Сергій Бєлорусов, 47 років, найвідоміший у нашій країні пілот повітряних куль. Він мешкає у Феодосії. Якось мені вдалося політати в його апараті. А перед самим Новим роком Сергій з"явився в Києві. Ми зустрілися в кафе "Українські страви", поряд з Бесcарабським ринком.
За пивом пілот розповів, що сподівався підписати угоду на демонстрацію чийогось логотипа — треба заробляти гроші на польоти. Переговори з однією пивоварною компанією затяглися. Сергій поспішав на потяг, щоб за тиждень повернутися знову.
Ми поспішно одяглися, бо до потяга залишалося вже зовсім небагато. Він застебнув свою темно-коричневу дублянку, заправив чорний шарф, одягнув на сиву голову чорний шкіряний кашкет. Потім зняв його, засунув у портфель, і ми пішли на Хрещатик, до метро.
Хочете, щоб ваша куля називалася, як марка пива?
— Куля — штука дорога, — пояснив він. — Найдешевша коштує 30 тисяч доларів. А один раз підняти її в повітря обходиться доларів у 200–300.
Куля — штука дорога. Найдешевша коштує 30 тисяч доларів
З-поміж не однієї сотні пілотів повітроплавних апаратів Бєлорусов у світовому рейтингу на 27 місці. Я про нього вичитав у Інтернеті. Дізнався, що іноземців на змаганнях підтримують всілякі сучасні допоміжні засоби, метеослужба. А наші користуються старим жульвернівським способом: викинув з гондоли папірчика, подивився, куди його понесло, зловив вітер і набрав висоту. Бєлорусов — семиразовий чемпіон України, дворазовий володар Кубка видатних російських аеронавтів — найпрестижніших змагань в СНД, виборював Кубки в Греції, Польщі, учасник шести чемпіонатів Світу. У колишньому СРСР інших повітроплавців з такими титулами немає.
— Пілоти в Україні, — розповів він, — або такі, як я — ентузіасти, або грошові мішки. У нас цей спорт почав розвиватися лише після розпаду Союзу. Проблема в тому, що куля — річ недовговічна. Максимальний термін її служби — 400 годин. Адже температура всередині — понад сто градусів.
Виступаєте не тільки в Криму?..
— Торік був в Австралії, на чемпіонаті світу. Там виступав разом з молодшою донькою Ксенією, яка тільки-но закінчила школу. В моїй сім"ї всі літають. А з болгарином Іваном Тріфоновим ми перелетіли гору Олімп. Висота чотири з половиною кілометри, — захоплено вигукнув Сергій уже в підземному переході. — Вище я ще не піднімався. А невдовзі збираємося летіти через Анди...
У чому суть змагань — у дальності перельоту?
— Та ні, — сміється він. — Є, наприклад, "погоня за лисицею". Ведучий піднімається в повітря, учасники — за ним, він викидає ціль — і решта ціляться в неї. Або "політ за маршрутом" — коли треба якнайточніше подолати шлях і скинути на ціль "маркер".
Чи є в Україні закриті для польотів території?
— Є. Існують спеціальні мапи. Заборонено літати над військовими об"єктами. Або там, де можна зашкодити іншим апаратам. Табу для пілотів повітряних куль встановлює Служба авіаційного руху. Але все залежить від майстерності пілота і від? вітру, звісно. Ніколи не вгадаєш, куди подме наступної хвилини.
З болгарином Іваном Тріфоновим перелетіли гору Олімп
Погода — дуже примхлива пані, — посміхнувся Сергій і дістав з портфеля кашкета, бо пішов дощ зі снігом. — Але найстрашніше — пожежа. Невміле користування газовим підігрівачем спалює кулю, гинуть люди. Якось у Києві згорів склад, на якому зберігалося 12 куль. Це удар для повітроплавного спорту!
А де заправляєте свої підігрівачі?
— На автоколонках, де є газова заправка. Маємо по чотири балони, легші за "дачні". Вага кожного — 40 кілограмів. Ставимо їх по кутах гондоли. Одного вистачає на 40 хвилин польоту. Гондолу плетуть переважно з вербових прутів. Вона мусить бути легкою.
Коли я з вами літав, ми її могли удвох нести.
— У такі кулі, як моя — з підігрівом повітря — баласт не береться. Висоту польоту регулюють підігрівачі. Зате для куль, які наповнюють воднем чи гелієм, баласт необхідний. Аби піднятися вище, мішки з баластом викидають. А знижуються, випускаючи газ. Там є для цього спеціальна шворка. Тоді куля опускається на землю.
Повітряні кулі подобаються всім, — сказав я вже на ескалаторі в метро. — Певне, в цього виду спорту є перспективи?
— Я ще не чув про людину, якій би не подобалися кулі. Не бракує і бажаючих покататися, а це вже бізнес. Він розвинений у Європі та Північній Америці. Чому б не спробувати цю справу тут? Ви ж бачили кулі влітку над Дніпром? То мої! — похвалився він. — Цього року вперше затвердили маршрути польотів над Києвом. Лишилося визначити єдине місце для старту.
В Україні є 20 теплових куль
В Україні є 20 теплових аеростатів, які піднімаються за допомогою нагрітого газовим пальником повітря. 12 з них мають сертифікати придатності. Лише 17 пілотів мають ліцензії. Ще шестеро пройшли курс навчання.
Коментарі