Українцям у неділю знову робити непростий вибір – купувати кота у мішку.
"За кого голосувати?" – питання, для дуже багатьох актуальне і за кілька днів до 28 жовтня. І навіть якщо якась партія чи кандидат спадають на думку, постає не менш складне: "Чому за них варто голосувати?". Аргументовану відповідь знайти важко. До низької якості політиків та партій додається ще й брак розуміння виборцями їхніх ідеологій і справжніх поглядів.
Звичайно, і в інших країнах люди не є знавцями партійних програм, тонкощів політики, складних економічних процесів чи геополітичних хитросплетінь. Допомогти зрозуміти позиції партій чи політиків та розібратися в реалістичності їхніх обіцянок повинна виборча кампанія. По суті, вона покликана відділити зерно від полови, спростити людям вибір, зробити їхню роль як виборців легшою та ефективнішою. Зразком є нинішня президентська кампанія в США: мінімум гасел – максимум аргументів. Зокрема, три раунди теледебатів між Омабою і Ромні були наче поєдинком на боксерському рингу, коли глядачам чудово видно майстерність, слабкі й сильні сторони кожного.
Для нинішньої влади відсутній на дільниці виборець - це ще краще, ніж виборець малопоінформований
В Україні протягом останніх трьох місяців відбувалися протилежні речі. Переважна більшість партій та політиків насамперед працювали не для роз'яснення людям своїх позицій з важливих для суспільства й держави питань, а намагалися заплутати виборців. Підкупити, заманити примітивними лицемірними гаслами, обдурити, очорнити суперника. На телебаченні й близько не було загальнонаціональної, зрозумілої людям дискусії між лідерами провідних партій – а це необхідний і ключовий елемент кампанії.
Забезпечувати цивілізовану виборчу кампанію, допомагати громадянам зробити усвідомлений вибір – це перш за все завдання держави. Саме вона повинна була реагувати на масовий підкуп виборців, насилля та інші порушення. Виборче законодавство мало б стимулювати або й передбачати теледебати між партіями й провідними політиками, забезпечувати всім рівний доступ до людей. Нічого цього український виборець не отримав. Навпаки – вся державна машина працювала на те, щоб не надати йому об'єктивної й широкої інформації, активно підтримуючи одну з партій та її сателітів.
Отож наступної неділі більшості з нас доведеться голосувати інтуїтивно, не будучи переконаними у правильності свого вибору. Однак це не означає, що слід махнути рукою й проігнорувати вибори. Для нинішньої влади відсутній на дільниці виборець - це ще краще, ніж виборець малопоінформований. Не варто робити їй такого подарунку. Зрештою, дуже часто інтуїція не підводить.
Комментарии
3