пʼятниця, 19 липня 2013 06:45

"Обличчя мучителів замалювали, бо були схожими на кагебістів"

Автор: фото: Тарас Подолян
  П’ятиверху церкву Різдва Пресвятої Богородиці у селі Нижній Вербіж Коломийського району на Івано-Франківщині 1797 року побудував Григорій Семонюк, скарбничий народного месника Олекси Довбуша
П’ятиверху церкву Різдва Пресвятої Богородиці у селі Нижній Вербіж Коломийського району на Івано-Франківщині 1797 року побудував Григорій Семонюк, скарбничий народного месника Олекси Довбуша

Вісім дерев'яних церков карпатського регіону потрапили до списку світової спадщини ЮНЕСКО. Сесія комітету пройшла 21 червня у Камбоджі.

— То вам страшно, бо перший раз, — говорить хлопець на велосипеді. Обганяє нас на середині 25-метрового підвісного мосту через річку Чорна Тиса. Міст трухлявий, сильно розгойдується. — Наші хлопці тут даже на мотоциклах ганяють.

Міст веде до церкви Вознесіння Господнього в селищі Ясіня Рахівського району на Закарпатті. Її побудували 1824-го. Реставрували 42 роки тому.

— Хоч церква і гарно виглядає, та все одно потребує ремонту. Її вкрили пиляним ґонтом. Він не такий довговічний, як колотий і вже потребує заміни, — розповідає Микола Кошук, настоятель храму.

У церкві святого Юрія у місті Дрогобич на Львівщині всі стіни розписані. Це роботи художника Стефана Маляра та двох синів у середині XVII ст.

— Вони користувалися лише натуральними пігментами з глини та сажі, — розповідає реставратор Лев Скоп, 59 років. — Колір клали лише раз, тому всі малюнки мають легкість і потрясаючу глибину. Є ціла серія розписів з історіями про Адама та Єву. На одній вона намовила його з'їсти яблуко, на другій — ангел виганяє їх із раю, а на третій Адам б'є Єву. На розписах він однаковий, а от Євине обличчя міняється. На початку вона дуже еротична, а наприкінці — страшна. Раніше ніхто не робив із церкви комедію: можна — не можна, канонічно — не канонічно. Малювали так, як лягало на душу. Всіх, хто мучив апостолів, художники зобразили в тюрбанах чи західноєвропейських костюмах. Після того, як тут запанувала радянська влада, обличчя мучителів замалювали, бо були дуже схожі на кагебістів.

П'ятиверха церква Різдва Пресвятої Богородиці стоїть на пагорбі у селі Нижній Вербіж Коломийського району на Івано-Франківщині. Невисока, зовні стіни пофарбовані коричневим. Подвір'я виклали бруківкою.

— П'ятиверхих більше ніде немає, — говорить дослідник церков Василь Слободян, 62 роки. — Раніше точно така ж була в сусідньому селі Княже. Її спалили комуністи. Цю церкву побудував тесля Григорій Семонюк 1797-го, йому тоді було 102 роки. Він був скарбничим у ватазі Олекси Довбуша. Коли банду розбили, Семонюк сховався в цьому селі. Точно невідомо, скільки часу він зводив церкву. Одні кажуть, працював півстоліття, інші — за два роки. Якщо у майстра є помічники, таку можна побудувати за сезон. Церква зведена із смереки. Хтось розказав про неї австрійському цісарю і той нагородив Семонюка малою золотою медаллю. Помер майстер у 114 років.

Дах укритий бляхою, карбованою орнаментами, квітами, хрестами і ликами святих.

— Бляхою церкву вкрили 1990 року. Це — данина моди. В ті часи на Гуцульщини всі заковували у бляху по піддашшя. Це шкодить дереву. Конденсат попадає на стіни, і дерево гниє. Церкву треба перекрити ґонтою — дерев'яними дощечками з пасами. Одна ґонтина коштує 5 гривень, їх потрібно 150 тисяч.

Збереглися 1500 дерев'яних церков

— То гріх, якби наших церков не було в цьому списку, — каже ініціатор проекту 62-річний Василь Слободян з інституту "Укрзахідпроектреставрація". — Почали займатися цим 2002-го. За сім років поляки запропонували зробити спільне подання. На території Польщі збереглися 160 дерев'яних церков, у нас — понад 1500. Кожна сторона подала по вісім.

ЮНЕСКО висунуло багато умов. Усі храми повинні мати сигналізацію проти проникнення всередину і протипожежну. Такі є лише у трьох. Одна така система коштує 25 тис. грн. Змінні елементи — по 5 тис., вони необхідні щороку.

Якось знайомі поляки вирішили проїхати до церкви в селі Ужок. Дзвонять: "Ти вказав неправильний шлях. Тут немає дороги". Там її справді немає. Цього року в Ужку було ралі по бездоріжжю.

Зараз ви читаєте новину «"Обличчя мучителів замалювали, бо були схожими на кагебістів"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути