Андрій Миселюк
Директор Інституту соціально-політичного проектування "Діалог"
12.12.2016
1

Сім відтінків сірого. Сумні підсумки роботи НАБУ

Рік роботи НАБУ - серйозний привід розібратися, чому за цей час Україна виявилася найбільш корумпованою державою Європи і водночас такою, що найменш активно на практиці бореться з корупцією.

Ці результати дослідження, оприлюднені нещодавно міжнародною організацією по боротьбі з корупцією Transparency International, змушують засумніватися в правомірності звіту про великі успіхи у роботі Антикорупційного бюро та Спеціальної актикорупійної прокуратури. Значний список цих успіхів на спільному брифінгу представили днями керівники відомств Артем Ситник і Назар Холодницький. Привід для рапорту про перемоги був обраний відповідний - 9 грудня відзначався Міжнародний день боротьби з корупцією.

Однак замість таких переможних рапортів давно назріла необхідність влаштувати грунтовний розбір "антикорупційних польотів". Оскільки пішов четвертий рік після початку Євромайдану, а одна з його основних вимог про результативну боротьбу проти корупції так і залишається не виконаною. Попри те, що другий рік працює створений на вимогу та за підтримки Заходу головний орган боротьби з корупцією - Національне антикоррупцинное бюро (перші справи в Єдиний реєстр досудових розслідувань було внесено детективами НАБУ 4 грудня торік). З сотнями детективів у штаті.

За цей час в роботі агентства проявилися великі системні помилки. Тому за рік роботи НАБУ маємо обумовлений ними вкрай невисокий (а місцями і прямо негативний) результат. Однак предметної розмови ні про помилки, ні про справжні причини своєї неефективної роботи керівництво НАБУ не ініціювало. Віддаючи перевагу постійним розповідям суспільству через ЗМІ про те, що боротьбу з корупцією відомство веде успішно...

Однак можна говорити про вкрай низьку ефективність роботи НАБУ за рік:

жодного посадженого великого корупціонера;

всього 44 обвинувальних акта (при цьому персони і суми - незначні), направлених до суду;

лише 100 мільйонів гривень, повернутих у бюджет.

Перша помилка - відсутність системності в роботі агентства. Маючи на старті всі необхідні умови для успішної боротьби з корупцією (можливість укомплектувати штат досвідченими професіоналами, велика чисельність працівників, високі зарплати, півмільярда в бюджеті на потреби НАБУ і т. д.) керівництво агентства не змогло створити дійсно професійну і якісно працюючу структуру по боротьбі з корупцією.

З першою пов'язана друга системна помилка - непрофесіоналізм у роботі та керівництва агентства, і пересічних детективів. Цим пояснюється вкрай незначне число переданих до суду кримінальних справ. З одного боку - 44 таких справи. З іншого - рік роботи НАБУ, більше 700 осіб у штаті агентства, витрачені півмільярда гривень з держбюджету і значні суми західної допомоги.

По-третє , наслідок перших двох провалів в організації роботи НАБУ: агентство не знайшло своєї чіткої ніші в системі правоохоронних органів. Замість співпраці та роботи на загальний результат маємо повномасштабну боротьбу з конкурентами і постійні конфлікти відомства з колегами - з Генеральною прокуратурою, САП і НАЗК.

Далі - політизація роботи бюро. Спочатку Захід ставив перед Україною завдання створити Антикорупційне бюро як незалежну від політичних впливів структуру, яка об'єднує міцних професіоналів. Однак замість цього агентство очолили і відповідним чином організували роботу люди, що входять в орбіту впливу Міхеіла Саакашвілі. Найбільш очевидний вплив колишнього голови Одеської обласної держадміністрації на роботу Антикорупційного бюро простежується через першого заступника директора НАБУ Гізо Углаву. Він - член команди Саакашвілі ще з часів президентства останнього в Грузії. За інформацією ЗМІ, і директор бюро Ситник також орієнтується на Саакашвілі і свої політичні перспективи пов'язує з членством у його партії.

Ще один прояв цієї діри в роботі НАБУ - скандал із розслідуванням покупки елітних квартир політичними партнерами Саакашвілі і самого Ситника, народними депутатами з групи "Єврооптимісти" Сергієм Лещенком та Світланою Заліщук. Зокрема, відмова директора бюро Ситника виконати пряму вимогу чинного законодавства (і глави САП Холодницького) та внести до Єдиного реєстру досудових розслідувань справу про купівлю квартири Сергієм Лещенком.

Саме ця політизація роботи бюро призвела до п'ятої найбільшої системної помилки - агентство було використано Міхеілом Саакашвілі для зриву приватизації одного з найбільших державних підприємств, Одеського припортового заводу. У підсумку бюджет країни втратив понад 13 мільярдів гривень. А іміджева привабливість країни в цілому одним ударом відправлена в нокдаун: який інвестор буде довіряти країні, в якій конкурси зриває державний антикорупційний орган?

По-шосте , знову-таки політизація роботи НАБУ зробила можливим втягнути агентство в міжнародну геополітичну аферу. Коли з подачі депутата Лещенка агентство втрутилося в президентську виборчу кампанію в США. І відкрито підтримало Хілларі Клінтон, оприлюднивши компромат з "чорної бухгалтерії" Партії регіонів на Пола Манафорта - голову передвиборного штабу її конкурента Трампа. "Дзеркало тижня" переконливо доводить: оприлюднені Лещенком нібито записи "чорної книги" про Манафорта депутат міг отримати тільки від НАБУ. В підсумку Україна отримала цілий комплекс великих проблем у взаємовідносинах з адміністрацією нового президента Сполучених Штатів.

І, нарешті, по-сьоме. Всі перераховані (а також не названі у цьому матеріалі) серйозні недоліки в діяльності НАБУ ніяк не виправляються. А суспільство впадає у фрустрацію. І вже розчарувалося в НАБУ, на яке покладалися великі очікування у здійсненні антикорупційної реформи. За даними недавнього соцопитування Центру Разумкова, менше одного відсотка українців вважають її успішною. При цьому майже 55% респондентів впевнені, що антикорупційна реформа провалилася.

Адже успіх її проведення залежить, в першу чергу, від НАБУ. Тому поки не пізно, необхідна "перебудова на марші", переформатування роботи Антикорупційного бюро. Тому що запит на ефективну боротьбу з корупцією у 99% українців, які вважають роботу антикорупціонерів незадовільною, нікуди не пропав. Але з наявним керівництвом агентства і НАБУ в тому вигляді, в якому воно є зараз, шанси на його задоволення - нульові.

Оригінал "ЛІГА.net"

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі