пʼятниця, 16 серпня 2013 07:45

"Співаємо прямо на вулиці під пам'ятником невідомому солдатові"

Автор: фото: Анна БАЛАКИР
  Фольклорист Олексій Заєць танцює польку з жінками з народного колективу із села Козацьке Бобровицького району Чернігівської області. Приїхали до столиці на етнічний фестиваль
Фольклорист Олексій Заєць танцює польку з жінками з народного колективу із села Козацьке Бобровицького району Чернігівської області. Приїхали до столиці на етнічний фестиваль

— Павловна, Микитовна, дівчата, пішли танцювать польку! — гукає 22-річний Олексій Заєць жінкам у національних строях. Ті сидять на лавці перед сценою фестивалю "Жнива — Домоткань", що пройшов на початку серпня в Музеї народної архітектури та побуту в селищі Пирогів. Три роки тому Олексій зібрав фольклорний колектив "Барвінок". 12 співачок живуть у сусідніх селах Фасова і Людвинівка Макарівського району на Київщині.

— У гурті всі молоді — 1930 року народження, — сміється Заєць. На його голові солом'яний бриль із червоною квіткою збоку. — Кажу їм: "Тут старих немає. Не треба придурюваться, кульгать, кректати. Усі однакії". Найстаршій співачці 88. Не приїхала, бо вже погано ходить, — запрошує до танцю жінку років за 70. Тупцяють на місці й розмахують руками. Поряд музиканти з гармошкою і бубном грають польку.

— Я виступав на "Голосі країни" 2011-го. Товариш подав туди заявку. Мені не сказав, — Олексій виконав пісню "Ой, у лузі калинонька". Жоден із суддів за нього не проголосував. — Усі хвалили. Але не знаємо, куди вас применить, сказали. Якби в мене була така мати, як у Тоні Матвієнко, то взяли б, — каже про доньку співачки Ніни Матвієнко, яка здобула на шоу друге місце. — А я з бідної сім'ї. Мої батьки — прості люди. Тримають хазяйство.

Народився у Фасовій. Два роки тому влаштувався в сусідній Людвинівці завклубом.

— Усі жінки з Фасової. До людвинівського клубу — 4 кілометри. Попросили, щоб у Фасовій виділили в клубі кімнатку для репетицій. Спочатку дали, а потім вигнали. Сказали: "Ви не заробили". Я кажу: "Як це? Люди все життя проробили в колгоспі".

— У нас дитинства не було, — поруч сідає 64-річна Надія Микитівна. — У школі гнали на поле. Удома — ланки. Через ту роботу зненавиділа село. Проводимо репетиції у старій хаті моєї матері. Або співаємо прямо на вулиці біля школи під пам'ятником невідомому солдатові. Олексій з дитинства ходив до старих людей, усе записував. Зібрав у селі тисячу пісень. А влада його цькує. Їм не жалко того місця в клубі — усе заздрість. У нас таланти принято топить, а сєрость сама проб'ється.

От учора був день села в Людвинівці. А завклубом із Фасової розпоряжалася, як Альоші концерт вести. Він такий сценарій написав! Згадав історію села, переселенців із Чорнобиля. Його друзі приїхали підтримати. А голова села пішов із депутатами пити. Звичайні односельці нас приймають дуже добре.

Підходять дві жінки у яскравих хустках. Кажуть Зайцеві, що підуть обідати. Називають його начальником.

— У людвинівському клубі аварійний вихід і віранда завалилися, костюмів немає, — скаржиться Олексій. — Отримую півставки — 550 гривень. Зараз добавили гривень 10. Не раз просив, щоб виділили кошти побілити, підмазати. Даю свої гроші на бензин, якщо треба їхати виступать. Так і розходиться вся зарплата.

— Надя, вон свадьба йдзє, — підходить літня жінка в жовтій хустці. Зупиняються три автівки, прикрашені штучними букетами. — Хоча б табурєтку взялі, шоб пєрєстріть молодих.

— Та вони не розуміють такої традиції. У нас, як вінчалися, то виносили хлібину із сіллю, табуретку. Переграждали їм дорогу. А молоді мали відкупитися могоричем, — каже Надія Микитівна.

Фартух — із наволочки. Сорочку люди дали напрокат

— Оце все самі пошили. Фартух — із наволочки. Сорочку люди дали напрокат. А це Льошик за свої гроші пошив мені машинкою, — Надія Микитівна з гурту "Барвінок" бере полу темно-синьої спідниці, обшиту смужкою зеленої стрічки.

— Із зарплати купив матеріал на спідниці. Батькова мати шити навчила. Марія Мусіївна звати, 83 роки має. Вона — переселенка із Чорнобильського району, — каже Олексій Заєць. — Коли малий був, ліз, як шила. Била по руках, щоб голки не брав. А я заховаюся під кроваттю і шию. Вишиваю різними техніками — білою гладдю, коли білими нитками по полотну, хрестом. Різні види мережок знаю. Маю більш як 20 костюмів. Шию штани, камізельки, свитки. Удома ходжу у натуральній полотняній одежі, але у скромнішій, без вишивки. Від бабусі пісень навчився. Із нами вона не виступає, бо із двома паличками ледве по хаті пересувається. Але зі мною досі співає.

Зараз ви читаєте новину «"Співаємо прямо на вулиці під пам'ятником невідомому солдатові"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути