"Шухер" в нафтовому підпіллі

Система нелегальних міні-НПЗ ( нафтопереробних заводів) працює у нас відлагоджено, як швейцарський годинник. І від бізнесу нелегальних нафтових баронів страждають як пересічні автомобілісти, так і бюджетники. Перші – від "бодяжного" пального, яке ділки на АЗС "впарюють" під виглядом нормального чи навіть преміального. Другі – через те, що надходження в бюджет акцизного збору цьогоріч відчутно просіли, про що ще піде мова далі. На фоні того, що легальна нафтопереробка в Україні фактично вмерла, такий нехитрий, зате суперрентабельний бізнес, як нелегальні міні-НПЗ, стає все популярнішим. Фахівці у цій галузі відзначають, що їх частка в загальній кількості пального на споживчому ринку України вже складає близько п`ятої частини. І саме такі "чорні" заводики і дають ділкам від нафторинку наповнювати його тонами неякісного контрафактного бензину, після заправки яким хоч раз в житті матюкався чи не кожний український водій. До речі, нині на наших АЗС не відповідає існуючим стандартам вже кожний третій літр бензину! Ноу-хау підпільної переробки нафти гранично простий – міні-НПЗ працюють нелегально, тож їх власники не сплачують жодних податків чи зборів. При цьому використовується або так само нелегально добута нафта, або ж викрадена з магістральних газопроводів. В результаті сурогатний бензин А-80 через різні "каламутні" схеми потрапляє на заправки, де і продається вже під маркою А-92 чи А-95 за цінами нижче середніх ринкових. Як наслідок – страждають і двигуни авто, і доходи мереж АЗС, від заправки на яких споживач просто відмовляється. То доки ж таке відбуватиметься? За підрахунками людей компетентних сьогодні на ринку працює близько 100 підпільних нафтопереробних підприємств. При цьому ні Держспоживінспекція, ні інші держоргани чомусь їх не чіпають. Експерти нафторинку вважають, що це через "дах" представників МВС, в чиїх кишенях і осідає "чорна" готівка від підпільної переробки – інакше, мовляв, їх би прикрили вже на другий день роботи. А так жодних перевірок міні-НПЗ досі не боялися. За даними ЗМІ, впродовж 5 місяців цього року вони виробили і випустили на ринок 500 тисяч тон нафтопродуктів, при цьому обсяг надходжень акцизного податку від продажу бензину і дизпалива в бюджет України за перше півріччя знизився на 36,6% ( або ж 1,75 мільярда гривень) порівняно з аналогічним періодом минулого року. Нічого дивного, що після такої сумної картини держава нарешті вирішила розібратися з проблемою. Міндоходів і зборів вже розпочало перевірку діяльності комерсантів, що набивають кишені за рахунок незаконного виробництва "бодяжного" пального.І якщо деякі попередні ініціативи цього відомства можна було трактувати по-різному, то в даному випадку важко залишитись незадоволеним. Адже "закручування гайок" підпільної переробки нафти явно на руку і споживачам, і державі. Якщо, звичайно, Міністерству доходів і зборів вдасться їх закрутити, адже мова йде про досить товсті конверти, без яких можуть залишитися покровителі галузі. Втім, і їжаку зрозуміло, що одними перевірками - хоч їх зараз можна тільки вітати - таку проблему не вирішити. Незалежний експерт з питань енергетики Валентин Землянський, приміром, справедливо вважає, що нашій державі необхідно виробити систему перевірки діяльності таких міні-НПЗ щодо якості їх продукції, закрити нелегальні заводи і визначити чіткі критерії відкликання ліцензій для підприємств, які порушують законодавство і виробляють неякісне пальне. Окрім цього, потрібно відмінити так звані технічні умови, які дозволяють виробництво бензинів Євро-1 і Євро-2. А також зобов`язати підприємства купувати нафту і продавати бензин виключно через спеціалізовані аукціони. Сьогодні з`явилася надія, що уряд таки почне серйозно займатися цим питанням.І якщо це станеться, то український нафтовий ринок зможе на кілька кроків наблизитися до європейського, а наші водії позбудуться хоч одного великого клопоту.

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі