21 січня 1905-го народився модельєр Крістіан Діор.
Крістіан був другою дитиною в сім'ї. Батько займався торгівлею хімічними добривами і зробив на цьому чималі статки. Тому всі 5 дітей сімейства мали все. Мати Крістіана була красивою жінкою і вміла витрачати гроші на свої задоволення й одяг. Маленький Крістіан завжди захоплювався елегантною матір'ю, спогад про неї залишився на його все життя. Коли йому виповнилося 6 років, сім'я переїхала до Парижу.
Все, здавалося б, віщувало спокійне розмірене життя. Батьки Крістіана займалися кожен своєю справою, а Крістіан готувався до дипломатичної кар'єри, хоча його це зовсім не приваблювало, але так побажав батько. Йому більше до душі було мистецтво. Багато часу проводив у музеях, учився живопису й музиці. Це був час російських балетів. Життя у Парижі стало справжньою школою для Діора.
Але безтурботний час закінчився. 1931-го його мати вмирає від раку, а батько банкрутіє та за деякий час захворює на туберкульоз. Що ж йому залишається робити? Крістіан Діор починає продавати свої малюнки (ескізи одягу і капелюшків) до журналу Le Figaro Illustre. І відразу ж стає поміченим відомим на той час модельєром Робером Піге.
Текстильний магнат Марсель Буссак (1889–1980) хоче відкрити власний будинок високої моди, аби пожвавити продажі тканин. Готовий вкласти у це $500 тис. – зараз це була б удесятерор більша сума. Шукає партнера-модельєра. Йому рекомендують Крістіана Діора. Той довго вагається, перш ніж пристати на пропозицію. Навіть радиться з ворожкою. Та запевняє, що карти показують майбутній успіх через жінок і славу. Модельєр погоджується й вимагає повну свободу творчості.
Забобонний Діор вирішує облаштувати офіс у колишньому готелі на 30 авеню – бо той розташований у 8 окрузі Парижа, має 8 поверхів і стільки ж просторих приміщень для ательє всередині. Наймає перший персонал – 85 осіб. Особисто відбирає моделей для показів і навіть робітників, що ремонтуватимуть приміщення.
У будинку облаштовують медпункт, їдальню, кімнату відпочинку для моделей. Інтер'єри проектує Віктор Гранп'єр, товариш Діора. Для показів одягу споруджує пишні спіральні сходи.
Офіційне відкриття відбувається за 2 місяці. Влаштовують показ колекції Діора "Жінка-квітка". Журналісти називають цей стиль одягу new look – "новий силует". Дизайнер описує його так: "Постать має бути цілісною – від черевиків до капелюха. Жінка – це квітка з ніжними плечима, розкішним бюстом та осиною талією, вбраною в плісировані спідниці, схожі на розкритий бутон".
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Китайський скандал навколо Dolce & Gabbana набирає обертів
Журнал Vogue пише: "Коли замерзлих гостей впустили всередину модного дому, вони були приголомшені красою інтер'єру та величезною кількістю живих квітів. Вражені глядачі побачили манекенниць у сукнях і костюмах із затягнутими таліями і широкими спідницями, в елегантних капелюхах і туфлях на високих підборах.
Після воєнного лихоліття з його строгістю (часом відвертою потворністю), невиразністю й важкістю в усьому діорівські жінки були схожі на тендітні ніжні квіти".
"Я створив квіткових жінок", - не без гордощів констатував модельєр. Квіти були його слабкістю. Він був пристрасним квітникарем, а його родове гніздо у Гранвілі на березі Ла-Маншу потопало у квітах (пересвідчитись у цьому можна й нині: у будинку, де народився та виріс всесвітньо відомий модельєр, відкрито музей; літо – найкраща пора для відвідин). Діорівські парфуми теж мали яскраво виражений квітковий аромат.
"Достатньо відкрити флакон, аби виникли всі мої сукні, а кожна жінка, яку я одягаю, залишила за собою цілий шлейф бажань. Парфуми – необхідне доповнення жіночої особистості, завершальний акорд для сукні", - любив повторювати Діор.
Наприкінці показу публіка вибухнула оваціями. Дім "Діор" отримав стільки замовлень, скільки планували мати протягом півроку.
Діор став королем моди і до нього приходили королеви: Фара Диба, герцогиня Віндзорська, Ева Гарднер, Інгрід Бергман, Рита Хейворт, Марлен Дітріх, Лорен Бейкол.
За 11 років він розробив 22 різних силуети, жіноча фігура могла бути схожою і на 8, і на Н, і на А чи Y, але довжина у всіх його суконь завжди була між коліном і щиколоткою. І всі жінки бездоганно слідували його ідеям. Діор винаходив нові силуети, щоб інтерес до моди не слабшав. Діор задавав тон, а всі інші підкорялися йому.
Він створював унікальні одяганки і любив, щоб його копіювали. Його "Новий напрям" - це, швидше за все, відродження того прекрасного минулого, де був розкішний і елегантний одяг. І в цьому його творчий геній реалізувався повністю. Діор вважав, що моду не можна нав'язати, його new look жінки підхопили із захопленням тому, що хотіли виглядати жіночно. У першій колекції денні сукні важили до 4 кг, а вечірні - до 30 кілограм, але занадто велике було бажання Діора відродити велику розкіш. Він говорив: "Європа втомилася від падаючих бомб. Тепер їй хочеться запалювати феєрверки".
Манекенниці Діора демонстрували одяг театрально, вони швидко змінювали одна одну, звучали назви, від помахів пишних нарядів захоплювало дух. Крістіан Діор любив своїх манекенниць, був з ними ввічливий і ласкаво називав їх - "Мої дівчатка". Діор добре знав ринок, сам дбав про сенсації і товарообіг, мав неабиякі ділові якості.
Крістіан Діор був хорошим дипломатом у своїй області (мрія його батька збулася). Коли Діор був в Америці на присудженні Оскара в області дизайну, він заявив про вільне копіювання шедеврів, але за умови, щоб автор отримував якусь суму з усіх продажів, тобто Крістіан Діор винайшов ліцензійну винагороду. І вже з 1949-го тираж кожної його ідеї давав відсотки. І з цього часу він почав продавати право ставити свій фірмовий знак. У цьому випадку власники ліцензії повинні були працювати або в стилі майстра, або копіювати його моделі.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Педофіли вдячні – мережу шокувала дитяча фотосесія українського дизайнера
За характером Діор був м'який, ніжний і сором'язливий. Всі, хто працював з ним, знали його як мрійливу, скромну і ввічливу людину. Він з усіма розкланювався, навіть практиканту поступався дорогою до ліфту. До кожного працівника ставився з увагою, кожному з них вибирав відповідні різдвяні подарунки. Діор забезпечив службовців комфортом, харчуванням і соціальним страхуванням.
Діор любив поласувати, ненавидів і боявся самотності. Він не страждав дрібним самолюбством, умів захоплюватися творіннями своїх колег, особливо Шанель і Віонне.
Крістіан Діор був забобонний, завжди перед показом колекції й взагалі у всіх випадках життя він консультувався зі своєю ясновидицею.
Коли готував нову колекцію, завжди закривався в своєму кабінеті, і прислуга ходила тихо, причому в м'яких тапочках, щоб не турбувати.
Не всі дизайнери були в захваті від творінь Діора. Баленсіага, який завжди шив тільки з дорогих тканин і ставився до них трепетно, вважав роботу Діора з тканинами жахливою. Та й Шанель, яка була за повну емансипацію жінок, особливо в одязі, говорила так: "Діор? Він не одягає жінок, він їх набиває". І все-таки, це був великий французький кутюр'є, який подарував світу образ жінки витонченої і елегантної.
У 52 роки 24 жовтня 1957-го після раптової зупинки серця Крістіан Діор залишив цей світ.
Створений Діором стиль проіснував лише 11 років, але внесок модельєра у розвиток світової (й передусім французької) моди – величезний. Саме Діор відновив статус Парижа як столиці світової моди. Він створив новий образ жінки, "виховав" П'єра Кардена і Сен-Лорана й заклав підвалини розвитку Прет-а-Порте, повідкривавши будинки моди у США і Південній Америці. Крім того, створив власну лінію взуття і фірму з виробництва парфумів Christian Dior Parfums. Запроваджена ним бізнес-стратегія за 11 років зробила його постаттю світового масштабу і брендом розкошів.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Донька-модель Сінді Кроуфорд шокувала виснаженим тілом
Будинок Dior - це будинок видатних дизайнерів XX ст. У 1953 році на фірму приходить Ів Сен Лоран і після смерті Діора стає провідним модельєром дому Dior. 1960-го це місце переходить до Марка Боана, потім 1989-го його замінив Джанфранко Ферре. З 1996-го на посаді головного модельєра будинку був Джон Гальяно.
Ім'я Діора - це синонім паризької моди.
Цитати Діора про жінок
Ви мрієте про бальнe плаття, а чоловіки мріють про жінку в бальній сукні... Ошатний туалет піднімає настрій краще за будь-яке шампанське. У ньому ви стаєте жіночною, чуттєвою, ніжною та граціозною.
Жінки найбільш привабливі у віці від 35 до 40. А так як лише деякі жінки виходять з 40-річного віку, пік привабливості може тривати вічно.
Якщо у вас криві ноги, носіть глибоке декольте.
Досить відкрити флакон, щоб виникли всі мої сукні, а кожна жінка, яку я одягаю, залишала за собою цілий шлейф бажань.
Справжня жінка повинна бути вередлива і примхлива.
Парфуми говорять про жінку більше, ніж її почерк.
Завжди варто виділити свої кращі риси. Власне кажучи, мода цим і займається - підсилює та підкреслює жіночу красу.
У світі моди є тільки 2 вікові категорії - дівчата і жінки.
Коментарі