Специфічний регіон, обласний центр, мале місто і територія з добре розвиненим сільським господарством стануть наступного року майданчиками пілотних проектів із реформування місцевого самоврядування. Досвід, набутий під час проведення "пілотів", ретельно проаналізують, відкоригують і поширять на інші регіони України.
Про те, в якому напрямку відбуватиметься реформування, і які зміни воно принесе жителям експериментальних територій, розповідає Сергій Маліков, голова Державного фонду сприяння місцевому самоврядуванню в Україні.
Не один уряд заявляв про необхідність проведення реформ територіальної організації влади. Але за 20 років незалежності віз і досі там. Чому так?
— Україна потрапила в такі умови, коли подальше зволікання неприпустиме. Територіальні громади практично не залучені до розробки місцевих бюджетів і програм розвитку територій. Недосконала система делегування повноважень органами державної влади та місцевого самоврядування призвела до дублювання функцій, зростання бюрократії та нездатності реалізувати місцеві програми розвитку. Різні політичні орієнтації призначених і обраних керівників місцевих органів самоврядування на тривалий час затягнули вирішення актуальних питань у багатьох регіонах країни. Останнім часом загострилася проблема корупції при визначенні об'єктів фінансування та здійсненні державних закупівель, при вирішенні земельних питань.
Житлово-комунальна інфраструктура фізично спрацьована. У таких умовах виникли зайві та неприпустимі розбіжності у визначенні собівартості й обчисленні тарифів. У результаті фінансовий тягар істотного подорожчання ресурсів почали перекладати на населення.
Що принципово нове в реформуванні місцевого самоврядування пропонуєте?
— Оскільки досі точаться суперечки про спрямування реформ, Державний фонд обробляє отримані пропозиції, аналізує їх і приводить до єдиної системи, до алгоритму перетворень. Ми досягли значних успіхів у цьому напрямку. Днями відбулися міжнародні муніципальні слухання "Розвиток належного управління на місцевому та регіональному рівнях". У їх роботі взяв участь президент України, представники органів місцевого самоврядування, профільних міністерств, зарубіжні партнери. У своєму виступі президент акцентував на основних завданнях майбутньої реформи.
Результатом цих слухань стала підтримка учасниками розробленого нами проекту "Основних стратегічних напрямків реформування місцевого самоврядування в Україні". Цей документ стане відправним пунктом для створення "дорожньої карти" реформи, що й запропонував президент.
Що передбачає цей документ?
— Він визначає напрями реформи та її етапність. Вона масштабна, тому, насамперед, слід створити матеріально-фінансову базу для підвищення добробуту територій та якості муніципальних послуг.
Важливою передумовою реформування місцевої влади має стати також розширення дохідної частини місцевих бюджетів і раціоналізація їх витрат. А для цього необхідно вносити зміни до Бюджетного кодексу і нового Податкового. Також слід створити систему податкових і бюджетних стимулів. Реформувати так звану спрощену система оподаткування для малого бізнесу, оскільки вона дає значні надходження до місцевих бюджетів. Замість величезної кількості нецільових, спущених згори дотацій вирівнювання необхідні конкретні, прозоро визначені та профінансовані інвестиційні проекти прямого державного інвестування або спільного — з боку державного і місцевого бюджетів у рамках затверджених національних проектів.
У чому основний сенс реформи?
— У децентралізації управління. Найскладніший її елемент — передача частини повноважень державної влади органам місцевого самоврядування і сформованим ними виконавчим структурам. Природно, ця передача повинна супроводжуватися зміною механізму фінансування повноважень. Звідси й виникає необхідність внесення змін до Бюджетного та Податкового кодексів.
Ідеться про децентралізацію управління та фактичну децентралізацію бюджетів?
— Так. Але все це неминуче приведе і до зміни адміністративно-територіального устрою держави. Відтак виникне необхідність змінити Конституцію, кардинально перебудувати всю адміністративну систему.
До таких глобальних змін необхідно підготуватися. Треба розробити додаткову законодавчу базу, а міністерства і відомства, державні адміністрації повинні чітко усвідомити свої функції та повноваження за нових умов, підготувати нормативні документи. До нової організації влади слід буде підготуватися і всім громадянам. А насамперед — органам місцевого і регіонального самоврядування. Тому нам належить виконати величезну інформаційну роботу, підняти на якісно новий рівень підготовку управлінських кадрів, запозичити найкращий вітчизняний і зарубіжний досвід.
Президент України у своєму виступі на міжнародних муніципальних слуханнях наголосив, що ця реформа вимагає вдумливого, поступового, але неухильного виконання всіх поставлених завдань, крок за кроком. Є, звичайно, гарячі голови, які вдаються до популізму і пропонують: зробімо все, як у Польщі та Німеччині. Але більшість експертів і навіть західні колеги говорять, що місцеве самоврядування в Європі в тому вигляді, в якому воно є зараз, формувалося сотні років. Тільки в еволюційний, а не революційний спосіб ми можемо рухатися вперед.
Знання і вміння доведеться набувати в процесі роботи?
— Так. І тому буде правильно спочатку обкатати нові механізми управління в якихось регіонах, на базі тих територій, які будуть готові до цього раніше, ніж інші.
Подібна практика існує в Європі. Там випробовують нові закони й механізми на обмежених територіях. Потім вивчають досвід, вносять відповідні корективи і пропонують державі досконаліші рішення.
На слуханнях всі ми мали змогу ознайомитися з передовим досвідом французького Страсбурга, в якому розташована штаб-квартира Ради Європи. Представники цієї колиски демократії, наприклад, наголошують на важливості залучення населення до питань планування й управління, активного розвитку інструментів публічного діалогу між владою та жителями.
Які території братимуть участь в експерименті?
— Це будуть чотири різні території. Специфічний регіон — мені б хотілося, щоб це був Крим. Обласний центр — найімовірніше, Суми. І два міста з різною специфікою. Поки що це тільки пропозиції. Рішення, яка територія стане учасницею пілотного проекту, ухвалять пізніше. Розпочати цей експеримент плануємо наступного року.
А які зміни відчують жителі території, де розпочнеться експеримент?
— У своєму щорічному посланні до Верховної Ради у квітні президент чітко позначив ідеологію реформи. Вона полягає, насамперед, у взаєминах населення й держави. Реформа повинна йти назустріч надіям людей.
Перш за все, вони відчують зміни у ставленні до них та до їхніх пропозицій і запитів. Систему "скаржник — всесильний чиновник" замінять на таку: "клієнт/роботодавець — зацікавлений працівник". Послуга, по яку звертається людина в будь-якій точці нашої країни, повинна бути не тільки якісною і доступною, а й своєчасною. А для цього її мають надавати на якомога ближчому до людини рівні. Це і є основний принцип реформи, яку називають субсидіарність. До речі, зробити це досить просто за наявності доброї волі представників місцевого самоврядування. Адже створити єдиний центр, де ухвалюють рішення, і тим самим уникнути зайвої бюрократії й хабарництва — цілком у компетенції керівника. У багатьох містах України такий підхід практикують. Вони і стануть головними претендентами на проведення пілотного проекту.
Переконаний, незабаром громадяни відчують позитиви від цієї реформи. В їхніх будинках буде тепло, сміття вивозитимуть за графіком, матимуть достатньо дитячих садків і лікарняних ліжок, соціальна допомога надходитиме своєчасно і в повному обсязі. А головне — не буде вакууму влади та дефіциту відповідальності.
Коментарі