Вихідними в столичній галереї "Мистецький арсенал" відкрили виставку скульптури та біжутерії із пап"є-маше Христини Оленської. Батьки художниці переїхали до Нью-Йорка зі Львова 1949 року. На початку 1960-х Оленська стала наймолодшою учасницею мистецького об"єднання "Нью-Йоркська група", яке утворили українські письменники Богдан Бойчук і Юрій Тарновський. 1979-го вона померла у віці 38 років.
Роботи Христини Оленської з Нью-Йорка привіз поет-модерніст 80-річний Богдан Бойчук.
— Він учора поїхав у США у справах, — розповідає директор галереї 26-річна Лілія Тимошенко. — Шкодував, що не потрапить на відкриття. Обіцяв приїхати на початку жовтня. Це вже третя виставка учасників "Нью-Йоркської групи". До цього презентували картини художника Юрія Саловія та сестри Оленської, однієї з редакторів журналу "Сучасність" у Нью-Йорку, — Аркадії Оленської-Петришиної. Їхні роботи теж привіз Бойчук.
Підходить до скульптури голого товстого чоловіка у крисатому капелюсі та накинутому на плечі піджаку. Робота називається "Джигун".
— Гротескні, деформовані персонажі повій і джигунів, у яких художниця вклала стільки сарказму, насправді самотні люди, гідні співчуття, — пояснює Тимошенко.
— Мені не подобається експозиція, — обурюється мистецтвознавець Галина Скляренко. — Скульптури розставлені абияк. Під роботами не вказані ні назва, ні рік створення.
— Ми врахуємо ваші зауваження, — киває директор галереї.
— Та ради Бога. Ви тут господарі. Робіть, як знаєте, — відповідає Скляренко.
Вона підходить до столу з кольє, намистами, браслетами, перснями з розфарбованих і з"єднаних між собою кольорових кульок.
Мы рассчитывали, что бижутерию можна будет померять
— Коли були популярні прикраси із золота та срібла, Оленська ввела у моду біжутерію з дешевих скелець і камінців. Сукні, які вона шила чи робила з пап"є-маше, купували за великі гроші. У субкультурі гіпі перетиналися ідеї "бідного мистецтва", що естетизувало сміття і бруд, — розказує Скляренко.
На виставку прийшли два десятки людей. Не розуміючи, чому вона присвячена, збираються біля Скляренко. Та підводить до скульптури старої жінки з синім волоссям, у червоних сукні й туфлях.
— Робота називається "Жінка на рандеву". Авторка намагалася вести розмову про старість і самотність. А оці дитячі фігури розвінчують міф про золоте дитинство, — звертається до великих фігур, що мають пухкі та рожеві тіла. Одягнуті діти в сукні та сорочки для дорослих. На головах великі капелюхи.
— Мы рассчитывали, что бижутерию можна будет померять, — обурюється жінка в чорному жакеті з короткими рукавами. — Там ведь особая энергетика. Можна хотя бы потрогать? — запитує у Тимошенко. Її просять не торкатися експонатів.
Виставка триватиме до 12 жовтня. Відкрита щодня, крім понеділка. Вхід вільний.
Коментарі