Як і в попередні роки, бюджетний процес-2014 відбувається за зачиненими дверима, з тяжкими порушеннями процедур і строків, передбачених Бюджетним кодексом. Ця непрозорість спеціально створюється для "протягування" антисоціальних положень бюджету й полегшення тендерних розкрадань.
Згідно зі статтею 37 Бюджетного кодексу, Кабмін зобов'язаний до 15 вересня схвалити проект державного бюджету на 2014 рік і подати його "разом з відповідними матеріалами" до Верховної Ради. Якщо вірити офіційному Інтернет-сайту парламенту, він "внесений" в період між 23:00 15 вересня (неділі) і 8:00 16 вересня (понеділка). Проте сам проект, не кажучи вже про "матеріали", ніде не доступний.
Цікаво, що уряд начебто схвалив якийсь проект держбюджету на своєму засіданні 11-го вересня. Однак самого тексту "схваленого" бюджетного законопроекту журналістам та депутатам отримати не вдалося. Що дуже підозріло, адже засекречувати бюджетну інформацію заборонено, та й нереально. В зведенні такого великого й складного документу беруть участь десятки чиновників. Найімовірніше, законопроекту про держбюджет поки просто немає. "Біло-блакитний" уряд хоче якнайдовше приховати від громадськості свої реальні плани й досягнення.
Тут йдеться не про окремий епізод чиновницької непунктуальності, а про черговий випадок систематичного порушення встановлених законом строків та процедур. З року в рік держбюджет і пов'язані з ним фінансові рішення готуються, розглядаються й приймаються зі значним запізненням. Досі не проголосована депутатами бюджетна резолюція-2014, розглянута профільним комітетом іще в червні. Досі Президент не виголосив з трибуни парламенту своє щорічне послання до Верховної Ради України. Побачимо, чи з'явиться гіпотетично готовий проект-2014 у газеті "Урядовий кур'єр" (законний строк – до 22 вересня).
Цьогорічний бюджет був проголосований в "авральному режимі" лише 6 грудня (законний строк – до 1 грудня в трьох читаннях), а підписаний Віктором Януковичем взагалі в двадцятих числах. Фахівці місцевих рад і держадміністрацій можуть розповісти, яких нервів і безсонних ночей їм це коштувало. Через безсоромність влади по всій Україні довелось ухвалювати "тимчасові" місцеві бюджети на січень-2013. Президентський намісник у столиці Олександр Попов минулого грудня взагалі публічно запанікував. Поки він анонсував перед журналістами свої "будови сторіччя", уряд уже негласно готував істотне скорочення київського бюджету.
Причина навмисного затягування процесу проста. Перекладаючи на парламент відповідальність за остаточне ухвалення держбюджету, режим водночас не хоче, щоби депутати вчитувалися в нього й показували журналістам. Адже через незаконно прискорені й скорочені процедури можна нав'язати суспільству обурливо непотрібні чи непропорційні видатки. Згадаймо, наприклад, подвійне скорочення асигнувань на протидію туберкульозу в бюджеті-2013 (192 мільйони гривень проти 384 мільйонів у 2012-му). Це при тому, що від туберкульозу щогодини вмирає один українець. Якби цьогорічний бюджет розглядався в законному порядку, а не в останній момент "під ковдрою" – громадськість би дізналася про це неподобство задовго до остаточного голосування. Щодо бюджету-2014, то мені кортить подивитися: чи дійсно там передбачено скерування 55% видатків у регіони? Адже президент Янукович публічно пообіцяв це 26 червня.
Інший негативний наслідок від владної "забудькуватості": ухвалення "заднім числом" фінансових планів державних компаній. Ці фінплани критично взаємозалежні із держбюджетом: вони визначають його доходи, а він – їхні видатки. Однак у поточному році, фінансовий план "Укрзалізниці" був затверджений урядом Азарова лише... 27 червня. Отже, супермонополія 6 місяців фактично незаконно витрачала мільярди гривень на локомотиви, дизпаливо (а також на предмети розкоші). Це "ручне управління" бюджетним процесом, без якого були неможливі й сумновідомі щотижневі розкрадання при держзакупівлях. Схоже, така ж сама доля очікуватиме на фінплани компаній і в цьому році. Безсоромність чиновників Януковича необмежена, але "назамовляти" більше відповідних бюджетних призначень вони (сподіваюсь) не можуть.
Сумно, що парламентська опозиція роками потрапляє на гачок хронічно "запізненої" влади. Цю хворобливу компромісність треба припинити. Адже демократія і законність починаються з прозорої, передбачуваної за часом і послідовністю процедури.
Комментарии
4