Протягом 2012 року волонтерами ініціативи "Дріжджі" було відвідано 315 закладів (кав'ярні, паби, ресторани), у межах здійснення моніторингу київських закладів громадського харчування та ресторанного господарства, що дотримуються і порушують права споживачів.
"У Законі України "Про мови в Українській РСР" чітко встановлювалося, що "у всіх сферах обслуговування громадян вживається українська або інша мова, прийнятна для сторін", - пояснює сутність ініціативи юрист Юрій Фартушний. – Свідомі того, що така норма існувала лише de jure, ми вирішили долучитися до процесу приведення закладів ресторанного господарства у відповідність з діючим законодавством України".
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Активісту "мовного" протесту дали 2 роки умовно
Волонтери виявили, що 77% закладів харчування столиці частково або повністю порушують права україномовних споживачів. Найпоширенішими видами порушень були мова обслуговування й розрахункові документи (рахунок і чек). На третьому місці – мова оголошень. На останньому – мова меню.
У відповідях на зауваження волонтерів адміністрації вигадували унікальні аргументи, аби пояснити неякісне обслуговування. Наприклад, мережа "Каффа" вигадала наступне виправдання: "Не прийняти на роботу людину, яка не володіє українською мовою, ми не маємо права, згідно з трудовим законодавством України". І додавали, що не можуть порушувати права громадян, беручи на роботу тільки тих, хто володіє українською.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Сходознавець Агатангел Кримський знав до сотні мов
Повторний моніторинг виявив суттєве покращення у сфері обслуговування — 61% закладів виправили порушення повністю або частково. Однак 39% вперто продовжують ігнорувати прохання україномовних споживачів.
Деякі заклади, зокрема, адміністрації мереж "Сушіманія" та "Муракамі" пообіцяли збільшити кількість україномовного персоналу: у майбутньому (при прийомі на роботу) звертати увагу на володіння українською мовою.
Подібний результат можна вважати локальним успіхом, бо в такий спосіб українська мова стає конкурентною перевагою на ринку праці.
За підсумками моніторингу, ініціатива "Дріжджі" створила "карту закладів харчування, що порушують права україномовних споживачів". На ній нанесені зеленими позначками заклади, у яких відсутні будь-які порушення. Жовтою позначкою ідентифіковані заклади з частковими порушеннями. Червона позначка – заклад, який у своїй діяльності абсолютно повністю порушує права україномовних споживачів та ігнорує будь-які побажання.
Коментарі
6