Чому Україні за 5 років не вдалося побороти корупцію

НАЗК створили, щоб робити фас на кого пошлють

П'ять років тому, 31 серпня 2016-го, Національне агентство з питань запобігання корупції ухвалило рішення про запуск системи електронних декларацій.

Ініціатива була половинчаста. Якщо корупціонер нагріб собі активи, то треба було зупиняти той спосіб, в який він це отримав. А система декларування покликана просто виявляти якісь неспіврозмірності між оцінюваними доходами, активами. Це намагання вже постфактум зловити корупціонера, і то, якщо він добровільно все покаже в електронній декларації. Тому до боротьби з корупцією ця система не має безпосереднього стосунку.

В політичному вимірі це був сильний крок. Самі по собі факти декларування чиновниками, депутатами великих статків уже викликали величезну лють серед народу – чесно, не чесно були зароблені, це вже нікого не цікавило. З точки зору хайпу – це було прекрасно. Хайп триває досі. А з точки зору боротьби з корупцією – близько до нуля.

Система абсолютно недолуга. Вже не кажу про те, що вона була страшенно незручна. У сотень тисяч нещасних і абсолютно непричетних до корупції державних службовців був величезний стрес із заповненням.

З точки зору програмістів система була сирою, непродуманою. Потім її трошки покращили, почали вичищати баги. Був продукт незадовільного рівня. Можливо, безпеки там і досі немає. Дірявий, недороблений, на якому очевидно вкрали величезну кількість коштів.

Байдуже, що по три дні подаватимуть декларацію ті депутати, вони ж такі негідники, всі крадуть, нехай мучаться. А з ними і сотні тисяч держслужбовців

Ніхто з лобістів цієї реформи не думав про те, щоб комусь було зручно. А задекларована ціль – боротьба з корупцію, виправдовувала б будь-які страждання мільйона людей. Та байдуже, що по три дні подаватимуть декларацію ті депутати, вони ж такі негідники, всі крадуть, нехай мучаться. А з ними і сотні тисяч держслужбовців.

Програмісти кажуть, що інколи простіше побудувати з нуля новий код, аніж намагатися залатати той, що є. Тому можна було б будувати систему з нуля, запросити вітчизняних, досвідчених людей, котрі розуміються на праві, фінансовій звітності. Тих, хто знається на податковій, звичайній бухгалтерії. Але ж про це ніхто і близько не думав. Кадрова політика була бездарною. НАЗК створювали, як орган, щоб робити фас на кого пошлють.

Декларування має бути, але на більш фахових засадах.

Ігор Луценко, для Gazeta.ua

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі