пʼятниця, 15 березня 2019 06:21

"У ковбаси замість м'яса кладуть сою і крохмаль"

— В Україні погано захищені права споживачів. Люди не отримують повну та достовірну інформацію про товари. Хоча законодавчо мають на це право, — говорить 39-річна Ніна Кільдій, експерт Науково-дослідного центру незалежних споживчих експертиз "Тест".

— За захист прав споживачів та безпеку продуктів харчування відповідає Держпродспоживслужба. Вона не просто приймає скарги. А єдина має право перевіряти і штрафувати виробників, торговельні мережі. Але працює неефективно. Її утворили шляхом об'єднання кількох структур. У той же час в Україні діяла заборона на перевірки бізнесу. Тому майже два роки ніхто не контролював ситуацію. Як результат — маємо багато фальсифікату на полицях магазинів. Щоб змінити ситуацію, потрібно вводити серйозні штрафи. Є виробники, які з року в рік виготовляють підробки. Їх або взагалі не штрафують, або змушують платити смішні гроші. Якщо покупцю не видали фіскальний чек, продавець перший раз платить штраф 1 гривню.

Багато питань по якості продуктів. Виробники вершкового масла часто заміняють молочний жир рослинним. У ковбаси замість м'яса кладуть сою, крохмаль. У кетчупи та соуси домішують підсилювачі смаку, які не зазначені на етикетці. Оцет розбавляють водою. На базарах продають оливкову олію незрозумілого походження. В інтернеті під виглядом червоної ікри продавали штучний продукт. Покарати виробника чи продавця практично неможливо. На сайті немає адреси підприємства, тільки номер телефону.

— З'явилося чимало магазинів-клонів великих мереж. Вони продають нібито оригінальну продукцію через інтернет. Інколи — просто виманюють гроші у людей. Через це страждає репутація офіційних магазинів. Але зробити вони нічого не можуть, — розповідає 31-річний Максим Несміянов, директор Спілки захисту прав споживачів.

— Українці в першу чергу звертають увагу на ціну, коли обирають товар. Наприклад, в офіційному магазині мобільний телефон коштує 25 тисяч гривень. А в інтернеті схожий продають за 15 тисяч. Економія велика, але й ризики більші. Покупець перераховує гроші, а товар не отримує. Або електроніку неможливо обміняти чи повернути в інтернет-магазин. Бо є тільки поштова накладна чи довідка про переказ коштів. А вони не мають тієї сили, що фіскальний, товарний чек. Гроші повернути не зможете.

Ще одна проблема — торгівля контрабандою. Якщо такий телефон має заводський брак, то ніхто безкоштовно його не ремонтуватиме. Потрібних деталей може не бути. Бо деякі моделі побутової техніки та електроніки взагалі не завозять в Україну офіційно. Перед покупкою потрібно уважно вивчити сайт інтернет-магазину. Крім номера гарячої лінії та електронної пошти, має бути адреса складу, магазину. Найкращий варіант — забрати товар самостійно. Якщо цього зробити не можна, то скоріше за все маєте справу з шахраями. Перед покупкою детально вивчіть етикетку. Наявність українського перекладу обов'язкова. Якщо товар завезли з-за кордону, то мають бути дані про імпортера. Оглядати товар треба обов'язково. Якщо одразу не помітили тріщину на телевізорі, гроші навряд чи повернуть. Крім того, в Україні існує 31 категорія товарів, які не підлягають поверненню. Це білизна й постіль, товари для новонароджених, друковані видання, косметика та інше.

Якщо купуєте побутову техніку в офіційних магазинах, товар можна повернути протягом 14 днів, не рахуючи дня покупки. Також може бути гарантійний випадок. Наприклад, протягом року зламався двигун пральної машини. Якщо це сталося не з вашої вини, сервіс за власний рахунок забере і відремонтує пралку. Існує ще поняття "експлуатаційний період". У середньому він триває 5 років. Виробник повинен оплатити ремонт або замінити запчастини, які вийшли з ладу. За цей час модель можуть зняти з виробництва, відповідно деталі до техніки припиняють випускати. У такому випадку покупцю повертають гроші. Був випадок, коли споживачу не змогли відремонтувати плазму. За невелику доплату її замінили на нову того ж виробника.

Скаржитися на недобросовісні магазини можна до Держпродспоживслужби. Щоправда, спочатку варто використати психологічний тиск. Викличте поліцію, поскаржіться на неправильне оформлення фіскального чеку. Зазвичай магазину легше повернути гроші, ніж мати справу з контролюючими органами.

333,4 мільйона гривень субсидії зарахував на картки клієнтів Ощадбанк 12 березня, за даними Кабміну. Цього дня почала діяти монетизація пільг. Гроші можна отримати і переказом "Швидка копійка". За перший день виплатили 19,4 млн грн. Пенсіонерам субсидії також видає Укрпошта. Гроші отримують разом із пенсією.

Продали ношену весільну сукню

— Найбільше люди скаржаться на якість побутової техніки, взуття і мобільних телефонів. Також звертаються щодо металопластикових вікон, дверей, меблів. Не подобається якість житлово-комунальних послуг. Найчастіше, тепло- і водопостачання, — каже Олена Дубова з управління Держпродспоживслужби в Черкаській області.

Торік за неякісні товари та послуги споживачам повернули 67,1 тис. грн.

— Жінка замовила мобільний телефон в інтернет-магазині. Перерахувала на вказану продавцем картку 7 тисяч гривень. Їй прислали неякісний товар. Вона його відправила назад. Їй надіслали іншу модель, яка її знову не влаштувала. Магазин погодився повернути гроші, попросив надіслати назад телефон. Вона так і зробила. Але кошти досі не отримала. Тому звернулася до нас по допомогу. Іншій громадянці у весільному салоні продали ношену сукню за ціною нової. Вона цього не помітила одразу, бо в приміщенні було погане освітлення. Після нашого втручання салон повернув гроші.

Часто виникають проблеми з обміном товару. Це можна зробити протягом 14 днів. Недавній випадок — люди купили плед. Удома виявили, що він меншого розміну, ніж зазначено на упаковці. Підприємець відмовився міняти товар, хоча покупці принесли чек. Мовляв, річ — це постільна білизна. А вона не підлягає обміну. Ми довели, що це не так, і людям плед замінили.

Найтиповіша ситуація — покупець щось розбив у магазині. Хто має платити? Якщо це сталося ненавмисно, то відповідальність магазину. Товар неправильно виставили на полиці. Щоб з'ясувати, хто правий, можна додатково перевірити записи відеокамер. Якщо розбили навмисно, викликають поліцію. Переглядають відео, фіксують злочин. Ще поширений випадок — розірвалася упаковка, товар на підлозі. Якщо це сталося після оплати, продукт не замінять, гроші не повернуть.

Довелося вивернути всі кишені

— У супермаркеті купила цукерки "Пташине молоко" для доньки. Вона їх дуже любить. На дату не подивилася. Прийшла додому. Ввечері відкрили коробку. Солодощі були покриті білим нальотом. Усередині м'яка начинка стала рідкою. Знайшла строк придатності на коробці. Цукерки виявилися простроченими на півроку, — говорить 35-річна Наталія Мережко з Вінниці.

— Чек я викинула. Але зранку все одно понесла цукерки назад у магазин. Показала продавцям термін придатності. Вони покликали адміністратора. Вона мовчки повернула гроші. Наостанок я пригрозила, що напишу скаргу й повернусь із перевіркою. Після того магазин на кілька днів зачинили на переоблік. Бачила через вікно, що перебирали товар на всіх полицях.

— У зоомагазині випадково впустила спрей для собак. Пластиковий дозатор відколовся. Одразу підбігла продавчиня. Подивилась на зламану пляшку й гукнула керівника, — каже 25-річна Наталія Ткаченко з Черкас. — Сказали мені платити 150 гривень. Я відмовилася. Посилалася на законодавство, що покупець не зобов'язаний оплачувати пошкоджений товар. Жінка наполягала, що товар випав у мене з рук. Тому я повинна заплатити. На той момент не мала ні копійки в гаманці. Довго не хотіли відпускати з магазину, не вірили. Довелося вивернути всі кишені. Лишила свій номер телефону. Наступного дня прийшло повідомлення від власниці зоомагазину. Мовляв, я завдала їм багато збитків. Мене мучила совість. Кілька днів шукала схожий пластиковий дозатор, але так і не знайшла. Залізла в інтернет, перечитала законодавство й поради юристів. Вирішила нічого не платити.

Зараз ви читаєте новину «"У ковбаси замість м'яса кладуть сою і крохмаль"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути