Привиди минулого 1+1. Ким був насправді Олександр Роднянський?
Створення загальнонаціонального каналу - не індульгенція. Ниніші криваві і страшні часи вимагають правди, зокрема, і про корифеїв кіно та телебачення
Про українських кінематографістів - заздрісників і нездар. Лише зараз побачила ці коментарі Олександра Роднянського. Не стримався, захищаючи "дико трогательный" фільм Сергія Лозниці "Вторжение", різко і не дуже розумно відповів, буває. Коментарі видалив, але позиція зрозуміла. Щодо Роднянського довго існував загальноприйнятий виправдальний аргумент: створені ним українські Плюси 90-х. Така собі індульгенція, яка допомагала закривати очі на мілітарні проєкти "9 рота" чи "Кадетство", втілені ним уже в Москві, чи на українофобський серіал "Белая гвардия".
Я з тих, кому пощастило бути свідком прориву Плюсів кінця 90-х. Український інтелектуальний і розважальний контент, якісна українська озвучка, команда людей, з якими довелось попрацювати на 1+1 у 1998-2000 - це, мабуть, найбільш інтенсивний професійний досвід, який я мала. Все це так. Розумію, що зараз не зовсім справедливо оцінювати той час за нинішніми мірками, уже після масових прозрінь, тому всього кілька деталей.
...в умовах створення "українського інтелігентного телебачення" виглядало навіть зворушливим те, що реалізують його люди, які ніби вийшли із квартири Турбіних з кремовими шторами на Алексеевском спуске, 13. Люди, вирощені суто з російського культурного ґрунту
Тоді, в умовах створення "українського інтелігентного телебачення" виглядало навіть зворушливим те, що реалізують його люди, які ніби вийшли із квартири Турбіних з кремовими шторами на Алексеевском спуске, 13. Люди, вирощені суто з російського культурного ґрунту. Було відчуття природної для топменеджменту каналу культурної гармонії, єдності з росіянами.
А отже, в той час в одній культурно-інформаційній програмі ми говорили і з Іваном Малковичем про українську поезію, і з Олегом Табаковим про російський театр, запрошували і Піккардійську терцію, і про Міхаїла Баришнікова з Дмітрієм Ліхачовим розповідали. Все це відбувалось у самозрозумілому ключі широкого світогляду і інтелектуальної незашореності, яку ставити під сумнів було дивно і непристойно.
...назва 1+1 означала насправді "Россия 1" +1 український, це теж виглядало природно. Тобто ця ментальна нерозривність відчувалась чітко
Ми знали, що назва 1+1 означала насправді "Россия 1" +1 український, це теж виглядало природно. Тобто ця ментальна нерозривність відчувалась чітко. Були зі мною розмови "Славочка, ну же ты же западный человек. Ну зачем это приторное "привіт, моя Україно"? Больше иронии в кадре, больше иронии..". Були і Піховшек з Бузиною в редакції, і ще багато різного було. Хоча високого класу і революційності тогочасних Плюсів це все не скасовує і щирого зусилля теж. Шанс був.
Потім почалася Помаранчева революція, публічне вибачення за упереджену інформацію, яку канал 1+1 поширював згідно з темниками адміністрації президента. Вибачення, яке, очевидно, сам Роднянський не вибачив новій владі, не мені судити і, врешті, не так важливо зараз. Я про інше. Історія, яка остаточно розвіяла чар і моє колишнє захоплення Роднянським, така.
Десь 2007 рік. Роднянський - гість програми "Школа злословия" Татьяни Толстой і Дуні Смірновой. Толстая пушить тему про Помаранчеву революцію - підлий Захід, обдурені простаки українці, які вийшли на Майдан, щось в цій риториці. І тут Роднянський каже таку фразу (цитата з пам'яті): - "Меня больше всего угнетает отсутствие интеллекта в украинской власти. Даже спичрайтеры Ющенко дико невежественны, они пишут ему безграмотные спичи. Президент их слепо произносит. Представьте, недавно он процитировал Петлюру по книжке "Белая гвардия" Булгакова, художественному произведению, а не по первоисточнику".
Ось це було абсолютне самовикриття. Зрозуміло, що в "Белой гвардии" Петлюра не говорить, цитувати Петлюру звідти неможливо, тобто це брехня. Але справа навіть не в цьому. Справа в тому, наскільки тяжкі моральні компроміси врешті виснажують людину, спрощують, висмоктують силу, свободу та й сам талант. В цьому сенсі коментарі про "нікому невідомих поза контекстом українських нездар і заздрісників, що нахабно існують на гроші платників податків", мух і м'ясо виглядають цілком логічними. Хоч і не менш розчаровуючими. Дуже шкода.
Коментарі