12–16 червня 1959-го в залі "Труд" будинку культури "Крылья Советов" у Москві вперше відбулися покази літнього одягу французького дизайнера Крістіана Діора. Моделі отримали інструкцію про правила поведінки в Москві. Їм забороняли одягати брюки, радили взяти з собою цигарки, помаду і косметику.
Переговори між Домом Діор і Торгово-промисловою палатою СРСР тривали три місяці. Обидві сторони написали сотню листів. Радянські чиновники відмовляли французів від дорогих готелів і вимагали скоротити термін перебування делегації до двох днів. Французи просили особистого кухаря для моделей і натурального шовку для декорацій. Радянська сторона погодилася на все. "Можете везти всіх, кого вважаєте за потрібне, — йдеться в листі Торгово-промислової палати. — Перукаря, фотографа. Якщо хочете, то й священика".
10 червня літак Air France із 12 моделями під керівництвом Іва Сен-Лорана, який тоді очолював Дім Діор, приземлився в Москві. Багаж везли окремо. 120 комплектів одягу з прикрасами, парасольками, рукавичками, капелюшками і взуттям застрахували на 10 млн франків.
За п"ять днів відбулося 14 показів. Кожна з моделей вийшла на подіум 140 разів. Француженки використали 12,5 літра парфумів Діор, хоча привезли 500. Решта пішла на подарунки дружинам радянських чиновників. Дефіле відвідали 11 тис. осіб.
— Пускали лише за запрошеннями. Їх видавали представникам легкої й текстильної промисловості, — згадує модельєр Ірина Крутікова. Вона відвідала один із показів. — Моделі були невисокими, худими, ходили подіумом неспішно. Деякі комплекти мали російські назви — "Надєжда", "Татьяна".
Одразу після показів француженок везли демонструвати одяг на заводи на околицях Москви. А потім літаком доправили до Архангельська, щоб жителі Заполяр"я теж змогли оцінити європейську моду.
Дизайнер Крістіан Діор відкрив свій Дім у Парижі 1946 року. Він позичив 60 млн франків у текстильного магната Марселя Бусака, в якого працював кравцем після капітуляції Франції у Другій світовій війні. За рік розрахувався з кредитором. На першій колекції Діор заробив 80 млн франків.
Цей кутюр"є нагадав жінкам у повоєнні роки, що в них є талія.
— Пишні груди, тонка талія і об"ємні стегна перетворюють жінок на квіти, — казав він. — Таких жінок я обожнюю.
Силует "жінки-квітки" Дім моди використовує донині. Торік прибуток із продажу його колекцій становив 700 млн євро.
Коментарі
2