Бюджет-2018: пастка держборгу і крок до поліційної держави
Страх перед народом характерний для всіх урядів і всіх президентів України
Третина державного бюджету на 2018 рік має піти на обслуговування держборгу України. При цьому уряд збільшує витрати на силовиків. Такі пріоритети багато про що сигналізують суспільству.
Верховна Рада прийняла в першому читанні проект закону "Про Державний бюджет України на 2018 рік". Із яким кошторисом країни депутати матимуть справу?
Відразу варто назвати базову проблему, яка є лакмусом, що проявляє усю суть економічної політики влади. Основна стаття видатків у наступному році стосуватиметься обслуговування державного боргу - 32,3% держбюджету або 305,9 млрд грн.! Це все, що треба знати про економічні успіхи нинішньої владної команди: держава опинилася в пастці політики позик і заходить туди дедалі глибше. Загалом, Україні в 2018-2022 роках доведеться виплатити $28,7 млрд за зовнішніми зобов'язаннями і $35,5 млрд за внутрішніми боргами.
Україні в 2018-2022 роках доведеться виплатити $28,7 млрд за зовнішніми зобов'язаннями і $35,5 млрд за внутрішніми боргами
Другий важливий показник – те, як влада ставиться до головної галузі економіки – аграрної. На підтримку аграрного сектору планується виділити 7,3 млрд грн, із яких на нову програму підтримки малих фермерських господарств, які є джерелом робочих місць у кризовій економіці, лише 1 млрд грн.
Механізм розподілу цих коштів залишається незрозумілим. Але навіть якщо припустити, що ці гроші будуть поділені між всіма працюючими фермерськими господарствами порівну, то вийде вельми скромна допомога. 1 млрд грн - за середнім курсом на наступній рік (29,3 грн/дол.) - це близько $34 млн. За даними Мінагрополітики, у країні зараз налічується 33,7 тис. працюючих фермерських господарств. Отож, на одне господарство припадає $1 тис. на рік. Водночас, цілком можливо, що в число малих фермерів "запишуться" й великі олігархічні холдинги, що звикли вибивати собі непомірні дотації підкилимним лобізмом. Для них це ніколи не становило проблеми.
Підтримка уряду незмінно на користь великих олігархів-експортерів. А малий та середній бізнес отримують її за залишковим принципом
У підсумку, ми знову бачимо, що підтримка уряду незмінно на користь великих олігархів-експортерів. А малий та середній бізнес, яким закрита дорога у владні кабінети, отримують підтримку за залишковим принципом – 1 мільярд із 7-ми. Якби йшлося про соціальний "бюджет розвитку", пріоритети були б інакшими.
Третій момент, який проявляє не лише суть бюджетної політики, а й новий лейтмотив ставлення влади до народу – збільшення видатків на МВС майже на 13 млрд грн. У проекті Державного бюджету-2018 кошти для МВС передбачені у сумі 63,9 млрд грн. Це більше, ніж сукупні видатки для Міністерства освіти та Міністерства охорони здоров'я. Про що це свідчить?
Очевидно, що знецінення гривні, яке відверто декларується в проекті бюджету, та інфляція, яку уряд не здатен контролювати в заданих межах, здатні посилити протестні настрої в Україні. Передбачаючи такий поворот подій, влада робить крок до побудови поліційної держави. Це страх перед власним народом, який був характерний для всіх урядів і всіх президентів України. Дистанція між виборцем і владою, яку він обрав з надією на позитивні зміни, знову зростає.