— У Польщу переїхали два з половиною роки тому. Раніше жили в Києві. Дружині запропонували роботу у Варшаві. Знання польської мови не вимагали. Вона поїхала першою, я приєднався за місяць, — розповідає 29-річний Олег Яровий.
Разом із дружиною 27-річною Інною відкрили в Польщі кав'ярню розміром 6 кв. м. Заклад потрапив до Книги рекордів, як найменший у країні.
— Важко було почати з нуля. Після переїзду написали з дружиною список бізнес-ідей. Найбільш прибутковий був продаж алкогольних напоїв або їжі. Але не хотілося "пахнути" спиртним чи шаурмою. Вирішили відкрити кав'ярню. Знадобилися три місяці. Вклали в бізнес заощадження — майже 6 тисяч доларів.
Бізнес зареєстрували за три дні. Вийшло безкоштовно, бо маємо посвідку на постійне проживання у Польщі. Документи підприємці подають особисто або через інтернет. Без посвідки чи карти поляка можна відкрити товариство з обмеженою відповідальністю. Має бути мінімум два власники, статутний капітал і дозвіл суду, який реєструє справу. Процес затягується на місяць. У Польщі є щомісячні платежі до страхового фонду — аналог нашого єдиного соціального внеску. Бізнесмени-початківці два роки платять лише половину суми. Також дають значну знижку на купівлю касового апарата.
За два тижні до відкриття, коли приміщення повністю готове, пишеться заява в санепідемстанцію. Вона перевіряє заклад і видає дозвіл на роботу. Більше ніякі органи контролю не турбуватимуть. У кожному польському місті санітарні вимоги різні. Наприклад, у Варшаві вимагали по окремому туалету для персоналу та клієнтів. У Любліні — було достатньо одного.
Спочатку не знали, що відкриваємо найменшу кав'ярню. У Києві таких закладів багато. На 6 квадратних метрах розмістили два умивальники, кавовий апарат, барну стійку, полички. Є туалет, три сидячих місця на підвіконні й кілька зовні. Коли почали приходити перші клієнти, то дивувалися розміром приміщення. Із дружиною знайшли в інтернеті інформацію про найменшу кав'ярню Польщі. Виявилося, що вона має площу 15 "квадратів". Наша — майже втричі менша. Вирішили це використати й запросили представників Книги рекордів.
Кав'ярня окупилася за півроку. Відкриваємо ще один заклад. Хочемо запустити першу українську мережу кав'ярень у Польщі. Пропонуємо долучатися до нашого бізнесу тільки землякам. Потрібно вкласти від 4,5 тисячі доларів.
Щодня продають понад тисячу порцій
— Бізнес на каві став популярним 2007‑го. Тоді в центрі Києва з'явилися більше 700 кав'ярень. Найменша мала площу 4 "квадрати". Розташована була при виході з метро на майдані Незалежності, — каже бізнес-консультант 41-річний Андрій Степановський.
— Стояла кавова машина й бармен. За день продавали більш як тисячу порцій кави. За три місяці заклад зачинився. Власник переїхав за кордон. Говорив, тільки став заробляти, одразу почали ходити й вимагати ділитися.
Міні-кав'ярні є найбільш вигідні. У справу треба вкласти 3–5 тисяч доларів. Для початку краще купувати вживане обладнання. Якщо справа стане прибутковою, тоді переходити на інший рівень — відкривати стаціонарну кав'ярню.
Перспективи за оригінальними напоями. У кожному офісі стоїть кавоварка. За кавою надвір мало хто ходить. Це дорого й часто несмачно. У Вінниці торік відкрили кав'ярню, де на пінці друкують фото відвідувача чи будь-яке інше. Навіть зі Львова їхали спеціально за тією кавою. В столиці є кафе, де продають каву з часником і червоним перцем. Дехто пропонує рідкісні сорти.
На зупинках транспорту попитом користуватиметься дешева кава — 5–10 гривень за склянку. На залізничному вокзалі в Києві є точка, де щодня продають понад тисячу порцій напою. У січні підняли ціну на гривню, заробітки впали наполовину. Власник закупив дешевий сорт кави, ціну знизив.
Коментарі