Чому відміна покладання спеціальних обов'язків - це погано

Борги за комунальні послуги зростатимуть

Кабмін наприкінці травня не продовжив дію ПСО (покладання спеціальних обов'язків) для теплокомуненерго і більше не регулюватиме ціни на газ.

Без розуміння історії покладання спеціальних зобов'язань, не можна дати оцінку що буде відбуватися після їх закінчення. Поняття ПСО з'явилося в Україні в 2015 році після прийняття закону "Про ринок природного газу". Насправді, воно не нове за своєю суттю. До цього існувало поняття гарантованої ціни, яке було чітким та виваженим інструментом державного регулювання згідно закону "Про ціни та ціноутворення". Зі зрозумілим порядком застосування та відповідальністю за порушення. Механізм ПСО - це аналог гарантованої ціни. Він так само повинен був захистити населення від різкого зростання ціни на газ під час перехідного періоду поки буде створюватися вільний конкурентний ринок. Попередньо перехідний період передбачався на три роки.

ПСО застосовується у виключних випадках та на визначений строк для забезпечення загальносуспільних інтересів. Тобто на період утворення та запровадження ринку газу влада може захистити населення через цей механізм від різких коливань цін. В Україні перехідний період розтягнувся з 2015 по 2021 рік. Але ринок так і не зміг народитися. Бо не знайшлася та влада, яка б усунула монополії. І захист для населення теж не спрацював, адже щороку бюджет субсидій сягав 50-90 млрд. грн.

У законі сказано, що ПСО не повинно заважати розвитку ринку природного газу. Можемо констатувати - так і було. Бо нічому заважати. Ринок не мав жодного шансу народитися. Механізм ПСО використали виключно для укріплення монополії. Кабмін затвердив наступний механізм: НАК "Нафтогаз України" отримав у 100% розпорядження весь обсяг державного видобутку газу в розмірі 15 млрд. м3. І став його єдиним продавцем напряму теплокомуненерго та населенню через газозбутові компанії. Вільній незалежній конкуренції місця абсолютно не залишили. І відповідальності за такі дії Кабінету міністрів теж немає, окрім політичної. Але про це ми всі разом забуваємо, як тільки наступають вибори.

У законі написано, яким чином повинен відбуватися вибір компаній, на які покладаються спеціальні обов'язки. Кабмін повинен був затвердити критерії відбору, але не зробив цього. По факту просто призначив на власний розсуд компанії-монополії.

Сім років імітації реформ, втрачених можливостей створення ринку газу в Україні

Можна було б на це закрити очі заради захисту загальносуспільних інтересів. Якби не один момент в статті 11 цього закону. Там зазначено, що суб'єкт, на якого покладаються спеціальні обов'язки, має право отримати компенсацію економічно обґрунтованих витрат. Коли приймалася дана норма мало хто розумів, як її можна реалізувати. Але НАК "Нафтогаз України" пішов у суд і відсудив компенсацію з держбюджету по даній статті - 156 млрд. грн.

Сьогодні механізм ПСО закінчив діяти де-юре. Але де-факто він отримав нове життя в "річних тарифах" для теплокомуненерго та населення у вигляді ціни 7,92 грн з ПДВ без витрат на транспортування. Знову Укргазвидобування продає весь газ для населення та ТКЕ дешевше на 30% від цін видобувників та імпортерів виключно одному покупцю - Нафтогазу. Далі очікуємо або компенсацію збитків із держбюджету, місцевих бюджетів - фактично з кишені кожного українця або чергове "вкрай необхідне" підвищення ціни.

В будь-якому разі це не є захистом населення. Нинішній бюджет субсидій не покриває всі потреби. Про це свідчить стрімке зростання заборгованості населення за спожитий газ, яка сьогодні становить приблизно 60-70 млрд. грн. Теплокомуненерго винні Нафтогазу близька 40 млрд. грн. Це свідчить про те, що вони будуть не спроможні поміняти постачальника. Нафтогаз вже неодноразово, під загрозою не включення опаленння, примушував місцеві бюджети покривати борги теплокомуненерго.

Сім років імітації реформ, втрачених можливостей створення ринку газу в Україні. Все одно ми будемо вимушені пояснювати нашим західним партнерам, що нам необхідно повернутися до ПСО. І запровадити його вже на термін щонайменше 5 років. Паралельно виконати домашню роботу по демонополізації. Визначити роль Нафтогазу виключно для забезпечення вразливих категорій споживачів, збільшення видобутку вуглеводнів на території інших країн, захисту енергетичної та національної безпеки України. Також провести реформи, які підвищать зарплати та пенсії українців до європейського рівня.

Якщо все залишити як є, нас очікує в недалекому майбутньому подальше некероване зростання заборгованості за комунальні послуги.

Марія Яковлєва, для Gazeta.ua

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Наші автори
Єнджей Бєлєцький Оглядач польської газети Rzeczpospolita
Ольга Матвіїва Керівник ГО "Бізнес-Варта"
Костянтин Єлісєєв Голова ГО "Центр нових рішень"
Даян Френсіс Головна редакторка канадської газети National Post 
Олег Саакян Політолог