхідності установки антипарковочних пристроїв і обмежувачів руху. Список, звичайно, можна ще доповнити. Після зняття з патрульної поліції такий пласт завдань і передавши його профільному органу, ситуація на міських дорогах могла б істотно змінитися на краще. Практика залучення до таких завдань підрозділів муніципальних органів влади поширена в світі і, на мій погляд, є єдино правильною. Саме муніципалітет повинен мати вплив на ситуацію з міським дорожнім рухом.
Муніципалітет повинен мати вплив на ситуацію з міським дорожнім рухом
Якщо, з нинішньою законодавчою базою у такого органу будуть сильно обмежені можливості, то з появою законного механізму автоматичної фіксації порушень ПДР та деякими змінами в законодавстві, його співробітникам можна буде видати і спеціальні сертифіковані камери. Такі пристрої в руках співробітників муніципальної дорожньої поліції зможуть забезпечити дуже хороший дохід в державну казну, навіть всього за один прохід по декільком центральним вулицям Києва. Якщо подібні патрулювання виконувати щодня, масово і скрупульозно, можна серйозно "підчистити" проблемні місця в місті і привчити водіїв до дисципліни найбільш зрозумілим для них способом.
Зрозуміло, водії таку ініціативу зустрінуть негативно. Середньостатистичний водій вважає, що може паркуватися "де завгодно", якщо законного паркувального місця немає, і що саме міська влада зобов'язана надати йому таке місце. При цьому, платні парковки і підземні паркінги часто порожні навіть у центрі міста. Та й немає у муніципалітету такого обов'язку. Саме водій повинен думати про те, де припаркувати свій автомобіль, не порушуючи ПДР. Якщо такого місця немає - шукати його чи не паркуватися зовсім. З "споживчим" мисленням потрібно тільки системно боротися. Точно не обійдеться без силових конфліктів, до яких доведеться залучати і державну поліцію.
Платні парковки і підземні паркінги часто порожні навіть у центрі міста
За один-два роки така служба, якісно виконуючи свої обов'язки, може до невпізнанності змінити дорожню обстановку в місті. Звичайно, є небезпека, в черговий раз, створити даремний корумпований орган на кшталт колишньої ДАІ або того, до чого ми зараз наближаємося в результаті "реформи" в МВС. Однак, якщо з таким фаталізмом підходити до будь-якої ініціативи, змін в країні чекати доведеться дуже і дуже довго. Над цією проблемою потрібно тільки серйозно і системно працювати.
Перспективи у муніципальної дорожньої поліції в Україні дуже великі, і її поява - одне з найбільш потрібних змін в області дорожнього руху на сьогодні.
Олексій Задорожний, для Gazeta.ua