Ексклюзиви
вівторок, 16 жовтня 2018 11:40

"Скрябіну" не варто було підтримувати Хорошковського і Януковича"

Ростислав Домішевський критикував Кузьму "за безхребетність"

Суботнього ранку зустрічаю колишнього учасника гурту "Скрябін" Ростислава Домішевського на розі столичних вулиць Пушкінської та Прорізної. У кав'ярні поряд він замовляє каву.

За кого голосуватимете на виборах президента?

– За Порошенка. Він втримав систему в стабільному стані. Не варто часто міняти директора заводу, особливо якщо він не найгірший.

У нас питання з року в рік: коли подолаємо корупцію?

– Вона не є українським ноу-хау. Сильна чимало де. А от вбивати постійною інформацією про корупцію – це наше ноу-хау. Інструмент інформаційної війни.

Чи вдалося Олегу Сенцову змінити щось своїм голодуванням?

– Кожна крапля зволожує землю. Всіх рано чи пізно не стане. Але можна обирати – чи ти помреш, як овоч, чи зробиш внесок у світлу сторону життя. Чим більше буде таких, як Сенцов, тим меншою буде ціна, яку кожен із нас платитиме за те, щоб світ ставав кращий.

Моя сестра ще за Союзу поїхала в Москву вчитися у ветеринарну академію і там залишилася. Росіяни знають, що їхня влада – брехлива, краде. Але сидять під нею, бо розуміють, що вона – сильна. Бо розказала, що захищає їх від ворогів. Думають: "Путін, канєшно, казьол. Але він, зараза, американців стримує. А ті, якби прийшли, порізали б нас". Сестра каже: "Так, війна. Вона вигідна американцям, Порошенку і Путіну". Цією брехнею інфікували й українське суспільство.

Вважаєте, що зараз у нас менше агресії, бо люди стали освіченіші?

– Триває болісний процес переходу суспільства на новий лад. Поки що воно ніяке. Дуже розбалансоване і поділене – на бідних, трохи заможніших і багатих дурними грошима. В загальній масі досі живемо фантомом радянського соціалізму. Але розвиток іде. І наше суспільство не таке агресивне, як ті ж росіяни.

Є хороша молодь, тверезо-цинічна. Важливо, щоб вона була активніша в суспільному житті. Бо може остаточно розчаруватись – і виїхати.

  Ростислав (Рой) Домішевський, 47 років, композитор, поет, співзасновник групи ”Скрябін”. Народився 30 січня 1971-го в місті Новояворівськ Яворівського району на Львівщині. Мати – медик, батько – вчитель. Вступив в професійне училище на монтажника радіоапаратури і приладів. 1988 року створив гурт ”Наша контора”. Грав на гітарі. Відкрив студію ”Sпати”, що збирала молодих музикантів із Новояворівська. Серед них були учасники майбутнього гурту ”Скрябін”. 1989-го записали перший альбом ”Чуєш біль”. Був співавтором пісень колективу. З 1993-го жив у Москві. Там познайомився з першою дружиною – росіянкою Ольгою. Через чотири роки переїхали до Києва. 1999-го розійшлися. Директором ”Скрябіна” став 1997 року.  2001-го під час запису альбому ”Стриптиз” учасники гурту часто сварилися. Ростислав покинув сцену, але продовжив займатися адміністративними справами команди. Наступного року залишив колектив. 2005-го з клавішником ”Скрябіна” Сергієм Герою (нині музикант гурту ”Друга Ріка”) створив проект ”ЕХО”. Тоді ж став генеральним директором каналу Fashion TV-Україна. Зараз займається менеджментом культурно-мистецьких проектів, музичний продюсер. Одружений зі співачкою Юлією Лорд. Живуть у селищі Чабани під Києвом. Дітей немає
Ростислав (Рой) Домішевський, 47 років, композитор, поет, співзасновник групи ”Скрябін”. Народився 30 січня 1971-го в місті Новояворівськ Яворівського району на Львівщині. Мати – медик, батько – вчитель. Вступив в професійне училище на монтажника радіоапаратури і приладів. 1988 року створив гурт ”Наша контора”. Грав на гітарі. Відкрив студію ”Sпати”, що збирала молодих музикантів із Новояворівська. Серед них були учасники майбутнього гурту ”Скрябін”. 1989-го записали перший альбом ”Чуєш біль”. Був співавтором пісень колективу. З 1993-го жив у Москві. Там познайомився з першою дружиною – росіянкою Ольгою. Через чотири роки переїхали до Києва. 1999-го розійшлися. Директором ”Скрябіна” став 1997 року. 2001-го під час запису альбому ”Стриптиз” учасники гурту часто сварилися. Ростислав покинув сцену, але продовжив займатися адміністративними справами команди. Наступного року залишив колектив. 2005-го з клавішником ”Скрябіна” Сергієм Герою (нині музикант гурту ”Друга Ріка”) створив проект ”ЕХО”. Тоді ж став генеральним директором каналу Fashion TV-Україна. Зараз займається менеджментом культурно-мистецьких проектів, музичний продюсер. Одружений зі співачкою Юлією Лорд. Живуть у селищі Чабани під Києвом. Дітей немає

Проти чого протестували ви, а проти чого – нинішня молодь?

– Важливо виступати не проти, а за. Я був за зміни, за світліший і добріший світ, за індивідуальність і нестандартність. У наших піснях завжди була прихована провокація – щоб подумати.

Нинішня молодь ратує за здоровий глузд у всьому. Це вже громадяни світу.

Де вам особливо комфортно?

– Можна виїхати на Труханів острів у столиці – й опинитися на іншій планеті. Люблю різдвяний Київ на Софійській площі. Загалом, я не сильно міська людина. Досі прописаний у Новояворівську.

Стежите за українською літературою і кіно?

– Останні пару років із літератури заходить тільки щось історичне, суспільно-політичне. Багато читаю про події початку минулого століття. Як неймовірно точно все намагаються повторити наші східно-північні "мижебратья". Внутрішня дестабілізація, поділ, війна.

Ходив на фільми "Міф", "Червоний". Збираюсь на "Донбас" (картина режисера Сергія Лозниці вийде в прокат 18 жовтня. – Країна). Маємо таланти. Але є проблеми з матеріальною базою і школою, яка перервана.

Як у слухача і глядача виховувати смак?

– Наприкінці 1990-х у Москві розмовляли з російськими колегами про те, що їхнє телебачення стає банальним. Вони відповіли: "Ми його створюємо, але самі не дивимось". Це катастрофа. Люди працюють над чимось, чого самі не сприймають.

Подібне було в Радянському Союзі. Робили вигляд, що ми – комсомольці і любимо Леніна, але насправді мали інше життя. Масове роздвоєння особистості – це психічна хвороба на рівні нації.

Наше суспільство і далі живе у двох реальностях?

– Так. Є багато людей, які мають ресурси щось змінювати, але їм пофіг ця країна. А чимало наших артистів виступають у Росії. Вони вважають, що вся ця заваруха – справа політиків, а в нас із росіянами одна культура.

Чи варто таких позбавляти права виступати на батьківщині?

– Це не вихід. Правильніше їх ігнорувати. Але це питання до суспільства. Воно ж не згуртоване, бо в державі немає єдиної інформаційної політики.

Чому так відбувається?

– Не можна було після розпаду Союзу розвалювати мовників, продавати частоти. Всі державні радіо- й телеканали мали би перейти в режим акціонерних товариств, із громадською радою, незалежними редакціями. Люди платили б за абонент. Гроші падали б на рахунки цих компаній. Тоді чули б із телевізора чесні й об'єктивні новини. Так це працює в успішних державах Європи.

Квоти на радіо дієві?

– Це принизливий і вимушений, але потрібний інструмент. Квоти працюють. Матеріалу на радіо стає більше, і він кращає.

З чого почався "Скрябін"?

– Із Кузьмою вчилися в одній школі. Він зі своїми однокласниками-меломанами були такі яскраві персонажі, що не знати їх було неможливо. 1988-го я запросив Кузьму з його друзями до студії "Sпати".

