четвер, 20 липня 2017 11:29

"Восени буде останній шанс для тих, хто хоче дострокових парламентських виборів"

Наступного року провести складні реформи з непопулярними рішеннями буде неможливо. 2018-й – передвиборний рік. Ключові учасники президентських і парламентських перегонів не будуть зацікавлені в ухваленні ризикових рішень. А зараз ще є така можливість, – каже політолог Володимир Фесенко

Закінчується черговий політичний сезон. Як за цей рік – від літа 2016-го до літа 2017-го – змінилась Україна?

– Головне, що вона змінюється. Хоча зміни неоднозначні, дуже різні.

Країна поступово виходить з економічної кризи. Торік отримали 2 відсотки зростання. Це мало, але краще, ніж падіння два роки поспіль.

Підвищення мінімальної заробітної плати дозволило трохи детінізувати цю сферу, підвищити платежі в пенсійний фонд і податки в бюджет.

Взимку була серйозна проблема з тарифами. Після чергового підняття чекали на соціальні бунти, дестабілізацію і, як мінімум, дострокові парламентські вибори й зміну уряду. Але нічого такого не сталося.

Як уникли кризи?

– По-перше, влада зуміла втримати ситуацію під контролем. По-друге, опозиція – розпорошена, їй не довіряють приблизно так само, як і владі. Українці не хочуть нових революцій, бо не відомо, чим це закінчиться. Спроби вивести людей на вулиці були і восени, і в лютому. Вони нічого не дали.

За що варто похвалити владу у цьому політичному році?

– Останні півроку уряд активно просуває плани реформ. Але їх доля – під питанням, оскільки дуже важко проходять через Верховну Раду. Маю на увазі пенсійну, медичну, освітню реформи. Також Кабмін наполягатиме на продажі більшості державних підприємств. Обговорюється земельна реформа.

Ситуація в парламенті й суспільстві свідчить: єдності щодо змін немає. Нібито всі "за", але підходи протилежні. Є величезні конфлікти інтересів – політичних, ідеологічних, економічних, бізнесових. Це заважає досягненню згоди.

Однією з позитивних тенденцій є активізація НАБУ. Хоча наслідки неоднозначні. Ті, по кому Антикорупційне бюро чи Генпрокуратура можуть ударити, організовуються для відсічі. Це початок нових серйозних конфліктів. Їхній розвиток побачимо в наступному політичному сезоні.

Позитивна тенденція – початок реалізації закону про електронне декларування і розгляд питань про несплачені податки окремих депутатів.

  Володимир ФЕСЕНКО, 58 років, політолог. Народився 8 грудня 1958-го в місті Лозова Харківської області. Здобув диплом історика у Харківському національному університеті імені Василя Каразіна. Закінчив аспірантуру в Київському держуніверситеті імені Тараса Шевченка, кандидат філософських наук. Стажувався в Колумбійському університеті США та в канадському університеті Квінз. Викладав у вузах. 2001-го переїхав до Києва. Був помічником народного депутата Олександра Фельдмана. Створив Центр прикладних політичних досліджень ”Пента”. Нині – голова його правління. Писав промови президентам Леонідові Кучмі, Вікторові Ющенку та Віктору Януковичу. Одружений. Має двох доньок і двох онуків
Володимир ФЕСЕНКО, 58 років, політолог. Народився 8 грудня 1958-го в місті Лозова Харківської області. Здобув диплом історика у Харківському національному університеті імені Василя Каразіна. Закінчив аспірантуру в Київському держуніверситеті імені Тараса Шевченка, кандидат філософських наук. Стажувався в Колумбійському університеті США та в канадському університеті Квінз. Викладав у вузах. 2001-го переїхав до Києва. Був помічником народного депутата Олександра Фельдмана. Створив Центр прикладних політичних досліджень ”Пента”. Нині – голова його правління. Писав промови президентам Леонідові Кучмі, Вікторові Ющенку та Віктору Януковичу. Одружений. Має двох доньок і двох онуків

Чим відзначився президент?

– Позитивні тенденції є в зовнішній політиці. Головний результат – це безвіз.

Також вдалося завершити процес ратифікації Угоди про асоціацію України та Європейського Союзу й зони вільної торгівлі.

Третє – продовження санкцій проти Росії. Автоматично це не відбулось би.

Четвертий позитивний момент: розвиваються стосунки з новою американською адміністрацією. Петро Порошенко побував з візитом у Вашингтоні і зустрівся з Дональдом Трампом.

Як змінювалася ситуація на Донбасі?

– Тут, скоріше, був застій. Москва поставила переговорний процес на паузу. Чекали результатів виборів у США, потім – у Франції і ще чекають, чим закінчаться парламентські перегони в Німеччині. Це особливо нічого Путіну не дало. Але така дипломатична гра.

Однак ситуацію в зоні конфлікту вдалося стабілізувати. Навіть є певне просування українських позицій. Інша річ, що відсутній прогрес у реалізації Мінських угод.

Які основні недопрацювання в Порошенка?

– Повільно відбуваються реформи, боротьба з корупцією. Критикують президента за половинчастість і непослідовність. За те, що деякі його соратники надмірну увагу приділяють бізнесу. Масштаби корупції, зв'язки між бізнесом і владою в Україні такі великі, що змінити ситуацію швидко майже неможливо.

Президентська модель судової реформи занадто еволюційна і стримана. Зараз там величезна корупція. Порошенко хоче зберегти контроль над судовою системою. А її треба серйозно оновлювати.

Непослідовність влади проявилася у торговельній блокаді Донбасу. Внаслідок цього втратимо близько відсотка валового внутрішнього продукту, за розрахунками економістів. Це той випадок, коли воюємо самі з собою.

Як це виправити?

– Ну все, вже так сталося. Навіть у Ахметова зрозуміли, що ситуацію не повернеш. Тому структурно змінюють свій бізнес.

Історія з блокадою засвідчила – є непослідовність державної влади до цих регіонів. І коливання – від стриманої збалансованої політики до радикальних проявів. Зараз іде дискусія щодо законопроекту "Про особливості державної політики щодо реінтеграції Донбасу". Є погляди войовничо-патріотичні – ніяких компромісів, гостре протистояння з Росією. А з другого боку – присутнє розуміння, що не можемо вийти з Мінського процесу. Хоч він дуже неефективний.

За останні півроку загострилася дискусія між двома таборами в суспільстві. Позицію войовничих патріотів підтримують до 40 відсотків населення. З іншого боку, дехто вважає, що потрібно миритися з Росією.

І як разом кашу варити?

– Варто уникати радикальних рішень, які не враховують неоднорідність України.

Що це за рішення?

– Ті, які на перший план виносять питання мови, релігії. Вони здатні провокувати внутрішні конфлікти й не гарно виставляють нас в очах міжнародної спільноти.

Як проявила себе парламентська коаліція?

– Весною торік відбулося її переформатування. Вона залишилася в складі двох фракцій – "Блоку Петра Порошенка" і "Народного фронту". Це юридично. А де-факто ця коаліція стабільніша за попередні. У нас ніколи не було такого, щоб рішення ухвалювали тільки голосами коаліції. У більшості випадків працювала ситуативна більшість. Зараз така ж ситуація.

Які досягнення Верховної Ради за рік?

– Не сталося нової парламентської кризи. По-друге, вдалося ухвалити більшість законодавчих рішень. І бюджет, при всіх складнощах.

Ситуацію у Верховній Раді можна оцінити на "задовільно" з двома великими мінусами. Це пов'язано з тим, як депутати розглядають реформаторські законопроекти, а також їхня реакція на тему недоторканності.

Які завдання влади на наступний політичний рік?

– Я б тут розділяв осінь і 2018-й. Наступний рік залежатиме від того, як закінчимо цей. У 2017-му ще відкрите вікно для проведення реформ. Це пов'язано з домовленостями з Міжнародним валютним фондом. ­Наступного року провести складні реформи з непопулярними рішеннями буде неможливо. 2018-й – передвиборний рік. Ключові учасники президентських і парламентських перегонів не будуть зацікавлені в ухваленні ризикових рішень. А зараз ще є така можливість.

Восени буде останній шанс для тих, хто хоче дострокових парламентських виборів. А для президента, уряду й коаліції головним завданням стане утримати стабільність і продовжити хоч обмежені позитивні тенденції.

Чи може з'явитися нова політична сила? Якою вона має бути?

– Це актуальне питання. Приблизно дві третини громадян не довіряють ні владі, ні опозиції. Або ж вірять комусь, але не повністю. За рейтингом лідирують Петро Порошенко і Юлія Тимошенко. Однак більшість прихильників президента не довіряють йому повністю. Проте для них він – фігура прийнятніша, ніж Тимошенко, Ляшко чи Рабінович. Але є частина виборців, яка не хочуть голосувати ні за кого з чинних політиків. І за кого тоді? Попит на "українського Макрона" є, а пропозиція відсутня. Це має бути не політик – Садовий, Саакашвілі чи Гриценко. Це повинен бути реформатор з проєвропейськими поглядами, молодий, непов'язаний з вітчизняною політикою.

Тимошенко зникла з інформаційного простору. На що вона робить ставку?

– Вона працює хвилями. То дуже активна в медіа, то робить паузи. Коли була актуальною тарифна тема, Юлія Володимирівна використала її по максимуму. Це сприяло підвищенню її рейтингу.

Ніхто з політиків, включаючи Тимошенко й Порошенка, не має більше 20 відсотків серед тих, хто збирається голосувати і хто визначився. Юлія Володимирівна майже гарантувала собі вихід до другого туру. Але якщо з'явиться хтось новий, то Тимошенко може й не пройти. Їй доведеться шукати інші теми. Земельний референдум – це спроба розширити коло прихильників. Поки це не зовсім спрацьовує. Така ж проблема в Порошенка.

Як складаються стосунки між Порошенком і Гройсманом?

– Іноді між ними є певна напруга. Це нормально в умовах парламентсько-­президентської системи. Але там немає проблем, які були в останній рік роботи Яценюка. Порошенку і Гройсману потрібно зберігати партнерські стосунки щонайменше до виборів президента.

Конкурентами тоді не стануть?

– Гройсман прагне досягати особистих позитивних результатів у соціально-економічній політиці. У президентській команді таке сприймають з певними ревнощами. Але їм треба не змагатися між собою, а виходити на один результат. Поки у Гройс­мана немає такого зростання рейтингів, з якими можна було б говорити про конкуренцію. Хоча він справляється краще, ніж від нього очікували. Якщо Порошенко побачить у Гросймані конкурента, той не буде прем'єром.

Як впливають на процеси в Україні зовнішні сили – Росія, США, Євросоюз?

– Щодо ЄС – євроінтеграція ставить Україну в певні рамки. Це було ключове питання у зовнішній політиці останні три роки. Саме через свої вимоги по безвізу та іншим питанням ЄС впливав на нас.

Вплив США є більш потужним. Це наш головний геополітичний партнер у питаннях безпеки і оборони. Плюс – Штати мають вплив на позицію Міжнародного валютного фонду. США дуже значущі для нас у протистоянні з Росією. І ще з 1990-х склалося, що українські політики звертаються до американців як до арбітрів у внутрішніх конфліктах.

Росія впливає на нас через ситуацію на Донбасі, через Мінські переговори, через свої стосунки із Заходом. Зараз між Києвом і Москвою найбільша криза за роки незалежності. Скоріше за все, протистояння продовжуватиметься. В Україні близько 15 відсотків громадян мають проросійські погляди. Вони читають їхні ЗМІ, беруть участь у виборах. Ще один вплив – кібервійна, наступний – убивства працівників наших спецслужб. Так намагаються дестабілізувати ситуацію в Україні. Що може бути далі? Певно, робитимуть спроби вплинути на результати президентських і парламентських виборів.

Що робимо не так у стосунках із зовнішнім світом?

– Хочемо, щоб партнери на Заході нам більше допомагали. Дали ту ж летальну зброю. Але вони бояться. Крім того, росіяни їм кажуть: "Дасте їм зброю, буде ескалація конфлікту". Тобто є обмеження. Щоб його обійти, треба інтегруватися в Євросоюз і НАТО.

Замість Мінських домовленостей можуть з'явитись якісь інші?

– Вони можуть виникнути внаслідок ескалації конфлікту. Це – найнебажаніший сценарій для нас. Від ескалації не буде нічого хорошого.

Інший варіант – коли з політики піде Анґела Меркель, яка є "матір'ю Мінських угод". За нових гравців може змінитися контекст.

Третій варіант – існуючі домовленості можуть оновити. Але проблема в тому, що будь-які зміни можливі лише за згоди Кремля.

Ситуація навколо Криму може змінитися у наступному році?

– Жоден російський президент не віддасть півострів добровільно. Але шанс може з'явитись, якщо в Росії виникне величезна криза й московська влада різко ослабне.

Нам потрібен ривок у економічному розвитку – після падіння 2014–2015 років. Він реальний?

– Якщо все розвиватиметься як сьогодні – передумов для ривка немає. Війна на Донбасі, відсутність інвестицій, внутрішні проблеми – від нестабільності до корупції – гальмують нас. Потрібні великі інвестиції. Треба визначити дві-три галузі, які здатні взяти участь у глобальному розподілі праці. Вони могли б стати локомотивом економіки.

Інший варіант – земельна реформа. Треба знайти таку її форму, щоб і вовки були ситі, і вівці цілі.

Потрібно розвивати внутрішній ринок. Але у нас величезна диспропорція між низькими зарплатами й високим рівнем оплати комунальних послуг. Підвищення мінімалки – це правильний крок.

Україна при наших зарплатах може стати східноєвропейським Китаєм. Тобто виробляти чимало що для багатої і ситої Європи.

Нам треба вскочити в останній вагон нової постіндустріальної революції. ВВП щороку має зростати щонайменше на 6 відсотків.

У чому українці стали сильніші після Революції гідності?

– Суспільство стало більш реалістичнішим. У більшості немає ілюзій щодо дружніх чи братніх стосунків із Росією. Поступово станемо більшими прагматиками у ставленні до євроінтеграції та Заходу. Була формула – нам допоможуть. Маємо позбутись ілюзій, що хтось вирішуватиме за нас наші проблеми, щось даруватиме.

У декого є розчарування від наших політиків і кризи в державі. Треба, щоб це не перетворилося у депресію й відчуження.

Українці стали себе більше відчувати українцями, не зважаючи на походження.

Чого не розуміють еліта й суспільство з того, що мали б розуміти?

– Нам бракує енергії для конструктивних перетворень. Її десь треба знайти.

Зараз ви читаєте новину «"Восени буде останній шанс для тих, хто хоче дострокових парламентських виборів"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути