5 причин зайвої ваги американців

Дітей змалку привчають до шкідливої їжі

Існує не одне, а відразу два стереотипних уявлень про американців. Перше - це огрядна людина, яка жує чіпси і запиває їх кока-колою на дивані перед телевізором. Друге - стрункий фанат здорового життя. Можливо, веган, який бігає марафони, а на роботу їздить на велосипеді.

У США справді багато людей із зайвою вагою. За даними Інституту вимірювання показників здоров'я, 160 млн американців занадто повні: майже 75% усіх чоловіків і понад 60% жінок. Серед молоді до 20-ти років та дітей – 30%, - пише Тетяна Ворожко для "Голос Америки".

160 млн американців занадто повні

Водночас, індустрія фітнесу в США – величезний і прибутковий бізнес. Книг з дієтології нараховують сотні, якщо не тисячі. Кількість спортивних клубів зростає. У 2016 році їх нарахували 36,5 тис., що на 5,5 тис. більше, ніж в 2012-му. У тому ж 2016-му, 64 мільйони американців регулярно займалися бігом.

Ці речі взаємопов'язані. З одного боку, попит на здоровий спосіб життя породжує пропозицію. З іншого – у США існує багато факторів, які сприяють зайвій вазі та нездоровому способу життя.

1. Доступна у великих обсягах їжа.

Налякана депресією американська держава створює умови, за яких висококалорійна їжа має бути доступною всім і завжди. Продуктивність постійно збільшується. Сьогодні на одного жителя США виробляється 3,8 тис. калорій продуктів. Це при добовій нормі споживання — до 2,5 тис.

Налякана депресією американська держава створює умови, за яких висококалорійна їжа має бути доступною всім і завжди

Їжі виробляють дедалі більше. Вона стає дешевшою. Порції збільшуються. У США заведено в ресторанах подавати такі великі порції, що навіть видають картонні коробки, аби забрати не з'їдене. Крім сніданку, обіду і вечері в США звично жувати снеки – чіпси, печиво, солоні горішки, цукерки.

2. Велика частка борошняного, солодкого, жирного, солоного в раціоні американців.

Справа не тільки в кількості, але і в якості їжі. Американці вживають дуже багато хліба. Гамбургери, чізбургери, сендвічи, піца – практично в кожному ресторані. Навіть звичайний бутерброд з ковбасою та сиром буде не з одним шматком хліба, а з двома.

Також тут п'ють багато солодких газованих напоїв, в яких може міститися до 10 ложок цукру на порцію. Навіть десерти для нашого смаку – засолодкі. Дуже важко знайти харчові продукти вторинної переробки, які не містять цукру.

У бідних районах діти можуть не знати, як виглядають броколі, або помідор

Загорнуті в яскраву обгортку продукти харчування, "сконструйовані" на основі жиру і протеїну з сої, цукру з кукурудзи, з додаванням фарбників та іншої хімії, - дешеві і легкодоступні. А ось овочі та риба в США - досить дорогі і продаються далеко не скрізь. У деяких бідних районах діти взагалі можуть не знати, як виглядають броколі, або помідор.

3. Реклама нездорової їжі.

Високоякісної реклами гамбургерів, чіпсів, солодких пластівців і такого іншого на американських каналах дуже багато. Щороку американська харчова індустрія витрачає $10 млрд тільки на пряму рекламу, а ще $20 млрд – на непряму. Наприклад, іграшки у дитячих наборах в МакДональдсі. І вона працює.

Газовані напої рекламують такі стрункі дівчата, що закрадаються сумніви в їхньому негативному впливі на фігуру

Психологи пояснюютьце тим, що еволюція сучасної людини відбувалась в умовах гострої нестачі їжі. Коли людина бачить шматок м'яса, в неї спрацьовує установка, що треба наїдатися. Адже невідомо, коли ще підвернеться момент. До того ж газовані напої рекламують такі стрункі дівчата, що закрадаються сумніви в їхньому негативному впливі на фігуру.

4. Нестача фізичної активності.

У Сполучених Штатах, за винятком кількох міст – Вашингтона, Нью-Йорка, Сан-Франциско, тощо – громадський транспорт розвинутий дуже погано. Навіть пішохідні доріжки – не скрізь. Більшість американців усюди – на роботу, в крамницю, дитячий садочок – їдуть машиною. Навіть на обід виходять з офісів дедалі менше працівників – тут прийнято їсти прямо за робочим столом.

80% американців не виконують мінімальну норму фізичної активності

За даними Центру контролю за захворюваннями, 80% американців не виконують мінімальну норму фізичної активності. Але ж, якщо працюєте понад 8 годин, 1,5-2 години проводите в машині, а ввечері – хатні справи, знайти час на спортзал чи пробіжку дуже важко. Та й одна година навіть найважчих вправ не врятує, коли протягом 23 годин людина практично не рухається.

5. Підхід до дитячого харчування.

У США поширене ірраціональне переконання, що діти від природи здатні їсти тільки солодкі пластівці, піцу з сиром, хот-доги, макарони з сиром, картоплю-фрі і бутерброд з арахісовим маслом і джемом. Все це запивають солодкими напоями, соком чи шоколадним молоком. Саме цей раціон можна побачити в дитячих меню ресторанів, на дитячих святах, у шкільних їдальнях і вдома у багатьох американців.

Іммігрантам у США легше протистояти рекламі та пропозиції нездорової їжі

Ідея, що дитину, як тільки в неї виросте достатня кількість зубів, можна привчати до "дорослої" їжі, а овочі і фрукти – не лише корисні, а й смачні – з мого досвіду спілкування з американцями сприймається як революційна. До речі, іммігрантам у США легше протистояти рекламі та пропозиції нездорової їжі – ми до неї з дитинства не звикли.

Втім, у США розуміння, що щось не так з дитячим харчуванням, зростає. Активну кампанію за покращення раціону шкільних їдалень розгорнула колишня перша леді Мішель Обама. Одна з порівняно нових ініціатив, яка мені дуже подобається, – городи при школах, де діти вирощують, а потім споживають самостійно вирощені овочі.

Це лише причини, які так чи інакше стосуються кожного, за винятком закритих громад і унікальних випадків. А є ще інші, які також поширюються на мільйони: брак сну, часто через роботу в нічну зміну, часті подорожі чи понаднормову роботу. Культурні норми, коли зайва вага у певних місцях вітається, але не завжди сприяє здоров`ю. Брак знань про основи харчування, побічний ефект ліків, звичка шукати в їжі "порятунок" від емоційних проблем, тощо.

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Наші автори
Олександр Сосницький Доброволець, підприємець
Володимир Василенко Правознавець-міжнародник
Всеволод Кевлич Футбольний і тенісний експерт
Марія Моісеєва Медіа-продюсер української служби "Голосу Америки"
Олена Косенко Психолог
Погода