Андрій вчився у Львові. Після пар щораз частіше став приходити до нас. Приносив заготовки пісень. Ми сиділи по ночах. О третій терпець вахтерів уривався – і вони псували нам дубль запису, стукаючи з усієї сили в двері студії.

Як виживали у 1990-ті?

– Виступів було мало, платили копійки. З осені 1995-го по весну 1996-го писали альбом "Казки" на студії "Нова" на Оболоні. Як правило, по ночах. Під ранок поверталися з Шурою (клавішником Сергієм Герою. – Країна) на орендовану квартиру, намагалися когось підвезти моєю "Ладою". Так заробляли трохи купонів і тут же отоварювалися "Мівіною" і шпротами.

Грошей хронічно не було, хоч на той час записали успішний альбом "Птахи", нас крутили на радіо. Коли вийшли "Казки" – нас уже знали і в тєлєку. Але концертів і грошей не мали. Мабуть, тому, що в першу чергу вважали себе творчим колективом, а не проектом.

Який досвід винесли з роботи в Москві?

– 1992 року з нами підписало контракт львівське агентство "Ростислав-шоу". Бідним хлопцям із Новояворівська дали круті інструменти, в палаці культури виділили приміщення під студію, і ми понад півроку творили. Але агентство тріснуло. Ми написали пісню "Нікому то не треба", і я поїхав до свого брата в Москву – на його фірмі заробляв на інструменти. Через чотири роки Кузьма переконав мене повернутися.

Москва не сподобалась – велике, брудне, агресивне місто. Але там були гроші, яких із головою вистачало на життя.

Не мали проблем із цензурою?

– До нас зо два рази приходив директор палацу культури: "Ростик, а можна я послухаю? Кажуть, ви щось цікаве робите". Пізніше розповідали, що він нібито співпрацював з органами. Але творчість наша була аполітична. Взагалі ми були політично безграмотні. Тому в 2000-х без особливого розбору приймали пропозиції співпраці. Їздили з концертним туром на підтримку Кучми, коли він балотувався на другий термін, наприклад.

Вас не зачепила Революція на граніті 1990 року?

– Ні. Новояворівськ був совєтським містом, але просякнутим західною культурою. Принаймні для молоді. Телевізійний і радіоефір були польськими, ми добре розуміли мову. Дивилися голлівудські фільми, найновіші відеокліпи. В нас був маленький замкнений світ, людей 10–15 тусовщиків-меломанів.

Коли почали перейматися загальнонаціональними проблемами?

– Перший серйозний маяк – 2004 рік.

Тоді Андрій Кузьменко виступав у турі за Януковича.

– Перед тим був проект за "Озиме покоління" Валерія Хорошковського. Тоді фактично весь альбом "Скрябіна" писався в політичному штабі. З одного боку, пісні хороші. З другого, то були великі помилки. Не можна так безвідповідально ставитися до цих речей.

Ця безвідповідальність контрастує з тим, наскільки небайдужою людиною Андрій став пізніше.

– У тому весь Кузьма. Він умів домовлятися з собою, коли це треба було. Я йому часто ставив за зле таку безхребетність. Це не сприяло нашим стосункам.

Кузьму багато критикували за позицію під час помаранчевої революції.

– Він важко переживав це. І зумів зробити висновки.

Чому ви розійшлися ще до помаранчевої революції?

– Андрій був дуже різний. Образ, який знаємо з телебачення, – правдивий. Але це рівно половина його вдачі.

У нас був складний період у 1999–2000 роках. Андрій уже мав родину. Безгрошів'я його значно більше підгризало, ніж нас із Шурою – практично парубків. Він казав: маємо бути трохи попсовіші, щоб могли більше продаватися.

Тоді почалася атака на все українське і непромосковське. "Скрябін" моментально вилетів з ефірів. Ми стали непотрібні з нашими "пінгвінами" ("Танець пінгвіна" – альбом гурту і однойменна пісня 1998 року. – Країна). Бо над ними треба трошки думати. Андрій пробував писати щось пародійне і просте. Новий "Скрябін" став розвиватися за канонами комерційного проекту.

Зараз ви читаєте новину «"Скрябіну" не варто було підтримувати Хорошковського і Януковича"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути