вівторок, 15 січня 2019 12:23

"Люди переважно не надто чують одне одного. Треба вчитися розмовляти"

Наріжний камінь західного світу – довіра. У радянському суспільстві замість неї була підозра, – каже 46-річний Арніс РІТУПС, латвійський видавець і філософ

Третина жителів Латвії – етнічні росіяни, які прибули під час радянської окупації. А у газетних кіосках досі спостерігається чіткий розподіл: патріотичні та проєвропейські латиськомовні видання і російськомовні, які поливають брудом ЄС, керівництво Латвії та Україну. Чому досі так? Чому, отримуючи зарплати й пенсії в євро, мандруючи без віз, більшість із них голосують за Путіна?

– Коли говоримо про велику підтримку Путіна місцевими громадянами РФ, не забуваймо, що на вибори прийшли всього 24 відсотки тих, хто має право голосу. Тобто трьом чвертям байдуже. Я проїжджав у день виборів повз російське посольство, де була виборча дільниця, – там в основному старі люди стояли.

Тепер про розділеність. В обох сторін є давні травми й кривди. Латиші можуть ображатися за те, що всі ці сотні тисяч людей прибули в країну здебільшого без запрошення. Що з ними прийшли русифікація і дурнуватий багато в чому радянський лад. Російськомовні ж часто теж не самі вирішили сюди перебратися. Чимала частина з них 1991-го боролася за вільну Латвію, стояли на барикадах. А потім їм не дали латвійського громадянства. Це благодатний ґрунт для розділення і поляризації. Такий стан вигідний багатьом політикам. Зручно керувати народом, для якого головне питання: ти – за Путіна чи проти? Це поле маніпуляції та відсутності самостійного мислення, поле вразливих людей, яких легко скерувати в те чи інше русло. Частково через це ми й маємо досі таку розділеність.

Серед молоді вже все інакше. Там більше свободи, більше відчуття, що світ – відкритий, що ти – не кріпак. Вони застрибують у літак, наче в автобус – і летять, куди хочуть. А от більшість населення країни значну частину життя прожили в Радянському Союзі. Й це просто так не викреслиш. Їхні ментальність, реакція, відчуття світу багато в чому сформувалися там. От і маєте ностальгію.

  Арніс РІТУПС. Народився 15 березня 1972 року в Ризі. Закінчив Латвійський державний університет, факультет античної філософії. 1988 року відслужив у Радянській армії, в Ленінграді. Доктор філософії. Ступінь здобув у бельгійському Католицькому університеті Леувена. Викладає у Ризькій філії Стокгольмської школи економіки та Латвійській академії мистецтв. З 1993-го спільно з другом, театральним режисером Улдісом Тіронсом, видає журнал Rigas Laiks. Головне захоплення – бесіди з цікавими людьми. Розлучений, має доньку. Живе в Ризі, у будинку, який колись був найдорожчим борделем міста
Арніс РІТУПС. Народився 15 березня 1972 року в Ризі. Закінчив Латвійський державний університет, факультет античної філософії. 1988 року відслужив у Радянській армії, в Ленінграді. Доктор філософії. Ступінь здобув у бельгійському Католицькому університеті Леувена. Викладає у Ризькій філії Стокгольмської школи економіки та Латвійській академії мистецтв. З 1993-го спільно з другом, театральним режисером Улдісом Тіронсом, видає журнал Rigas Laiks. Головне захоплення – бесіди з цікавими людьми. Розлучений, має доньку. Живе в Ризі, у будинку, який колись був найдорожчим борделем міста

Зараз у Латвії значно більше свободи, ніж за СРСР. Вже майже 15 років вона там, куди Україна досі прагне, – в Євросоюзі. Чи стали латвійці щасливіші, реалізованіші?

– ЄС дав відкриті кордони, це головне відчуття. А щодо щастя й реалізованості – відповім прикладом. Недавно я був у містечку Бауска – по суті, райцентрі. Здивувало, що там о десятій вечора працюють лише бензоколонка і два салони гральних автома­тів. Вранці питаю в таксиста: "Як у такому місті можна жити? Кожен, хто закінчить школу, якнайшвидше бігтиме звідси, бо ж яке соціальне життя?" "Так, – каже таксист. – Але більшості пох**й, а ті, хто міг би щось змінювати, вже звідси поїхали". – "Тоді ти бери справи в свої руки. Зроби щось". – "А мені пох**й". Зачароване коло. І я не думаю, що належність Латвії до ЄС, якісь розпорядження чи закони на це впливають. Усе – в людях. Бо ж є в нас і цілком живі містечка. І навіть у Ризі є райони, де смуток і занепад, а є місця, де ти почуваєшся ближчим до Берліна чи Стокгольма. Думаю, і в Києві так, і загалом в Україні. Ось це перетворення від зашореного, підозріливого суспільства на вільне й продуктивне – повільне, тут багато людського фактора.

Недавно я потрапив у реабілітаційний центр для наркоманів і алкоголіків, заснований римо-католицьким священиком. І складових цієї реабілітації всього дві: багато фізичної праці й молитва. Це тяжко, багато хто не витримує. А кому вдається пробути тут з рік, відкривають у собі чимало нового й незвіданого. Багато життя тепер і в трьох селах, біля яких розташований цей реабілітаційний центр. Ці люди збудували церкву – точну копію вірменської X століття з міста Карс. Самі видобували каміння, мішали цемент – і за п'ять років без грошей з'явилась, як на мене, найкрасивіша церква у країні. Зараз цей священик будує школу батьків – тобто для хлопчиків, які виросли б хорошими й відповідальними батьками. До речі, це місце знаходиться недалеко від того "мертвого" райцентру, куди ввечері ніде піти.

Пам'ятаєте свій перший виїзд за кордон?

– 1988-го ми з другом поїхали до Польщі показати свій студентський фільм. Я ще чоботи там купив, які в мене потім у Ленінграді, коли в армії служив, відібрали. Досі гіркота лишилась. Потім був у Німеччині, де мене здивували написи над кожним пісуаром "Порядок і чистота – наша честь". Але першим, що мене справді зацікавило, була університетська бібліотека у шведському місті Упсала. Там я онімів від того, що всі книжки – які я хочу, які мені цікаві – вони там є. Тоді зрозумів, що ми все-таки в бідності живемо. Не матеріальній – а взагалі, людській, інтелектуальній, моральній.

Не просили ні довідок, ні документів – просто підходиш до книжок і береш?

– Так, навіть у каталогах не треба було їх шукати. І це – одне з найсильніших вражень від того, що ви називаєте "західним світом".

Тоді я ще був сліпий, як кріт. Не думав про цінності, про те, що була Хартія прав і свобод (Велика хартія вольностей 1215 року – перша конституція Англії. Вважається першим юридичним документом, в якому фігурують права людини та свобода як універсальна цінність. – Країна) і була система законів Чингісхана (збірник законів Чингісхана – Велика Яса – документ з описом правил поводження на підвладних Золотій Орді територіях. Більшість тексту – перелік карних злочинів та заборон і опис правил бойових дій. – Країна). Що з них виросли дві різні системи – і політичні, і соціальні. І західному світу властива перша, а Російській імперії – друга. Тоді я просто відчував, що в Упсалі наріжним каменем соціальних зв'язків була і є довіра. А я ж виріс у системі, де місце довіри зайняла підозра. Серед друзів ще можна було вибудувати свій окремий світ. Але, наприклад, коли я підлітком повертався додому зі школи, то, бачачи групу з трьох-­чотирьох типів, переходив на протилежний бік вулиці. Страх міліції та маленьких наділених силою груп був відчутним аспектом мого дитинства. І тепер я думаю: чому до незнайомців ставитися з підозрою і страхом? Чому це взагалі стало нормою?

І як від цієї норми відійти? Як подолати цю травму недовіри?

– Коренева система недовіри – велика. Це не одна причина, а цілий садок страхів. Наприклад, чимало моїх друзів думають, що їх прослуховують. Я віджартовуюсь, що це свідчення того, що ти чогось в житті вартий. А сам думаю, що робота з інтеграції суспільства в нас відсутня, є лише точкові ініціативи. Наприклад, один латиш познайомився з місцевим російськомовним євреєм – і кілька років тому вони зробили великий квартирник, таку собі домашню дискотеку. Куди запросили усіх – латишів, росіян, українців, євреїв. У нас зазвичай тусівки відокремлені одна від одної – а там люди познайомились і, попри соціальні травми, побачили: не ця конкретна людина мене зранила, і не я її. А на такому ґрунті вже можна будувати іншого типу стосунки та іншого типу життя.

Тому ми вирішили робити російськомовну версію свого журналу Rigas Laiks. Щоб у людей із різних середовищ були спільні теми для розмов. От вони побачаться в кафе – і виявиться, що читали одні й ті ж тексти. Це непоганий початок для зняття проблеми образ минулого.

Як миряться народи й суспільства, що колись ворогували? Обов'язково має минути кілька поколінь, щоб рани загоїлись?

– Не знаю способу, кращого за бесіду. Коли люди перестають кричати, а починають спілкуватись. Але вони переважно не надто чують одне одного – розмовляти треба вчитися.

Найкращий із відомих мені живих учителів розмовляти – історик Теодор Зельдін, який запровадив формат розмови чужинців. Пара незнайомців сидять один навпроти одного і дві години ставлять один одному важливі запитання зі складеного Зельдіним "меню". Не про цю фігню, яка живе в інформаційному полі, – а загалом про те, як вони себе розуміють у цьому світі: як ти живеш? Який сенс знаходиш у житті? Як даєш раду власним слабкостям?

Приміром, Зельдін 2015-го влаштовував такі розмови між турками й вірменами. Вони розповідали про те, як живуть, у багатьох випадках уперше чуючи, що відчуває та про що думає твій ворог. І виявилось, що в них подібні проблеми й страждання. І відновлювалось якесь людське поле, в якому недоречні крики, страхи й підозри.

Або, наприклад, був великий розмовний фестиваль в Оксфорді, де хтось уперше в житті поговорив з іранцем. І це цілком змінило ставлення тієї людини до мігрантів – адже вона нарешті з таким поговорила. І виявилось, що він – не лайно, не демон. Розквіт і позитивні зміни приходять лише в ті місця, де люди починають спілкуватись.

У журналі Rigas Laiks є глибокі й змістовні діалоги з людьми різних професій та життєвих шляхів. Як вирішуєте, з ким варто говорити?

– Або чуття, що людина – цікава, або ж рекомендація іншої непересічної особистості. Засновуючи журнал, ми поставили мету: поговорити з п'ятьма найцікавішими людьми у кожній країні Європи. Із часом зрозуміли, що в багатьох державах – Німеччині, Франції, Британії – таких значно більше, але принцип загалом лишився.

Цікаві люди – це індивідуалісти. Ті, хто має самостійне бачення, своє мислення про те, що відбувається довкола. Власне, а не базоване на тому, що кажуть всі довкола. Ці особистості далеко не завжди багаті чи відомі. Але тим цікавіше займатись такою собі "археологією". Цікава людина – неймовірний і невичерпний ресурс. Вона може побачити дійсність під таким кутом, який ніхто й вирахувати не міг. Приміром, художник Андрій Чабанов дає таке формулювання того, чим є життя. За його визначенням, життя – це те, що не прогнозується і не повторюється. Усе ж прогнозоване й повторюване – це щось інше.

Зараз ви читаєте новину «"Люди переважно не надто чують одне одного. Треба вчитися розмовляти"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути