Укрзалізниця: обгортку змінили, змін по суті – немає

У залізничному організмі вже закінчуються внутрішні резерви

Помпезно на центральному залізничному вокзалі столиці керівництво Укрзалізниці представило ребрендинг державної компанії. В принципі, нічого такого "кримінального" в цьому немає: абсолютно виправданий маркетингових хід, до якого вдаються усі без виключення серйозні і не дуже гравці на ринку. Тим паче, це радо вітається представниками потужних міжнародних фінансово-кредитних установ та організацій.

Проте зміна логотипу компанії на тлі заяв представників ключових галузей економіки щодо невиконання компанією своїх основних зобов'язань, що вже несе реальну загрозу економічній безпеці держави, поряд із заявами профільного міністра з питань транспорту про мільярдні розкрадання в державній компанії, про озвучені суми відкатів за вантажні вагони, на тлі регулярного озвучення журналістами корупційних схем в закупівлях та жалюгідного стану пасажирських потягів – нагадує облаштування Wi-Fi в іржавому трамваї: не дуже витратно, і щось реформуємо.

Нагадує облаштування Wi-Fi в іржавому трамваї: не дуже витратно, і щось реформуємо

Завдання залізниці надавати послуги з перевезення пасажирів та вантажів. Державна компанія вже давно перестала якісно надавати ці послуги і ситуація не покращується.

На одному з останніх засідань транспортного комітету топ-менеджмент Укрзалізниці запевняв і оперував цифрами про стрімкі покращення в залізничній компанії.

Слідом за ними представники найбільших галузевих об'єднань підприємств металургійної та хімічної промисловості, агропромислового комплексу України, Асоціація виробників цементу та інші оприлюднили спільне звернення та заяви щодо незадовільної ситуації у сфері вантажних перевезень Укрзалізниці. Ці галузі та суміжні до них від початку цього року дали не менше шести мільярдів доларів виручки для України. Вони суттєво впливають на стабільність в нашій економіці: менше валютних надходжень в країну – слабшає національна валюта. Діяльність цих галузей і нарощування ними виробництва напряму залежить від ефективної роботи Укрзалізниці. Натомість більшість з підприємств вже заявили про неминуче скорочення виробництва і зрив контрактів через невиконання своїх зобов'язань державною залізничною компанією. Ситуацію називають такою, що загрожує національній економічній безпеці, і просили розглянути як не в КМУ, то на засіданні РНБО.

Більшість з підприємств вже заявили про неминуче скорочення виробництва і зрив контрактів через невиконання своїх зобов'язань Укрзалізницею

"Восени 2017 року ми, врешті-решт, погодились на чергове підвищення тарифів на вантажні залізничні перевезення. Тоді ПАТ Укрзалізниця в свою чергу обіцяла покращити логістику вантажних перевезень, якість надання послуг, підвищити ефективність операційної діяльності залізниці, публічно обіцяла ліквідувати корупцію при розподілі вагонів між вантажовідправниками. На жаль, очікуваних змін не відбулося. Ми не тільки вчасно не отримуємо замовлені вагони, але навіть не маємо доступу до тих, за які вже сплатили оренду. Вагони простоюють на вузлових станціях, а підприємства продовжують нести втрати та зривати терміни виконання договорів", - йшлося в заяві підприємств.

Виглядає, що правління Укрзалізниці свідомо приховує реальний стан економіки підприємства, надаючи недостовірні дані та представляючи їх і комітету, і Уряду, і новоствореній Наглядовій раді підприємства. Хтось заклав великотоннажну бомбу на розвал галузі. Галузі, яка мала би бути локомотивом розвитку модернізованої країни, а стає гальмом всієї економіки.

Збитки Укрзалізниці з 2016 року і до кінця 2018 року складуть 100 мільярдів гривень

За приблизними підрахунками фахівців, збитки Укрзалізниці з 2016 року і до кінця 2018 року складуть 100 мільярдів гривень. В основному через падіння обсягів перевезень та неефективної експлуатаційної роботи, через помилкову політику фінансування капітальних вкладень, через корупцію в закупівлях і відсутності системних реформ та багато іншого. Ці 100 мільярдів гривень можна було би вкласти в модернізацію та ремонти вантажних локомотивів і вагонів, пасажирські потяги, вкласти в розвиток інфраструктури.

Ми постійно чуємо від менеджменту Укрзалізниці про необхідність трильйонних інвестицій, підняття тарифів. А потрібно перш за все говорити про неефективну, несистемну роботу, непріоритетний підхід.

Високі заробітні плати нових менеджерів оправдовують лише написання красномовних постів в Facebook, а не ефективних управлінських рішень потужною державною машиною.

Думаю, такі аксакали-залізничники, як Георгій Кірпа "перевертаються у гробу". І думаю, кожен залізничник це глибоко усвідомлює. Шкода, що тільки після страйків та соціальної напруги, яка неминуче буде, про це почує моя влада.

Неефективне управління компанією та поганий технічний стан вантажного рухомого складу привели до суттєвого погіршення основних показників роботи: експлуатаційний вантажообіг, тарифний вантажообіг, обсяг транзитних перевезень, обіг вагону, середньодобова продуктивність вагону, простій під однією вантажною операцією, простій на одній технічні станції, середньодобова продуктивність локомотиву, середньодобовий пробіг локомотиву. Ці показники – найгірші з 2014 року. Відповідно – не може не погіршуватись фінансовий стан компанії. Рівень доходу компанії збільшується лише завдяки збільшенню тарифів на перевезення вантажів та пасажирів.

В основну транспортну артерію України запущений штучний тромб, який потребує термінового втручання

В залізничному організмі вже закінчуються внутрішні резерви. В основну транспортну артерію України запущений штучний тромб, який потребує термінового втручання.

Мало того, я вважаю, що ми не можемо чекати ні соціальної напруги на підприємстві, ні ще більшого занепаду підприємстав, ні "не дай Бог" якоїсь великої аварії, щоб привернути увагу до галузі. Думаю, вже зараз настав час для скликання позачергового засідання Уряду за участю фахівців і асоціацій,з метою прийняття, можливо, нестандартних, але державницьких системних рішень в галузі, з метою напрацювання антикризового плану. І питання тут не стільки в тому, що від Укрзалізниці повинні забрати "волохаті руки" (при чому всі), а питання в налагодженні жорсткої системної роботи.

Тому що очікування як "Божої манни – локомотива з Америки" чи ребрендинг компанії – не вирішить проблем такого монстра, як Укрзалізниця. Українська залізниця вже втрачає мільйони тон перевезень, мільярди гривень прибутків та імідж потужної компанії і тягне при цьому економіку держави на дно.

Ігор Васюник, перший заступник голови Комітету ВРУ з питань транспорту

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Наші автори
Геннадій Друзенко Міжнародний правник
Юлія Гончар Керівниця Центру "Форпост HELP"
Володимир Горбач Політичний аналітик Інституту Євро­атлантичного співробітництва
Віктор Вовк Громадсько-політичний діяч
Віктор Бобиренко Політолог
Погода