Президент Віктор Янукович та опозиційні лідери домовилися про необхідність конституційної реформи. Про це заявила голова Мін'юсту Олена Лукаш.
— Конституцію треба змінювати, — каже конституційний експерт Всеволод Речицький, 61 рік. — Але слід пам'ятати, що причина кризи — нездатність влади перейти до ринкового типу керування країною. Люди інтуїтивно до того дозріли, а влада — ні. Свобода слова, ринок, двопалатний парламент, сильний президент, який очолює виконавчу гілку влади — основні засади нової Конституції. Також має бути право народу на спротив.
У нас зараз сильний президент і багато людей вважають це проблемою. Ви не вірите в необхідність парламентсько-президентської моделі?
— Не вірю, що Україна втримається без сильного президента. Історично так склалося. У нас правили гетьмани. Маємо негативний досвід Центральної Ради Грушевського, Директорії. Більш-менш міцною була влада Павла Скоропадського, але опиралася на німецькі багнети. Також не вірю, що можна скасувати державні адміністрації. Буде хаос. Відсутність сильної президентської влади породить значні проблеми.
А навіщо двопалатний парламент?
— Він обмежуватиме президентську владу. Зараз вона нагадує телевізійну вежу. Президент — дуже сильний, піднесений нагору, проміжних ланок немає, а потім іде плебейський парламент. Верховна Рада мало що вирішує. Тобто потрібна пірамідальна структура. Вона мала б виглядати, як ялинка, а в нас вона — як голка.
Як зробити, щоб Конституцію не міняли через Конституційний суд під інтереси нової влади?
— Основний Закон не можуть змінити через Конституційний суд. Так, 2010 року він прийняв рішення про скасування Конституції 2004-го і повернувся до зразка 1996 року. Це дало Віктору Януковичу забагато влади. Та парадокс у тому, що суд був абсолютно правий. 2004 року в одному пакеті голосували конституційні поправки і закон про долю Віктора Ющенка. Це — помилка. Якщо зараз повернутися до Конституції 2004 року, то це означає помножити помилки.
Є ще одна небезпека. У законодавстві є можливість обійти не лише Конституційний суд, а й Верховну Раду. Наприклад, новий закон про референдум. Він дозволяє ухвалювати нову Конституцію через референдум. Також необхідно переформатувати Конституційну асамблею. Майже всі представники громадянського суспільства вийшли з неї. Залишилися переважно працівники держапарату або колишні чиновники. Вони ж мислять так, що напишуть Конституцію під державу, а її треба писати під суспільство.
Чи може функціонувати нова Конституція, якщо не зміняться принципи роботи суду, прокуратури чи міліції?
— Треба зробити все, щоб вони не залишилися в теперішньому стані. Та реформувати їх — ще складніше завдання, ніж ухвалити хорошу Конституцію. В Україні інтелектуальний ресурс критично обмежений. Університети готують кадри абияк. У нас обмаль людей із ринковою ідеологією, навчених жити в тих умовах. Та й цінностей у них нема ніяких. Немає якості. А йдеться про переробку всього механізму, що формує суди, прокуратури та міліцію. Треба інакше вчити й призначати. З поганого тіста смачні пиріжки не зліпити.
Ви кажете, що ми несерйозно ставимося до Конституції. Як це змінити?
— Попервах треба відмовитися від невмотивованого ідеалізму в Конституції. Вона не працює, бо написана не під живе суспільство. В ній багато нереалістичних норм. Написано, що життя людини — найвища соціальна цінність. Але Україна тримає перше місце за смертністю в Європі. Або що будь-яке насильство над дитиною карається законом. Та коли мати відтягує дитя від пісочниці — там без легкого насильства важко обійтися. Є багато речей, що йдуть у розріз із дійсністю. Життя не можна завжди підганяти під право. Тому не треба писати нісенітниці чи речі, які в суді не можна захистити.
Коментарі