— Якщо "Регіони" оголошують, що заплатили за парламентську кампанію 218 мільйонів гривень, можемо говорити про справжню суму понад 300 мільйонів, — розповідає політтехнолог 40-річний Денис Богуш.
Усі політичні партії прозвітували Центрвиборчкому про свої витрати на парламентську виборчу кампанію-2012. Це передбачене законом про вибори.
— Оприлюднені дані — лише офіційна частина видатків: телереклама, поліграфія, зовнішня реклама, — продовжує Денис Богуш. — Насправді витрати значно більші. Необлікованою готівкою оплачували роботу штабістів, агітаторів в округах, у кожному з яких 200 сіл. Також приблизно 30 відсотків грошей украли партійці на місцях. Тож до оприлюдненої суми слід додати щонайменше половину.
У заявлених сумах не враховані витрати мажоритарників, які вели кампанію з логотипом партії. Маємо брати до уваги ці гроші, незалежно від того, чи кандидати оплачували кампанію зі своєї кишені, чи з партійної. Мажоритарники витрачали від 1 до 5 мільйонів доларів. У середньому — 3. Загалом по країні на мажоритарку пішли ще 600 мільйонів доларів. Тому ціна виборів в Україні — понад мільярд доларів. Половина суми осіла у кишенях агітаторів, спостерігачів, членів окружних виборчих комісій.
Ефективність використання бюджетів залежить від партій. Наталія Королевська офіційно витратила на "Україна — Вперед!" понад 60 мільйонів гривень, а має результат 1,5 відсотка. А от 10 відсотків голосів "Свободі" далися дешево.
Партія регіонів так багато витратила, бо не мала ключового повідомлення електоратові. На минулих виборах воно було — "Будуємо нову країну". Люди повірили, бо йшла нова команда з ідеєю реформ. Цієї ж кампанії заспівали "Руїну подолано, стабільності досягнуто". Вбухували великі гроші, а народ їм не вірив. Тож "регіонали" витрачали кошти найменш ефективно серед п'яти прохідних партій.
У Росії вибори обходяться партіям іще дорожче. Передусім через великі відстані. Та й крадуть там більше.
Коментарі